Krijgt Netflix advertenties?

© PXimport

Krijgt Netflix advertenties?

Geplaatst: 8 februari 2019 - 15:32

Aangepast: 16 november 2022 - 09:43

Justin Doornekamp

In augustus vorig jaar werd bekend dat Netflix het effect test van advertenties tussen twee afleveringen van een serie. De vraag is of het een voorbode is, of bij een proef blijf. Krijgen Netflixkijkers straks advertenties voorgeschoteld?

Muziekstreamingdiensten als Spotify werken al langer met advertenties, maar deze zijn alleen voor gratis gebruikers te horen. Sluit je een abonnement af bij Spotify, dan verdwijnen deze advertenties direct. Bij Netflix is er geen gratis optie en zodoende kan de streamingdienst dus ook geen inkomsten ontvangen uit advertenties.

Meer inkomsten

Netflix is actief aan het zoeken naar manieren om de winst aan te jagen en heeft bovendien extra geld nodig om te kunnen investeren in eigen shows en films. Afgelopen jaar werd er 12 miljard dollar uitgetrokken om eigen films en series te produceren en naar verwachting van analisten kan dit bedrag dit jaar zelfs oplopen tot 15 miljard dollar. Dat is 85% van het budget dat Netflix spendeert aan films en series. Volgens Netflix werpen de investeringen nu al zijn vruchten af, onder meer door een toename in het aantal abonnementen.

Om meer geld in het laatje te krijgen, verhoogde Netflix de prijzen voor een abonnement flink. In de VS stegen de tarieven onlangs nog met 13 tot 18 procent, afhankelijk van het gekozen abonnement. Het gaat om de grootste prijsstijging sinds de lancering van de dienst twaalf jaar geleden.

Advertenties

Netflix test ook het effect van advertenties tussen twee afleveringen van een serie. De test wordt momenteel uitgevoerd onder een aantal Netflix-gebruikers wereldwijd, bevestigt Netflix in gesprek met nieuwssite TechCrunch. Schrik niet: het gaat hier vooralsnog alleen om reclame voor andere films en series die op Netflix te vinden zijn. Het gaat niet om advertenties voor andere producten of diensten.

Wel heerst er hierdoor de angst dat Netflix op een later tijdstip reclame voor eigen video's vervangt voor commerciële reclame-uitingen. De kans daarop is evenwel klein. De test van Netflix zorgt wereldwijd nu al voor de nodige commotie en dan gaat het alleen nog maar om reclame van eigen content. Abonnees van de videodienst stellen te betalen voor een reclamevrije streamingdienst en zijn derhalve niet blij met de test.

Bovendien zijn advertenties lang niet zaligmakend. Spotify verdient bijvoorbeeld het meest aan de betalende abonnees. Die inkomsten vormen bijna 90 procent van de totale winst. Netflix zal erbij gebaat zijn om zoveel mogelijk abonnees te behouden.

Opzeggen

Een recent onderzoek van AudienceProject toont aan dat advertenties op Netflix grote gevolgen zouden hebben voor de streamingdienst. Van de 16.000 ondervraagden zou de helft zijn abonnement opzeggen als er advertenties komen, zelfs als dit zou betekenen dat de prijs van een abonnement omlaag gaat.

Het ligt dan ook voor de hand dat Netflix niet zal overstappen op advertenties. In plaats daarvan zal worden gezocht naar andere manieren om de inkomsten aan te jagen, bijvoorbeeld door verdere prijsverhogingen. Maar ook daar zit uiteraard ook een grens aan.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten