Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Firefox heeft het moeilijk in de competitieve browsermarkt

Door: kristian-van-tuil | 07 juli 2014 11:00

Apps & Software

Het gaat niet zo goed met het marktaandelen van Mozilla Firefox en Apple's Safari. Beide dalen ten koste van Google Chrome. Zowel op de desktop als op mobiel blijft Chrome groeien.

Het marktaandeel van Firefox - zowel op de desktop als mobiel - heeft de laatste twee maanden een absoluut dieptepunt bereikt. De desktopbrowser blijft gebruikers verliezen, terwijl gebruikers de mobiele browser links laten liggen. Ook Safari heeft het enorm moeilijk en ziet ook zowel op de desktop als mobiel gebruikers weglopen, zo blijkt uit data van statistiekenbureau Net Applications.

Mozilla's gecombineerde marktaandeel kwam voor juni op 12,9 procent uit, het laagste ooit en 1,2 procentpunt lager dan in april. Al acht maanden op rij moet de open-source browser terrein prijsgeven. In juni 2011 was het met 43 procent nog marktleider.

Safari viel in juni ten opzichte van april terug van 13,1 procent naar 12,3 procent marktaandeel. Tweederde van de gebruikers werkt met de mobiele versie van Safari voor iOS.

'Chromificatie' zet door

Grote winnaar in het browsergeweld is Google. De Chrome-browser en de mobiele Android-browser mogen rekenen op een gecombineerd marktaandeel van 22,6 procent - een toename van 1,5 procent ten opzichte van april. Op mobiel gebied gebruikt 39,4 procent van alle gebruikers een browser van Google.

Microsoft blijft domineren op de desktop. De Internet Explorer-versies van de leverancier claimen hier een marktaandeel van 58,4 procent. Maar mobiel gezien stelt IE niets voor: verder dan twee procent komt het niet.

Jaar van de waarheid voor vuurvos

Firefox gaat het later dit jaar mogelijk nog lastiger krijgen. De huidige deal van Mozilla met Google om de zoekfunctionaliteit van het bedrijf te laten gebruiken loopt in november dit jaar af en is de voornaamste inkomstenbron voor de browserfabrikant. Google betaalt Mozilla jaarlijks een bedrag van ongeveer 300 miljoen dollar, wat gelijk staat aan plusminus 90 procent van Mozilla's totale verdiensten.

1 Reacties op: Firefox heeft het moeilijk in de competitieve browsermarkt

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 3 jaren, 2 maanden geleden Anoniem
    Het gebruik van Nederlands vraagt aandacht:

    Zie hierboven: Beide dalen NIET TEN KOSTE, MAAR SIMPELWEG door het succes van Chrome. Als TEN KOSTE zonodig gebruikt moet worden - het lijkt NU erg populair - vooral verkeerd gebruikt - dan in hier beter: Chrome groeit nog steeds, TEN KOSTE VAN . . .
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.