Haal alles uit Dropbox met deze 7 tips

Door: martijn-gijzemijter | 02 september 2017 08:20

Dropbox
Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Pagina 2

04 Selectieve synchronisatie

Standaard wordt de hele inhoud van je Dropbox-account gesynchroniseerd met je pc. Dat is niet altijd handig, immers, soms neem je juist Dropbox om ruimte vrij te maken op je harde schijf. In dat geval is het goed om te weten dat Dropbox je in staat stelt om zelf te bepalen wat je synchroniseert en wat niet. Je past deze instellingen aan door te rechtsklikken op het pictogram van Dropbox in het systeemvak, te klikken op het pictogram met het tandwiel en vervolgens op Voorkeuren. Klik vervolgens op het tabblad Account en daarna op de knop Selectieve synchronisatie. Je kunt nu de mappen uitvinken die je niet meer wilt synchroniseren. Die mappen blijven uiteraard gewoon aanwezig op Dropbox, maar worden niet meer gedownload naar je pc. Er bestaat overigens ook Slimme synchronisatie, maar dit is een bètafunctie die alleen beschikbaar is voor zakelijke gebruikers. Het is te hopen dat iedereen die functie krijgt, want het houdt in dat bestanden wel getoond worden in Verkenner, maar pas gedownload worden als je ze opent.

04 Harde schijf vol? Kies zelf wat je wilt synchroniseren.

Werken vanuit Dropbox

We gebruiken Dropbox vaak om bestanden naar te kopiëren, maar in sommige gevallen is het veel efficiënter om Dropbox ook daadwerkelijk te gebruiken als werklocatie. Daarbij denken we niet alleen aan het rechtstreeks opslaan van bestanden in Dropbox, maar ook aan het instellen van programma’s om dat te doen. Stel Word bijvoorbeeld zo in dat AutoHerstel-bestanden in Dropbox worden opgeslagen, zodat je daar altijd en overal bij kunt. En stel, afhankelijk van de omvang van je Dropbox-account, je back-upsoftware zo in dat het bestand wordt opgeslagen in je Dropbox-map, zodat je je reservekopie ook kunt benaderen op andere systemen. Op die manier ben je veel flexibeler en veel minder afhankelijk van je werkplek.

Vertel ook je programma’s om dingen op te slaan in Dropbox.

05 Camera-upload

Ook op je smartphone kan Dropbox een veel handigere functie vervullen dan alleen het openen van bestanden die je in de cloud hebt opgeslagen. De dienst werkt namelijk ook uitstekend als reservekopie voor de foto’s op je smartphone. Die hoef je daarvoor écht niet elke keer naar Dropbox te uploaden, dat kan gewoon volledig automatisch. Om dit in te schakelen, open je de app op je smartphone en druk je linksboven op het pictogram met het tandwiel. Vervolgens druk je op de optie Camera-uploads en geef je aan of je alleen foto’s wilt uploaden of ook video’s. Bepaal tot slot of je ook wilt dat foto’s gesynchroniseerd mogen worden met je mobiele verbinding (dus niet alleen via wifi) en of dat op de achtergrond mag gebeuren (dus zonder dat de app actief is). Met deze instelling heb je je foto’s automatisch in de cloud (en eventueel ook op je pc) zonder dat je daarvoor iets hoeft te doen.

06 Online samenwerken

Je hebt inmiddels gezien dat je anderen om hulp kunt vragen bij het verkrijgen van bestanden, maar dat kan op meer dan één manier. Sinds enige tijd heeft Dropbox namelijk een nieuwe functie, genaamd Paper. Dit is in principe het antwoord van Dropbox op diensten als Google Docs en Office Online. Je kunt hier alleen of samen met iemand anders, rechtstreeks in Dropbox een document aanmaken en opslaan in je account. Je hebt hier – behalve je internetbrowser – dus geen software voor nodig. Surf naar www.dropbox.com en klik op Paper in het linkerdeelvenster. Het document wordt nu gemaakt en je kunt rechtsboven klikken op Delen om anderen uit te nodigen samen te werken in het document. Het voordeel van deze manier van samenwerken is dat er altijd maar één versie van je document is en dat er geen conflicterende wijzigingen worden overschreven door meerdere personen die een bepaald document synchroniseren.

06 Met de nieuwe functie Paper kun je samen online samenwerken binnen Dropbox.

07 Automatisch torrents downloaden

Tot slot nog een tip voor wie graag downloadt. Je kunt Dropbox heel eenvoudig gebruiken als een afstandsbediening voor het initiëren van je torrent-downloads. Het enige dat je daarvoor hoeft te doen is een map aanmaken binnen Dropbox waarin je de torrentbestanden plaatst die nodig zijn om de uiteindelijke bestanden te downloaden. Vervolgens stel je je Torrent Client zo in dat deze de torrent-map op Dropbox voortdurend scant en begint met downloaden zodra er een torrent-bestand gevonden wordt. Op die manier kun je waar je ook bent een torrent bestand in de juiste map binnen Dropbox plaatsen, waarna de Torrent-client op je computer automatisch begint met downloaden. Zo kun je dus je computer bedienen zonder een remote verbinding in te moeten stellen.

0 Reactie(s) op: Haal alles uit Dropbox met deze 7 tips

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.