Mozilla wil privacy consumenten beschermen

Mozilla wil de consument waarschuwen als diens privacy gevaar loopt. De Firefox-maker wil met speciale symbolen in de adresbalk het privacybeleid van de bezochte site duiden.

Mozilla, de organisatie achter de open source-webbrowser Firefox, wil met het nieuwe project Privacy Icons komen tot een reeks symbolen die aangeven hoe bezochte sites omgaan met de privacy van bezoekers. Mozilla-medewerkers hebben hierover recent gesprekken gevoerd met privacy-experts, schrijft ict-nieuwssite Cnet.

Acht categorieën

Resultaat van de eerste vergaderingen over het privacysysteem is een lijst met acht categorieën. Indeling in één daarvan gebeurt op basis van diverse factoren. Daarmee wordt dan geduid of de site informatie deelt met derden, of de site gegevens langdurig opslaat, of de site data versleutelt en of de verzamelde gegevens te herleiden zijn tot personen.

Het doel is het ontwikkelen van privacysymbolen die op eenzelfde manier zijn te gebruiken als de waslabels voor kledingstukken. Alleen dan getoond in de adresbalk van de browser. Mozilla heeft vorige week een vergadering hierover belegd op zijn hoofdkantoor in Mountain View. Daarbij waren onder meer vertegenwoordigers van de Amerikaanse beurswaakhond FTC (Federal Trade Commission) en de digitale burgerrechtenorganisatie Electronic Frontier Foundation (EFF).

Zelf doen, of anders

Sites kunnen zelf de privacysymbolen implementeren. Maar Mozilla heeft een stok achter de deur voor weigeraars. De stichting is ook van plan bij sites die dit niet doen automatisch het icoontje voor de laagste privacygarantie te tonen, aldus Aza Raskin, hoofd gebruikerservaring bij Mozilla Labs.

De browser waarschuwt dan: "Je gegevens kunnen verkocht worden aan derden, je gegevens kunnen voor onbeperkte tijd worden opgeslagen en je gegevens kunnen worden overhandig aan opsporingsdiensten zonder een gerechterlijk bevel."

Fiasco privacyplatform

Een eerdere poging om te komen tot een gelijksoortig standaardsysteem voor het privacybeleid van sites, het Platform for Privacy Preferences (P3P), is uitgelopen op een mislukking. Geen enkele grote site gebruikt P3P om zijn privacybeleid bondig samen te vatten voor bezoekers. Onder meer webuitvinder Tim Berners-Lee was bij de start van P3P tien jaar geleden enthousiast over het concept.

Een van de problemen bij de invoering van P3P was dat privacybeleid lastig is terug te brengen tot een beperkt aantal categorieën. P3P is volgens Cnet mislukt doordat het systeem hierdoor zeer ingewikkeld werd. De uiteindelijke specificatie telt namelijk 49.000 woorden. Het platform kon vanwege zijn complexiteit niet rekenen op ondersteuning van browserbouwers.

Bron: Webwereld

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten