Miljarden gaan verloren door sociale media

Managers moeten nog maar eens goed nadenken of ze Facebook en Hyves op de werkvloer toestaan. Geschat wordt dat sociale netwerken Groot-Brittannië jaarlijks 17 miljard euro kosten.

Werknemers besteden namelijk een flink deel van hun werktijd aan sociale netwerksites als Facebook en Twitter. Uit een enquête van de Britse vacaturesite MyJobGroup.co.uk onder 1000 werknemers blijkt dat bijna 6 procent meer dan één uur per werkdag hieraan besteedt. Meer dan de helft van de respondenten geeft toe zo nu en dan naar sociale mediasites te gaan op werk.

Volgens de vacaturesite kost al dit niet-werkgerelateerde internetten Groot-Brittannië jaarlijks maar liefst 14 miljard pond (ongeveer 16,9 miljard euro). MyJobGroup.co.uk schrijft dat Britse werknemers steeds meer werktijd besteden aan sociale netwerksites. Als hier niks aan gedaan wordt, dat kan dit "negatieve gevolgen" hebben voor de producivitieit van vele bedrijven in heel het land, schrijft de vacaturesite.

Toestaan of niet?

Overigens denkt een meerderheid van de ondervraagden zelf niet dat aan sociale media gespendeerde tijd een negatieve economische impact heeft. Slechts 14 procent denkt dat sociale media op werk ze minder productief maakt, terwijl 10 procent zegt dat ze zelfs productiever worden door sociale media. Een meerderheid (68 procent) vindt daarom ook dat sociale netwerksites gewoon toegestaan moeten zijn op het werk.

Vacaturesite MyJobGroup.co.uk is geen voorstander van het verbieden van sommige sites. Toch adviseert het bedrijven om gebruik van sociale netwerksites onder werkuren te monitoren, en in te grijpen als werknemers hun vrijheid misbruiken om urenlang op Twitter en Facebook te zitten.

Concentratieverhogend

Al langer wordt er gediscussieerd over het al dan niet toestaan van sociaal netwerken op de werkvloer. Veel onderzoeken wijzen op het verlies aan arbeidsproductiviteit. Toch is ook wel eens het tegendeel beweerd: dat het met mate surfen naar ontspannende sites goed is om de concentratie terug te krijgen.

Die mogelijke positieve uitwerking wordt niet alom geloofd in het bedrijfsleven. Uit onderzoek van een paar jaar terug blijkt dat maar liefst 83 procent van de bedrijven sites als Hyves, Facebook en Twitter blokkeert. Ook schijnen bedrijven graag te blijven hangen bij Internet Explorer 6 omdat de oude browser 'tijdverspillende' sites als Facebook niet goed weergeeft.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten