Gevolgd worden via bluetooth beacons: gevaar of gemak?

© PXimport

Gevolgd worden via bluetooth beacons: gevaar of gemak?

Geplaatst: 24 januari 2020 - 11:15

Aangepast: 19 december 2023 - 07:33

Wesley Akkerman

Wanneer je door de winkelstraten loopt, dan kan het zijn dat je gevolgd wordt door zogenaamde bluetooth beacons: palen die signalen uitzenden en het winkelende publiek volgen. Wat zijn deze bluetooth beacons eigenlijk? Kleeft hier gevaar aan? Of is dit puur voor het gemak?

Om berichten van bluetooth beacons te kunnen krijgen moet je altijd je bluetoothverbinding aan hebben staan en in veel gevallen ook een app geïnstalleerd hebben. Maar het komt ook wel eens voor dat je geen app nodig hebt. In dat geval krijg je een onverwachte notificatie met informatie, bijvoorbeeld over evenementen of gebeurtenissen in de buurt. Via zo’n notificatie kun je naar een website of app gestuurd worden. Het kan een mooie marketingmethode zijn voor bedrijven.

Bluetooth beacons en apps

Wanneer je een app op Android of iOS installeert, dan kun je tijdens het openen aangeven welke toestemmingen je wil geven. En als je iets verkeerds hebt ingevuld, dan kun je dat achteraf nog wijzigen. Geef je dus aan dat het oké is om bijvoorbeeld je locatie te delen met een app die deze informatie deelt met een bluetooth beacon, dan gaat het bedrijf ervan uit dat dit in orde is. Iedereen met dezelfde app die dit niet goedkeurt, wordt dan ook niet meegenomen in de dataverzameling.

Waarom je als consument instemt met deze dataverzameling (bedrijven weten waar je op dat moment bent, bijvoorbeeld), is iets om voor jezelf af te wegen. Bluetooth beacons kunnen worden gebruikt voor verschillende doeleinden. Zo kun je ze gebruiken als navigatiemiddel (zowel binnen als buiten), kun je extra informatie inwinnen over (lokale) bedrijven en kun je soms je mening achterlaten over winkels en evenement, wanneer er een enquête opgesteld is.

Zet Bluetooth in iOS 11 echt uit via de app Instellingen

© PXimport

Bedrijven en bluetooth beacons

Als consument kun je er dus wel wat mee; hoe zit dat met bedrijven? Bluetooth beacons lijken met name voor bedrijven aantrekkelijk te zijn voor datawinning. Naast mensen helpen met navigatie en communicatie, kunnen ze ook als een krachtige marketingtool ingezet worden, omdat ze weten waar je bent en waar je naar kijkt. Daardoor kun je persoonlijke advertenties in beeld te zien krijgen. Of je kunt specifieke informatie downloaden die op dat moment voor jou relevant is.

Dit zijn niet de enige mogelijkheden. Bluetooth beacons kunnen ook worden ingezet voor loyaliteitsprogramma’s, online betalingen, spelletjes en informatievoorziening in bijvoorbeeld musea. Kortom: het zijn niet alleen fijne hulpmiddelen voor bedrijven om advertenties mee voor te schotelen. Wanneer dienstverlenende bedrijven er verstandig en positief mee omgaan, dan hoeven ze niet alleen een gevaar voor de privacy te vormen en bieden ze ook wat gemak aan.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000