Helpdesk: mail op de camping versturen

Vraag van een lezer: Ik ben op een camping in Frankrijk waar wifi aanwezig is. Helaas kan ik geen mail zelf verzenden, terwijl mijn partner - die aan dezelfde tafel zit - er geen moeite mee heeft. Hebt u een oplossing voor mij, dan zou ik die graag willen horen.

Ons antwoord: u geeft wel erg weinig informatie. Welke provider, welk e-mailprogramma enzovoort. Blijkbaar betreft het niet het Hotmail-account waarmee u ons nu wel weet te bereiken met deze mail, maar een ander mailaccount. De meest voor de hand liggende oorzaak is dat uw provider, het bedrijf waar u de e-maildienst afneemt, niet toestaat dat er van buiten het eigen netwerk mail wordt verstuurd via de SMTP-servers van dat bedrijf. Dit is een bekende maatregel om mailservers te beschermen en ook verspreiding van spam tegen te gaan. Veel providers hanteren inmiddels niet meer de botte bijl van het totaal verbieden maar hebben authenticatie op de SMTP-servers ingeschakeld. Dat wil zeggen dat, waar u zich meestal als het om e-mail gaat alleen bij het ontvangen aan de mailserver voorstelt met een gebruikersnaam en wachtwoord, dat nu ook bij de SMTP-server moet gebeuren om uw berichten te versturen. U kunt dat eens proberen. Omdat u niet verteld welk e-mailprogramma u gebruikt kan ik geen exacte stappen geven. Maar open in het mailprogramma of via het Configuratiescherm van Windows het onderdeel E-mail of de instellingen van het mailaccount. Zoek daar de SMTP-server en schakel de optie Voor de server voor uitgaande e-mail is verificatie vereist in. Doorgaans werkt dit met dezelfde combinatie van wachtwoord en gebruikersnaam als de inkomende server.

© PXimport

Om mail via andere netwerken/internetproviders te versturen moet u vaak gebruikmaken van SMTP-verificatie.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten