Stel dat u in Word een tekst hebt geschreven waarin u enkele leuke lettertypes hebt gebruikt. Wanneer u dit bestand verstuurt naar iemand die deze lettertypes niet heeft geïnstalleerd, zal zijn systeem een ander lettertype tonen. Dat is jammer en ook niet nodig.

U kunt namelijk de gebruikte lettertypes in het document insluiten. In Word 2003 gaat u naar Extra en dan naar Opties. Vervolgens opent u het tabblad Opslaan. Zet een vinkje voor TrueType-lettertypen insluiten. De subopties Alleen in gebruik zijnde tekens insluiten en Geen algemene systeemlettertypen insluiten, kunt u beter laten voor wat ze zijn. U kunt ook van het document een pdf maken. In het pdf-formaat wordt de opmaak van het document opgeslagen, dus ook de stijl van de lettertypes. Aan zo’n pdf-document kunt u achteraf niets meer wijzigen. Het zijn dus documenten die uitsluitend bestemd zijn om te lezen. Op internet zijn tal van gratis programmaatjes te vinden om pdf-documenten te creëren. De meeste werken op dezelfde manier. Nadat het document is opgeslagen, gebruikt u de afdruk-opdracht waarbij u in plaats van uw printer, de pdf-converter selecteert.

© PXimport

Sluit de lettertypes in wanneer u er niet zeker van bent dat de ontvanger van het document deze fonts heeft geïnstalleerd.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten