Helpdesk: problemen met navigeren

© PXimport

Helpdesk: problemen met navigeren

Geplaatst: 28 april 2010 - 10:03

Aangepast: 16 november 2022 - 09:38

Redactie ID.nl

Vraag van een lezer: Het komt regelmatig voor dat ik via een zoekmachine als Google op een website beland waar ik niet het gezochte antwoord of artikel vind. Normaal klik je in Explorer of Chrome dan op het pijltje bovenaan om een pagina terug te gaan. Bij sommige sites willen de pagina’s niet ‘terugspringen’, en moet je de zoekterm opnieuw opgeven in een nieuwe pagina. Het lukt soms om terug te springen door heel snel achter elkaar drie keer op de terugpijl te klikken. Weten jullie hier een oplossing voor? Ik ben vast niet de enige computergebruiker die hier last van heeft.

Ons antwoord: Het probleem dat u omschrijft kan niet worden opgelost, want de oorzaak ligt bij de opbouw van de website. Zo komt u via Google bijvoorbeeld binnen op www.website.nl/index.php?DezeSiteIsOpgeroepenViaGoogle. De pagina stuurt u direct door naar www.website.nl/index.php, de daadwerkelijke site. De truc om twee of drie keer snel op de terugknop te drukken is een goede oplossing, maar u kunt tijdens het surfen ook gebruikmaken van de tabbladen van uw webbrowser.

Zoekt u informatie en wilt u daarbij meerdere sites bezoeken? Klik dan niet met de linkermuisknop op een link, maar klik in plaats daarvan een keer met het muiswieltje. De pagina die u oproept wordt dan in een nieuw tabblad of een nieuw browservenster getoond. De pagina waar u vandaan komt, blijft gewoon geopend. U kunt de nieuwe pagina na gebruik dus sluiten, want terugklikken hoeft niet meer. Als u geen muiswieltje hebt, bijvoorbeeld omdat u op een notebook werkt, dan bereikt u hetzelfde resultaat door de CTRL-toets ingedrukt te houden terwijl u met de linkermuisknop een link aanklikt.

© PXimport

Klik met de knop onder het muiswieltje op een link om hem te openen in een nieuw venster of op een nieuw tabblad.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten