Helpdesk: Mail wil er niet uit

Door: Robbin Ooijevaar | 06 oktober 2010 11:10

Apps & Software

Vraag van een lezer: Ik heb Windows 7 Home 64 bit geïnstalleerd en gebruik Live Mail. Ik krijg telkens een melding dat er niet verzonden e-mails zijn en de vraag of ik deze alsnog wil verzenden. Dat verzenden lukt niet. Hoe krijg ik deze niet verzonden mails en de melding daarvan weg?

Ons antwoord: Het is goed mogelijk dat er ergens een mailtje dwarsligt in de verbinding tussen uw computer en de uitgaande mailserver. Er zijn meerdere oorzaken mogelijk. Kunt u wel berichten versturen? Uitgaande mailberichten worden verstuurd via een smtp-server. De smtp-server van uw internetaanbieder kan berichten met een incorrect mailadres weigeren. Soms staat er een bericht in uw Postvak UIT met te grote bijlagen waardoor de smtp-server deze niet wil versturen. Ten slotte is er de virusscanner waarvan sommige versies de uitgaande berichten controleren. Mogelijk dat hier iets blokkeert. Controleer uw Postvak UIT, te vinden door in Windows Mail in de linkerkolom naar beneden te scrollen. Klik hierop en kijk of er berichten in staan. Om deze te wissen selecteert u een bericht en drukt u op de Del-toets. Herstart Windows Live Mail en probeer opnieuw. Als het probleem aanhoudt, deactiveer dan tijdelijk uw beveiligingssoftware om deze factor uit te sluiten. Bij een aanhoudende foutmelding is er mogelijk een verkeerde smtp-server ingesteld. Gebruikt u wellicht meerdere mailadressen in Windows Live Mail? Activeer het standaardmenu met de linker Alt-toets en controleer uw instellingen via Eigenschappen in het menu Extra / Accounts.

Leeg alle berichten in de map Postvak UIT als u problemen hebt met het verzenden van mail.