Fraude bij internetbankieren verzesvoudigd

De schade door het leegroven van online bankrekeningen explodeert in Nederland, al is de absolute schade nog relatief klein. Het aantal skimmingincidenten neemt wel af.

In heel 2009 was er 1,9 miljoen euro schade door fraude met internetbankieren in Nederland. In de eerste zes maanden van dit jaar bedraagt de schade alleen al 4,3 miljoen euro. Het aantal geslaagde cyberberovingen steeg van 154 in heel vorig jaar naar 514 in de eerste helft van 2010, meldt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).

Ruim 6 keer meer incidenten

Dat betekent ruim een verviervoudiging van de schade en ruim zes keer meer incidenten, bevestigt de woordvoerder van de NVB. De meest voorkomende methode van fraude is ‘phishing’: een manier om iemand via valse e-mails en websites zijn of haar bankgegevens te ontfutselen. Maar ook infecties met malware (zoals banking Trojans en keyloggers) en social engineering (ook wel telefoonphishing genoemd) komen steeds meer voor.

De explosie is aanleiding voor een nieuwe campagne voor veilig internetbankieren. Na drie jaar '3x kloppen' heet het nu ‘Samen houden we bankieren veilig’ met de bijbehorende site. “Hoewel het gaat om een beperkte omvang, is dit een goede aanleiding om ook door middel van een campagne de strijd tegen dit fenomeen voort te zetten”, aldus Boele Staal, voorzitter van de NVB. In totaal bankieren circa 10 miljoen Nederlanders via het internet.

Minder skimming

De schade van skimming is wel afgenomen ten opzichte van vorig jaar. Vorig jaar werd er voor 36 miljoen euro gefraudeerd met gekloonde pinpassen, de eerste helft van dit jaar was dat 11,8 miljoen euro.

De banken vergoeden in de regel de schade die de klant oploopt met internetbankieren, tenzij iemand onvoorzichtig en nalatig is geweest. “Banken doen er alles aan om bankieren, ook op internet, zo veilig mogelijk te maken. Ze moeten voldoen aan hoge veiligheidseisen. Ook consumenten kunnen hun steentje bijdragen,” aldus Boele Staal.

Onveilige pc niet nalatig

De NVB-woordvoerder benadrukt dat in de praktijk bijna alle gevallen van fraude worden vergoed, ook als bijvoorbeeld blijkt dat een klant een ongepatchte pc heeft zonder enig antivirusprogramma.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten