Nu Windows 7 in de winkels ligt, kan Microsoft zijn aandacht verleggen naar de volgende grote productintroductie: de nieuwe versie van Office. Voor gebruikers belooft dit de makkelijkste upgrade ooit te worden. Voor Microsoft gaat deze vlieger helaas niet op: de softwaregigant probeert met zijn succesvolste product de sprong naar het internet te maken.

Dit artikel bestaat uit drie pagina’s:

Pagina 1

- Eenvoudig upgrade

- Office in de Backoffice

- Office online

Pagina 2

- Verschillende versies

- Een zakelijker Office-menu

- Word 2010

- Outlook 2010

Pagina 3

- Excel 2010

- Powerpoint 2010

- Access, Publisher, OneNote en Visio 2010

- Meerdere versies en ook een gratis Office

- Conclusie

Het eerste dat opvalt na installatie van Office 2010, is hoezeer Office 2007 te beschouwen valt als een tussenversie. Niet alleen is het nieuwe uiterlijk in alle onderdelen van de suite aanwezig, de opties voor samenwerken worden in Office 2010 eindelijk ingevuld. En hoewel in de Technical Preview van Office 2010 die Microsoft aan het einde van de zomer aan een selecte groep gebruikers beschikbaar stelde, nog niet alle functies aanwezig zijn, geeft het pakket al wel een hele goede indruk van waar het met Office 2010 naartoe gaat.

Eenvoudige upgrade

Office 2010 is voor gebruikers die bekend zijn met Office 2007 een zeldzaam eenvoudige upgrade. In de nieuwste Office beschikken alle applicaties over de ‘Ribbon’. Deze grote innovatie van Office 2007 is in Office 2010 verder uitgewerkt en verfijnd. De ontwerpers hebben gelukkig hun bijna dwangmatige behoefte om alles via beeld aan de gebruiker te verduidelijken laten varen en kiezen er vaker voor om toch weer tekst te gebruiken. Vooral in Outlook is dit duidelijk te merken. Outlook beschikt over talloze functies die nooit allemaal op de ribbon zouden passen. In vergelijking met de vorige versie zijn de knoppen in Outlook, en elders in Office 2010, vaker klein van formaat en voorzien van een duidelijke beschrijving. En het moet gezegd worden: dit werkt erg goed. Een ribbon voor Outlook was volgens sceptici van het eerste ontwerp een onhaalbare opdracht, maar de Microsoft-ontwerpers zijn wonderwel voor dit examen geslaagd. En mocht de indeling toch niet voldoen, dan biedt Office 2010 de in de 2007 zo gemiste mogelijkheid de indeling van de Ribbon zelf aan te passen. De meeste opdrachten zijn probleemloos aan het functielint toe te voegen of te verwijderen.

© PXimport

Met Office 2010 introduceert Microsoft de mogelijkheid de indeling van de ribbon grotendeels aan te passen.

Office 2010 is het eerste kantoorpakket dat ook in een 64-bit versie verschijnt. De voordelen hiervan zijn beperkt en alleen bij grote bestanden en complexe berekingen in Excel of Access bemerkt u enige snelheidswinst. Met het aanbieden van een 64-bit Office-versie haakt Microsoft aan bij de trend dat steeds meer pc’s worden uitgerust met 64-bit Windows. Zolang er 32-bit versies van Office en Windows zijn, zal een groot deel van de gebruikers (veelal onbewust) 32-bit blijven gebruiken, vooral ook omdat de Office-installatie geen melding maakt van een mogelijkheid naar 64-bit te upgraden. De installatie-cd bevat de code voor beide versies; beschikt uw systeem over Windows 64-bit, dan wordt automatisch de 64-bit versie van Office geïnstalleerd, en natuurlijk geldt ditzelfde voor Windows 32-bit. De systeemeisen voor Office 2010 zijn ongeveer gelijk aan die van Office 2007: Windows XP (met verplicht Servicepack 3), Vista (mogelijk met Servicepack 1) of Windows 7.

© PXimport

Het Office-menu is zakelijker geworden en biedt meer functies.

Office in de BackOffice

In het verleden werd een nieuwe versie van Office vaak samen met een nieuwe versie van Windows geintroduceerd. Voor Office 2010 geldt dit niet. De kantoorsuite houdt veel meer rekening met volgende versies van Microsoft-serverapplicaties zoals SharePoint en in mindere mate de producten voor ‘unified communications’ zoals Exchange en Office Communications Server. De releases van deze producten zijn samengevoegd om de onderlinge samenwerking te benadrukken en de ontwikkeling van de producten beter op elkaar te kunnen afstemmen.

Hoewel SharePoint voor de meeste thuisgebruikers waarschijnlijk een grote onbekende is, is de toepassing aan een gestage opmars bezig in zakelijke omgevingen. SharePoint wordt door bedrijven ingezet als tool om samen te kunnen werken aan documenten en deze te publiceren op een intranet. SharePoint 2010 zal deze functies nog verder uitbreiden, waarbij ook de stap wordt gezet naar het internet. SharePoint wordt eveneens voorzien van de ribbon en dankzij de nieuwe Workspaces is het mogelijk om documenten offline te bewerken en automatisch te synchroniseren via het bedrijfsnetwerk. De uiteindelijke versie van SharePoint 2010 verschijnt in de eerste helft van 2010, en loopt niet geheel toevallig synchroon met de officiële planning van de nieuwe Office-versie.

Zelf aan de slag met Office 2010

De volgende mijlpaal in de ontwikkeling van Office 2010 is de publieke bèta. Deze staat voor november gepland, tegelijk met de bèta van Microsoft SharePoint. Anders dan de Technical Preview waar dit artikel op gebaseerd is, zal de bèta veel massaler en waarschijnlijk voor iedereen beschikbaar zijn. Ons beviel de Technical Preview al erg goed. Bedenk wel dat de bèta alleen Engelstalig zal zijn en geen Nederlandse spellingscontrole bevat.

Office online

Begin augustus nam Microsoft voor een onbekend bedrag het internetdomein office.com over. Dit domein wordt de nieuwe portal voor Microsofts online activiteiten voor kantoorapplicaties en online samenwerking. Microsoft opent namelijk frontaal de aanval op GoogleDocs. Microsoft denkt de slag te kunnen winnen door enerzijds zijn positie op de desktop te benutten en Office nadrukkelijk ook online te positioneren. Anderzijds wil Microsoft online meer functionaliteit bieden dan Google nu doet. Vooral het laatste is een lastige opgave: de online versies van Word, Excel en PowerPoint zijn nog altijd niet klaar en stelden de eerste gebruikers van een testversie nadrukkelijk teleur.

De eerste versie van de online applicaties van Office 2010 bestaat uit uitgeklede versies van Word, Excel, PowerPoint en OneNote. U kunt met deze webapplicaties documenten openen en bewerken, hoewel minder uitgebreid dan in de desktop-versies van dezelfde programma’s. Hoewel de uiteindelijke functionaliteit van de Office Web Applications 1.0 nog onbekend is, garandeert Microsoft dat het openen en bewerken geen gevolgen heeft voor de opmaak van het document – of u nu gebruikmaakt van een desktop-versie, een online applicatie of een van de Office-applicaties voor een Windows Mobile SmartPhone.

Verschillende versies

Details over de online versie van Microsoft Office zijn schaars. Waarschijnlijk komen er drie versies, waarvan één gratis. De gratis versie wordt met advertenties gefinancierd en is beschikbaar voor alle gebruikers van Windows Live. Voor bedrijven zullen er twee versies komen, die vermoedelijk functioneel gelijk zijn. De ene is voor bedrijven die via Microsoft ‘hosted versies’ van Exchange of SharePoint afnemen, de andere is voor bedrijven die een soft­warecontract hebben afgesloten met Microsoft. Zij krijgen bij een upgrade naar Office 2010 de online versie erbij. Bedrijven die bijvoorbeeld uit privacy-overwegingen hun gegevens niet online willen plaatsen, kunnen de Office Web Applications op hun eigen servers installeren. Office Web Applications werkt zowel met Internet Explorer als Firefox en Safari.

© PXimport

Met de webversie van Word kunt u documenten bekijken en bewerken (beeld afkomstig van Microsoft).

Een zakelijker Office-menu

De Office-knop, de grote opzichtige ronde knop linksboven in ieder Office-venster, is in Office 2010 vervangen door een kleine, zakelijke variant. Microsoft noemt dit de Office BackStage. Belangrijker is echter dat het achterliggende Office-menu ook is aangepakt. Het is voor alle Office-applicaties gelijk en geeft u de keuze uit bestandsfuncties zoals Openen, Opslaan en Opslaan als, maar ook een lange lijst van recent geopende documenten, het maken van een nieuw document, afdrukken en delen. Via de laatste optie krijgt u toegang tot het via e-mail versturen van een document, wat nu ook direct in pdf-formaat kan, of als attachment. Zoals te verwachten viel, verloopt de integratie met SharePoint via Safe to SharePoint, in Excel aangevuld met de Publish to Excel Services, de serverversie van Excel.

© PXimport

Via het onderdeel Share kunt u documenten delen via mail of een service als SharePoint.

Het omzetten van documenten naar pdf, dat onder druk van Adobe nog uit Office 2007 was gehaald, is standaard aanwezig in Office 2010. Het is niet meer nodig om een aparte pdf-plug-in te installeren. Alle onderdelen van de suite kunnen overweg met documenten in het Open Document Formaat (ODF). Verder is de functie voor afdrukken flink onder handen genomen en eindelijk voor alle applicaties gelijk opgezet. Direct vanuit Word kunt u kiezen voor enkel- of dubbelzijdig afdrukken, het afdrukken van meerdere pagina’s op een vel papier, een staand of liggend papierformaat, het sorteren van meerdere pagina’s en het formaat en de marge. Het afdrukvoorbeeld is bovendien een onderdeel van het afdrukken – u hoeft dit niet meer apart te openen.

Makers van screencaptureprogramma’s zullen er minder blij mee zijn, maar Office 2010 biedt vanuit elke applicatie de mogelijkheid een venster of een deel van het scherm, direct in het document te plakken. De manier waarop Microsoft dit doet is zelfs gemakkelijker dan wat alle screencaptureprogramma’s zover hadden bedacht. Direct vanuit het menu Invoeren / Schermafdruk laat de ribbon miniaturen zien van alle geopende vensters. Een klik is genoeg om een ervan in het document in te voegen. Desgewenst kunt u zelf ook een deel van het scherm caputeren.

Word 2010

Op het oog is er in Word weinig veranderd. Het aantal en de variëteit van de SmartArt-grafieken, waarmee stijlvolle diagrammen zijn te maken, is uitgebreid en ook geschikt om opsommingen eens op een andere manier vorm te geven. De fototools zijn verder verfijnd en bieden nu ook de mogelijkheid om de kleurverzadiging, kleurtemperatuur en helderheid en contrast met een paar muisklikken aan te passen. Hetzelfde geldt voor de mogelijkheid om tekst te verfraaien. En volledig in lijn met Office 2007: menu’s vol opties, vinkjes en schuifjes ontbreken. Het gros van de opmaak kiest u direct uit een dropdownmenu vol voorbeelden. U ziet bovendien, dankzij de Live Preview, direct wat het effect van uw keuze is op uw tekst of grafiek - nog voor u die keuze ook echt maakt.

Ook als het gaat om de beveiliging zet Word nieuwe stappen, maar dit gaat helaas wel ten koste van de gebruiksvriendelijkheid. Wanneer u nu een online document of vanaf een gedeelde map op het eigen netwerk, opent Word deze in een Alleen-lezen-modus. Bewerken of afdrukken is niet mogelijk. Voorheen gold dit alleen voor documenten die als bijlage met een e-mailbericht waren vezonden. Bedrijven zullen ongetwijfeld via groepsbeleid de opties hiervoor kunnen instellen. Of ook eindgebruikers deze instellingen kunnen aanpassen of dat Microsoft veiligheid boven functionaliteit en gebruiksgemak stelt, is nog onduidelijk.

De misschien wel meest productieve verbetering in Word is de nieuwe zoekfunctie. Ctrl+F opent nu een zijpaneel waarin de resultaten van de zoekopdracht worden getoond. Tegelijk lichten alle plaatsen op waar de zoekopdracht is aangetroffen. Via het zijpaneel is bovendien heel snel door het document te bladeren.

© PXimport

Het aantal opties voor fotobewerking is flink uitgebreid.

Outlook 2010

De meeste verbeteringen in Outlook zitten onder de motorkap. Zo is het gemakkelijker meerdere e-mailaccounts in Outlook samen te brengen, inclusief meerdere accounts op een Exchange-server. Verder is de ondersteuning voor onder meer Hotmail en GMail aanzienlijk verbetered. Handig is de Converstation View, waarmee u e-mailberichten logischer kunt sorteren door bij elkaar horende berichten te groeperen. De Converstation View lijkt sterk op de weergave als Discussie die in vorige versies van Outlook was te vinden. Volgens Microsoft kan deze manier van e-mail doornemen u erg veel tijd besparen. Dat doen ook de Quick Steps, oftewel een reeks acties die doorgaans uit enkele handelingen bestaan, maar nu met één klik zijn uit te voeren. Een voorbeelden is de knop Team E-Mail. U geeft aan wie u collega’s zijn, en voortaan kunt u hen met één druk op de Team E-mail-knop een mail sturen. U hebt de beschikking over talloze kant-en-klare sjablonen van veelgebruikte acties, maar kunt ook zelf Quick Steps maken. De opmaakfunctionaliteit in Outlook is gelijkgetrokken met die van Word en PowerPoint, waardoor u uw mail eenvoudig voorziet van bijvoorbeeld SmartArt-grafieken en foto’s. De verdere vernieuwing in Outlook leunt erg sterk op samenwerking met Exchange Server en Office Communications Server. Een voicemail op uw telefoon is als bijlage in een e-mailbericht te stoppen, met een door spraakherkenning gegenereerde transcript van het voicemailbericht in de body van het bericht. In combinatie met Exchange kan Outlook voorkomen dat u persoonlijke of vertrouwelijke informatie per ongeluk naar de verkeerde personen of een grote groep stuurt. De nieuwe MailTips waarschuwen u voor eventuele risico’s en vragen of u zeker bent van uw actie.

© PXimport

De ribbon in Outlook met de nieuwe QuickSteps voor snelle acties.

Excel 2010

De belangrijkste vernieuwingen in Excel 2010 zijn relevant voor het presenteren en analyseren van gegevens. Conditionele opmaak geeft u meer controle over de gebruikte pictogrammen en hun opmaak. Het is nu ook mogelijk binnen een conditionele opmaak een waarde extra te accentueren. Nieuw zijn de Sparklines, grafieken zo groot als een cel die de gegevens in de aansluitende cellen als trendlijn of staafdiagrammen weergeven. Handig om razendsnel een reeks gegevens te presenteren. Door simpelweg de kolom te verbreden blijft het, ook bij grotere datasets, allemaal .

© PXimport

Klein maar fijn - Spark­lines helpen u gegevens snel te doorgronden.

Excel wordt binnen bedrijven steeds vaker ingezet als frontend van Microsofts Business Intelligence oplossingen. Hier rukt ook ‘Project Gemini’ op, een add-in voor Excel die het programma koppelt aan de Analysis Services en Microsoft SQL Server. Met Gemini is Excel in staat om met de snelheid van een volwaardige server complexe gegevens uit verschillende bronnen te analyseren en te presenteren. De Business Intelligence-kracht van Excel 2010 profiteert ook van de nieuwe mogelijkheden voor draaitabellen en draaigrafieken. Zowel het filteren als het binnen een draaigrafiek projecteren van aanvullende reeksen gegevens is een stuk eenvoudiger gemaakt. Excel is het Office-programma dat in potentie het meeste voordeel heeft van een 64-bit versie. Het kan de grotere geheugencapaciteit van een 64-bit besturingssysteem benutten om grotere hoeveelheden gegevens te analyseren en presenteren.

PowerPoint 2010

Ook PowerPoint profiteert van de nieuwe mogelijkheden om screenshots in te voegen en foto’s te bewerken. Het presentatieprogramma biedt daarnaast diverse bewerkingsopties voor video. Op video’s kunnen dezelfde filters en presentatieopties worden toegepast als op foto’s, zoals vervagen, 3D-positionering en schaduw- en spiegeleffecten. Het aantal ondersteunde formaten is nog wel beperkt. In de Technical Preview van Office 2010 werken de nieuwe videomogelijkheden alleen met bestanden in wmv-formaat. Nieuwere filmpjes, die u bijvoorbeeld met een Flip HD camera in mp4-formaat hebt, kan PowerPoint niet openen.

© PXimport

De mogelijkheden voor videobewerking en opmaak zijn in PowerPoint 2010 uitgebreid en verfijnd.

We zijn erg te spreken over de animatiepainter, waarmee u een animatie die is ingesteld voor het ene object, naar het andere object kopieert. PowerPoint 2010 gaat de PowerPoint Live webservice gebruiken om presentaties te geven. Online samenwerken aan een presentatie is mogelijk met de PowerPoint Web Application. Handig voor wie veel (online) samenwerkt is de mogelijkheid om een lange presentatie in meerdere secties onder te verdelen. Iedere sectie heeft desgewenst een eigen stijl en kan een of twee andere collega’s worden toebedeeld.

© PXimport

PowerPoint 2010 gebruikt het internet om presentaties te delen en te geven.

Access, Publisher, OneNote en Visio 2010

Ook de minder bekende onderdelen van Office 2010 hebben de ribbon als interface. Zeker voor Access, dat steeds meer op FileMaker Pro gaat lijken, en Visio is het even wennen. Vooral in Visio blijkt de nieuwe interface prima te werken, evenals de nieuwe interactieve tekenhulpjes bij het verbinden van objecten in een tekening of bij het plaatsen van een volgend object. Het nog relatief nieuwe OneNote is een van de vier applicaties in Office 2010 die ook een webversie krijgt. Microsoft positioneert OneNote dan ook steeds als programma om samen met teams ideeën te verzamelen en ongeordende informatie te verwerken.

© PXimport

De ribbon maakt van Visio een veel prettiger programma om tekeningen en flowcharts mee te maken.

© PXimport

Microsoft gaat met Access steeds meer FileMaker Pro achterna.

Meerdere versies en ook een gratis Office

De uiteindelijke release van Office 2010 staat voor het eerste helft van 2010 gepland. Liefst voor de zomer wil Microsoft de nieuwe kantoorsuite met de ondersteunende serverapplicaties SharePoint en Office Communications Server gereed hebben. Of Office 2010 die deadline haalt, hangt vooral ook af van het gereedkomen van de online versies van Word, Excel, PowerPoint en OneNote.

Van Office zullen uiteindelijk meerdere edities verschijnen, net als dat bij alle voorgaande versies het geval was. Dit keer ziet voor het eerst ook een gratis versie van Office het licht. Office Starter bestaat uit beperkte versies van Word en Excel en is de vervanger van Microsoft Works, dat niet meer verder ontwikkeld wordt. Microsoft zal het gratis Office Starter financieren door advertenties te verkopen in de taaklijst. Office Starter kan door computerfabrikanten met nieuwe computers worden meegeleverd. Net als bij Windows kunnen gebruikers van de Starter-versie online upgraden naar een luxere versie of in geselecteerde winkels een upgradekaart kopen met daarop de benodigde licentiesleutel.

Conclusie

Was Office 2007 vernieuwend dankzij de ribbon, Office 2010 belooft echt spektakel dankzij de toenemende aandacht voor samenwerken en de sprong die Office online moet gaan maken. Of dit alles gaat lukken, is koffiedik kijken, De voortekenen zijn in elk geval goed.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000