LogMeIn Free

Door: Robbin Ooijevaar | 31 augustus 2010 09:08

Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3

Met behulp van LogMeIn kunt u via internet overal en altijd veilig uw thuiscomputer gebruiken. Ingewikkelde software-installaties zijn daarbij overbodig. Het enige dat u nodig hebt is een webbrowser en uw login-gegevens.

1. Introductie

Er zijn verschillende manieren waarop een computer op afstand kan worden overgenomen. Bekende opties zijn uVNC, Windows Remote Desktop (standaard aanwezig in verschillende Windows-versies) en TeamViewer. LogMeIn onderscheidt zich in gebruiksgemak en door zijn eenvoudige installatie. Na het aanmaken van een account installeert u LogMeIn op uw thuiscomputer. Router- of firewall-aanpassingen zijn daarbij niet nodig. Vervolgens kunt u op een andere computer met een webbrowser het scherm van uw thuissysteem overnemen. Dat is handig als u even iets op wilt zoeken of als u een vergeten bestand op wilt halen. Uiteraard is door de makers van LogMeIn aan beveiliging gedacht. Het inloggen op afstand gebeurt op twee niveaus. U hebt de inloggegevens van uw LogMeIn-account nodig en eventueel het Windows-wachtwoord van de computer die u over wilt nemen. Om het scherm over te nemen hoeft u geen ip-nummers of poorten te onthouden. De verbinding wordt gebruiksvriendelijk geregeld via LogMeIn.

U hoeft niet na te denken over ip-nummers, poorten en beveiliging. Alles wordt vanuit LogMeIn geregeld.

2. Gratis versus betaald

LogMeIn biedt verschillende commerciële pakketten, onder andere voor bedrijven, voor helpdesksystemen en voor beheer op afstand. Een voorbeeld is LogMeIn Pro². Daarvoor betaalt u 53 euro per jaar per computer. Met Pro² kunt u niet alleen een scherm overnemen, maar bijvoorbeeld ook printen op afstand en geluid doorsturen. De gratis versie heet LogMeIn Free en daarbij bent u beperkt tot het overnemen van het beeldscherm, het toetsenbord en de muis. Voor bedrijven kan dit onvoldoende zijn, maar voor thuisgebruik is het prima. De betaalde versie heeft overigens ook de mogelijkheid om bestanden te versturen tussen de computer die u overneemt en het systeem dat u gebruikt. Dit werkt met een soort verkenner waarin u zowel uw thuiscomputer ziet, als het systeem waarmee u de thuiscomputer overneemt. Deze optie is niet aanwezig in de gratis versie, maar daarbij beschikt u weer over andere mogelijkheden om bestanden op afstand naar u toe te halen, zoals we in paragraaf 11 zullen uitleggen.

LogMeIn Pro² is het commerciële broertje van de gratis versie LogMeIn Free. Hij kost 53 euro per jaar per computer.

3. Windows-wachtwoord

Deze tip is optioneel, maar relevant voor iedereen die extra beveiliging wil. Hoewel LogMeIn alle beveiliging op zich neemt en ervoor zorgt dat niemand zonder gebruikersnaam/wachtwoord-combinatie uw computer kan overnemen, is het altijd verstand om een extra drempel op te werpen. Stel daarom, als u dit nog niet hebt gedaan, een Windows-wachtwoord voor uw computer in. Om dit wachtwoord wordt gevraagd bij het opstarten van uw computer, maar ook als u via LogMeIn op afstand het scherm wilt overnemen. In Windows XP opent u Start, Configuratiescherm, Gebruikersaccounts. Windows Vista/7-gebruikers kiezen Start, Configuratiescherm, Gebruikersaccounts en Ouderlijk toezicht, Gebruikersaccounts. Klik indien nodig op uw gebruikersnaam. Als u deze niet weet: de naam staat boven in uw startmenu. Kies voor Een wachtwoord instellen en geef een wachtwoord op. Gebruik Uw wachtwoord wijzigen als u uw huidige wachtwoord wilt aanpassen.

Als extra beveiliging kunt u een Windows-wachtwoord instellen.

4. LogMeIn-account

Om gebruik te maken van LogMeIn, hebt u een gratis account nodig. Open op uw thuiscomputer een webbrowser en surf naar LogMeIn. Als de site Engelstalig is, kiest u in het taalmenu voor Nederlands. Klik op Een account maken en geef aan hoe u LogMeIn wit gebruiken. Om het scherm van uw thuiscomputer over te nemen, kiest u de optie Ik wil toegang hebben tot bestanden, toepassingen en bureaubladen op externe computers. Doorloop de registratieprocedure en kies bij Bent u van plan LogMeIn te gebruiken voor IT-support? voor Nee. Het is belangrijk om een goed wachtwoord in te stellen. Na de registratie belandt u automatisch in het overzichtsscherm van uw persoonlijke LogMeIn-pagina. U ontvangt van LogMeIn een bevestiging via e-mail. Klik op de activeringslink in dit bericht om uw LogMeIn-account te activeren.

Activeer uw LogMeIn-account, via de link in de bevestigingsmail.