Met Live Room gaat Instagram de strijd aan met Clubhouse

Door: Wesley Akkerman | 21 maart 2021 15:47

Blog

De applicatie Clubhouse bestaat al een tijdje, maar maakt de laatste tijd veel los. Bij gebruikers, maar ook bij concurrerende bedrijven die actief zijn in de sociale delen van het internet. Instagram komt nu met een antwoord op de populaire app.

Instagram is de laatste jaren flink gegroeid. Wat ooit begon als een app waarmee je kekke plaatjes postte van wat je eet, is inmiddels een powerhouse die veelal onderdelen overneemt van concurrerende diensten. Eerder hield het bedrijf bijvoorbeeld Snapchat en later ook TikTok goed in de gaten. En nu zijn de pijlen gericht op Clubhouse.

Mocht je nog niet bekend zijn met Clubhouse, dan kun je daar hier een uitgebreid artikel over lezen. In het kort is het een audio only app die het bijeenkomen in een buurthuis digitaal wil simuleren. Je kunt je aanmelden voor een club, een groep mensen, en kunt luisteren naar wat zij te vertellen hebben. In veel gevallen luister je mee naar andermans gesprekken of interviews, zoals je dat bijvoorbeeld ook op de radio of bij een podcast doet. Onder meer Elon Musk heeft over de app getweet; daar dankt Clubhouse nu voor een groot deel zijn succes aan. 

Instagram kijkt naar Clubhouse

Als er een populaire, sociale app ten tonele komt, dan houdt Instagram de ogen goed open. Dat hebben we dus in het verleden gezien en nu is het wederom raak. In plaats van een functie direct over te nemen (zoals Twitter gedaan heeft met het onderdeel Spaces), zien we dit keer dat Instagram zijn eigen draai gegeven heeft aan het Clubhouse-principe. Binnen de fotodeeldienst heet de functionaliteit namelijk Live Rooms. En die naam kun je vrij letterlijk nemen.

Met Live Rooms is het mogelijk samen met je vrienden live te gaan, zoals je dat bijvoorbeeld ook via YouTube of Twitch zou kunnen doen. Je zet dus samen een livestream op. Voor jou en je vrienden een leuke manier om samen te komen. En als je dan nog iets interessants te bespreken hebt, dan kunnen andere mensen met je meekijken en meeluisteren. Instagram presenteert dit onderdeel ook als een nieuwe manier waarop bedrijven en influencers op een laagdrempelige manier met fans in contact kunnen komen. Dit zou bovendien voor een nieuwe inkomstenbron kunnen zorgen.

Zo gebruik je Live Rooms van Instagram

Een Live Room opzetten binnen Instagram is gelukkig zo gepiept. Binnen de app veeg je naar links en tap je op de Live cameraknop. Voeg vervolgens een titel toe en tap op het nieuwe Roomsicoon. Nu is het zaak dat je gasten uitnodigt voor je livestream. Dat kunnen speciale gasten, maar ook gewoon je vrienden zijn. Mocht je zelf een keer uitgenodigd worden, dan krijg je vanzelf een notificatie. Tijdens het livestreamen is het overigens ook nog steeds mogelijk iemand toe te voegen, mits de ruimte niet al gevuld is. In totaal kunnen namelijk vier mensen tegelijkertijd live in beeld verschijnen.

0 Reactie(s) op: Met Live Room gaat Instagram de strijd aan met Clubhouse

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.