Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Schep orde in Windows met een overzichtelijk bestandssysteem

Door: Ignace de Groot | 26 februari 2015 10:50

Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3
  4. pagina 4
  5. pagina 5

Schijven van 2 TB en meer zijn heel gewoon. Daar kun je dus massa's bestanden op kwijt. Dat is handig, maar als je dat op een weinig geordende manier doet, ben je al snel tijd kwijt aan het terugvinden van de juiste bestanden. Tijd voor een systematische aanpak, inclusief talrijke tips en tools.

Tip 01: Niet organiseren?

Sommige gebruikers vinden het opzetten en vooral onderhouden van een goed georganiseerd systeem voor het opslaan van data eigenlijk maar tijdverlies. Windows beschikt immers over een degelijke, geïntegreerde zoekfunctie en er zijn ook externe zoektools, zodat je altijd wel de gezochte data vindt. Voor wie nooit meer wil dan individuele bestanden openen, kan dat misschien kloppen. Lees ook: 19 tips voor Windows 8.1.

Maar er zijn toch ook taken waarvoor deze aanpak tekortschiet. Bijvoorbeeld wanneer je een reeks verwante bestanden nodig hebt (denk aan alle documenten voor een bepaald project) of wanneer je snel alle belangrijke bestanden wilt verhuizen naar een andere pc of schijf, of als je ze wilt synchroniseren of back-uppen. En geef toe: soms werkt het gewoon sneller om rechtstreeks naar een bestand te gaan waarvan je precies weet waar het zich bevindt, dan een reeks zoekresultaten te moeten doorlopen.

Tip 01 Zoekfuncties schieten soms tekort.

Tip 02: Een systeem

Hét systeem om data op een pc te ordenen bestaat niet. Hoe je je data het beste organiseert, hangt namelijk ook samen met wie je bent en hoe je denkt. Wel kunnen we je enkele concrete suggesties aan de hand doen. Werk je met diverse gebruikers op je pc, dan kun je het best een eigen inlogaccount aan elke gebruiker toewijzen. Dan bewaart iedereen zijn persoonlijke gegevens bijvoorbeeld binnen een eigen (profiel)map. Gegevens die ook de anderen mogen benaderen, komen dan terecht in een gedeelde map.

De manier waarop je deze gedeelde map verder organiseert, kan dezelfde zijn als wanneer je de enige gebruiker van de pc bent. Je zou bijvoorbeeld submappen kunnen aanmaken op basis van de personen van wie de bestanden afkomstig zijn. Heb je zelf de bestanden gecreëerd, dan plaats je die in (submappen binnen) de map met je eigen naam. Heb je een bestand, bijvoorbeeld via usb-stick of e-mail, ontvangen van een collega, dan komt dat terecht in de map met de bedrijfsnaam of eventueel in de map met de naam van die collega enzovoort. Het belangrijkste is vooral dat je je houdt aan het systeem dat je hebt gekozen.

Tip 02 Het beste organisatiesysteem past bij je denkwijze.

Tip 03: Hoofdmap

Het komt er dus op neer dat in dit systeem alle databestanden, ongeacht waar ze vandaan komen, in een enkele hoofdmap zijn terug te vinden. Idealiter plaats je die hoofdmap op een aparte fysieke schijf, waarop alleen databestanden worden geplaatst. Systeem- en applicatiebestanden houd je dus zoveel mogelijk gescheiden van je eigen data. Dat heeft het voordeel van een gemakkelijke migratie naar een andere computer.

Is deze indeling niet mogelijk, creëer voor die hoofdmap dan bij voorkeur een aparte datapartitie op je schijf. Dat kan zelfs nog als je op dit moment slechts over één partitie (met Windows) beschikt, als we er even van uitgaan dat er voldoende vrije ruimte is op die partitie. Open hiervoor het Schijfbeheer, druk op Windows-toets+R en voer het commando diskmgmt.msc uit. Klik de visuele voorstelling van je partitie met de rechtermuisknop aan en kies Volume verkleinen.

Geef aan met hoeveel MB je de partitie wilt verkleinen, maar zorg ervoor dat je nog voldoende vrije ruimte overhoudt. Vanuit het contextmenu van de Niet-toegewezen ruimte kies je dan Nieuw eenvoudig volume en creëer je zo een nieuwe datapartitie. Is ook dat niet mogelijk, dan kun je de hoofdmap het best in de root-map van je bestaande partitie creëren. Maak je gebruik van een cloudservice als Google Drive, dan kun je de hoofdmap binnen je lokale Google Drive plaatsen. Op die manier worden al je data automatisch met de cloud gesynchroniseerd.

Tip 03 Beschik je slechts over één schijf, dan creëer je bij voorkeur een aparte datapartitie.

Tip 04: Verhuizen

Het klopt dat Windows gebruikers met zachte hand dwingt hun databestanden in enkele standaardmappen onder te brengen, zoals Afbeeldingen, Documenten, Muziek en Video's. Fysiek vind je die mappen normaliter terug in C:\users\\Pictures enzovoort. Die min of meer opgelegde datastructuur kun je echter gerust negeren om in plaats daarvan alle gegevensbestanden binnen je zelfgekozen hoofdmap onder te brengen. Vervelend is wel dat Windows en ook veel geïnstalleerde programma's die mappen als de vaste opslaglocatie voor talrijke bestandstypes beschouwen en die locaties standaard voorstellen bij het opslaan van data.

Daar is echter een oplossing voor. Navigeer met je Verkenner naar een van de mappen (bijvoorbeeld C:\Users\\Videos). Klik met de rechtermuisknop op de mapnaam en kies Eigenschappen. Open het tabblad Locatie, druk op de knop Verplaatsen en zoek een geschikte submap binnen je eigen hoofdmap. Bevestig dat je alle bestanden wilt verhuizen.

Tip 04 Desnoods wijzig je de locatie van de datamappen.

0 Reacties op: Schep orde in Windows met een overzichtelijk bestandssysteem

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.