Instagram: 'Nieuw beleid is verkeerd begrepen'

Door: Jasper Bakker | 19 december 2012 10:50

Apps & Software

Instagram reageert op de ophef over zijn nieuwe gebruiksvoorwaarden. Die zijn verkeerd begrepen: het gaat niet om fotoverkoop maar om "experimenteren met innovatief adverteren".

"Bedankt, en we luisteren", is de titel van de blogpost waarin Instagram ingaat - zij het deels - op ontstane ophef online. Sommige gebruikers van de door Facebook ingelijfde fotodienst protesteren luidkeels tegen de aangekondigde nieuwe voorwaarden die op 16 januari aanstaande ingaan. Daarbij kunnen hun foto's zonder melding vooraf te gelde worden gemaakt door Instagram.

'Gebruikers zijn verward'

Nu stelt het onderdeel van Facebook dat het "luid en duidelijk heeft gehoord dat veel gebruikers verward en ontdaan zijn over wat de veranderingen betekenen". De blogpost is opgesteld om te laten weten dat Instagram luistert en dat het meer gaat doen om de vragen van gebruikers te beantwoorden, fouten te herstellen, en verwarring te elimineren.

Mede-oprichter Kevin Systrom van Instagram doet in zijn blogpost geen concrete toezeggingen of en wat er gewijzigd gaat worden in de omstreden nieuwe voorwaarden. "Terwijl we jullie feedback en verhalen in de pers doornemen, gaan we specifieke delen van de voorwaarden aanpassen om het duidelijker te maken wat er gaat gebeuren met jullie foto's."

Verkeerd geïnterprteerd

Het is volgens Systrom makkelijk om juridische documenten verkeerd te interpreteren. Hij gaat in op drie zaken waarover Instagram "van iedereen" feedback heeft gekregen: adverteren op Instagram, eigendomsrechten, en privacy-instellingen. Foto's die gebruikers op 'privé' zetten, zijn en blijven alleen te zien voor volgers die door die gebruikers zelf zijn geaccepteerd.

Verder benadrukt de mede-oprichter van de fotodienst dat fotografen zelf de eigenaar blijven van hun content. Hij bezweert dat het niet "onze bedoeling is om jullie foto's te verkopen". Formeel neemt dat niet de mogelijkheid weg voor hergebruik van foto's, wat dan middels een gebruikslicentie toch kan worden verkocht.

Innovatief adverteren

"Instagram is van begin af aan geschapen om een bedrijf te worden. Adverteren is één van de vele manieren waarop Instagram een zelfonderhoudend bedrijf kan worden, maar niet de enige." Wat die andere mogelijkheden zijn, verklapt Systrom nog niet.

"Onze bedoeling met het updaten van de voorwaarden was te communiceren dat we willen experimenteren met innovatief adverteren dat gepast voelt op Instagram." Die communicatie is volgens de mede-oprichter verkeerd begrepen en hij biedt zijn excuses aan voor de verwarrende formulering in de nieuwe voorwaarden.

Bron: Webwereld.nl

0 Reactie(s) op: Instagram: 'Nieuw beleid is verkeerd begrepen'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.