Facebook stelt nieuwe voorwaarden uit na felle kritiek

Door: | 06 september 2013 15:09

Apps & Software

Facebook heeft na de storm van kritiek onder gebruikers en privacygroepen besloten om de controversiële nieuwe gebruiksvoorwaarden uit te stellen.

De kritiek op de aangekondigde nieuwe gebruiksvoorwaarden van Facebook zijn doorgedrongen tot het hoofdkantoor in Menlo Park. Het grootste sociale netwerk ter wereld is vooral geschrokken van de verontwaardiging onder gebruikers.

De aangekondigde wijzigingen van een database bij gezichtsherkenning en het automatisch commercieel beschikbaar stellen van naam en profielfoto worden vooralsnog niet ingevoerd, laat Facebook weten in een verklaring aan de Los Angeles Times.

'Taal verduidelijken'

Toch lijkt het er niet op dat er fundamentele aanpassingen zullen worden gedaan. "We nemen de tijd om de commentaren van gebruikers door te nemen en te bepalen welke updates nodig zijn. We verwachten dit proces komende week af te ronden", schrijft het sociale netwerk, dat tegenover de krant benadrukt dat het zijn beleid niet wijzigt, maar alleen de gebruikte taal wil verduidelijken.

Donderdag klopten de verenigde privacygroepen in Amerika aan bij de FTC. Volgens Jeffrey Chester, directeur van Center for Digital Democracy (CDD), werpt dit zijn vruchten af. "Facebook wordt gedwongen om de laatste verzameling gebruikersdata te rechtvaardigen bij federale toezichthouders", aldus Chester.

De FTC wil voorlopig nog niet meer zeggen dan dat ze inderdaad zijn benaderd. De Nederlandse privacyvoorvechter Bits of Freedom rekent op Europa, dat volgens hen met een nieuwe privacywet en hogere boetes structureel moet ingrijpen.

20 miljoen dollar geschikt

Facebook wil zijn gebruiksvoorwaarden aanpassen na een rechtszaak uit 2011, waarin het bedrijf werd beschuldigd van privacyschendingen door het gebruik van persoonlijke informatie bij gerichte advertenties. De zaak is deze zomer geschikt voor 20 miljoen dollar en is de aanleiding voor de nieuwe gebruiksvoorwaarden. Deze maken onomstotelijk duidelijk dat alle gebruikers hiervoor automatisch toestemming geven.

"Het enige dat is veranderd is dat we meer informatie leveren en meer details", zei Facebooks hoofd privacy Erin Egan vorige week in een interview.

Bron: Webwereld.nl