Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Helpdesk: Word-documenten onleesbaar

Door: Edmond Varwijk | 13 april 2011 15:27

None
Apps & Software

Vraag van een lezer: Sinds kort heb ik een probleem met een aantal Word-documenten. Ik kan ze nog wel openen maar ik krijg dan allerlei rare tekens te zien. Ik denk dat het probleem is ontstaan toen tijdens schijfopruiming er opeens veel tijdelijke data werd verwijderd. Ogenschijnlijk leek er niets aan de hand te zijn, totdat ik eind vorige week ontdekte dat ik veel Word-documenten kwijt was en met name documenten van een oudere datum. Die waren schijnbaar door de computer voor tijdelijke bestanden aangezien.

Vervolg vraag: Wel heb ik een losse harde schijf voor mijn back-ups maar ook daar waren ze op verdwenen. Met het recovery-programma PC Inspector File Recovery heb ik wel alle Word-documenten weer kunnen terughalen. Maar nu blijkt dat sommige documenten normaal te openen en te bewerken zijn, maar andere documenten wel te openen zijn maar dan verschijnen er allerlei rare tekens.

Het geopende document geeft in het kleine scherm het volgende weer:

------

Bestandsconversie- “documentnaam”.doc

Tekstcodering

. Windowsstandaard

West-Europees (Windows)

------

Ik werk met Windows XP en met Word 2003 met een upgrade naar Word 2007 en daarnaast heb ik alle automatische updates van Microsoft geïnstalleerd. Het schijnt een hardnekkig probleem te zijn want de helpdesk van HCC, waar ik lid van ben, is bijna een uur bezig geweest maar kon het niet oplossen. Voor hun was het een onbekend probleem. Word is opnieuw geïnstalleerd, evenals OpenOffice.org, Word Viewer, enzovoort; allemaal zonder resultaat. Ook heb ik via internet diverse recovery-programma’s geprobeerd, maar ook allemaal zonder enig resultaat. Is dit voor jullie een herkenbaar probleem, en zo ja: hoe is dit op te lossen?

Ons antwoord: Het door u gebruikte PC Inspector File Recovery is in 2005 voor het laatst door ons getest en werd toen positief beoordeeld. Ik vertrouw er dus op dat de gegevens die het heeft hersteld, de maximale gegevens zijn die kunnen worden hersteld. Dat een aantal documenten volledig zijn hersteld doet ook vermoeden dat de werkwijze succesvol is geweest. Dat andere documenten niet hersteld zijn of beschadigd, kan meerdere oorzaken hebben. Schrijfactiviteit op de disk nadat de bestanden waren verwijderd is daar de meest voor de hand liggende van. Zie ook het kader ‘Wetten van dataherstel’, maar ieder gebruik van een schijf nadat gegevens zijn verwijderd, maakt de kans op succesvol herstel kleiner. Dat ook is de belangrijkste reden waarom een back-up van levensbelang is. Dat het u niet lukt de gegevens uit een back-up te herstellen moet voor u en iedereen die dit leest ook een reden zijn de eigen back-up af en toe te testen door enkele bestanden naar een alternatieve locatie te herstellen.

Terug naar het probleem. De informatie die u verstrekt doet vermoeden dat het PC Inspector File Recovery niet is gelukt het bestand echt volledig te herstellen. In dat geval is de informatie echt verloren. U kunt nog een paar dingen proberen alvorens bij de pakken neer te zitten. U kunt met Word proberen het document te herstellen. Start Word en klik op Bestand / Openen en kies bij Bestandstype, het type Tekst uit een willekeurig bestand herstellen. Selecteer dan het te herstelde bestand en kies Openen. Word gebruikt nu de eigen herstelopties om zoveel mogelijk van het document toch te hergebruiken. Een andere mogelijkheid is Word te starten met een leeg document. Klik dan op Invoegen / Bestand en selecteer opnieuw het herstelde bestand. Klik op Invoegen. Ook deze optie wil nog wel eens succesvol zijn doordat op deze manier bepaalde delen van de bestandsheader worden overgeslagen bij het inlezen van het bestand, wat mogelijk wel in elk geval de inhoud van het document oplevert.

2 Reacties op: Helpdesk: Word-documenten onleesbaar

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 3 jaren, 4 maanden geleden
    Ook ik had dit probleem. Na wat onderzoek zag ik dat het document was opgeslagen als .doc
    Ik heb het bestand opnieuw opgeslagen als .docx en toen kon ik alles weer lezen!!!
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 2 jaren, 3 maanden geleden
    ik heb ook dit probleem en weet niet hoe ik het moet oplossen.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.