Google weert automatisch installerende toolbars

© PXimport

Google weert automatisch installerende toolbars

Geplaatst: 24 april 2013 - 09:08

Aangepast: 16 november 2022 - 10:05

Redactie ID.nl

Google pakt software aan die zomaar toolbars installeert en dreigt bedrijven die crapware automatisch installeren te weren van zijn advertentiedienst. AVG installeert zijn toolbar al niet meer automatisch.

Google voerde deze maand een nieuw beleid in om adverteerders te houden aan gedragsregels en wil software waarvoor wordt geadverteerd bij Google eerst controleren op inhoud. Paidcontent.org meldt nu dat het beleid een waarschuwingsschot is voor bedrijven als antivirusproducent AVG, die een toolbar bundelde met zijn software.

Knuppel in hoenderhok

De toolbar die AVG installeert staat standaard aangevinkt en vervangt de zoekbalk in de browser voor een AVG-eigen balk. Zdnet vergeleek de verfoeide toolbar eerder met malware en stond ervan versteld dat juist een antivirusproducent de stiekeme software meeleverde. AVG beloofde daarop de toolbar niet meer standaard te installeren, maar bijna een jaar later was daar nog geen verandering ingekomen.

Totdat Google de knuppel in het hoenderhok gooide met zijn nieuwe beleid. De advertentiereus noemt toolbars specifiek in de nieuwe regels en eist dat deze eenvoudig zijn te verwijderen, duidelijk aangeven wat er verandert aan het systeem van de gebruiker, zich koppelt aan één browser en dat de functie van tevoren wordt gekeurd door Google zelf.

Rotte appels

De CEO van AVG, J.R. Smith, laat aan Paidcontent weten dat de toolbar nu geen opt-out meer vereist van consumenten die AVG-software installeren. Het bedrijf heeft een nieuw tweejarig contract getekend met Google en zegt zich aan de nieuwe gedragsregels te zullen aanpassen. Volgens Smith betekent schending van de regels dat Google de overtreder van zijn advertentienetwerk zal weren.

De zet van Google zou een poging zijn om de advertentie-industrie aan een hogere standaard te houden en adverteerders te weren die crapware op gebruikers loslaten. Kenners denken dat de ‘rotte appels’ waar Google over rept simpelweg overstappen naar een concurrerend platform als Yahoo. Maar grote bedrijven die bij Google zullen blijven, moeten hun toolbars in ieder geval schrappen.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten