Netflix-strijd tegen wachtwoorddelers levert chaos op

© PXimport

Netflix-strijd tegen wachtwoorddelers levert chaos op

Geplaatst: 19 juli 2022 - 09:20

Aangepast: 25 november 2022 - 11:42

Wesley Akkerman

Hoewel Netflix altijd voorstander was van gebruikers die hun accounts delen, zien we nu dat het bedrijf hierop terugkomt. Een test in Peru, die wachtwoorddelers aanpakt, levert in elk geval al chaos op. Want de videostreamingdienst kondigde de veranderingen niet aan...

Netflix-gebruikers in Peru, Costa Rica en Chili moeten er al aan geloven: zij moeten extra betalen voor hun abonnement wanneer ze hun accounts delen met Jan en alleman. Dit is onderdeel van een experiment, dat sinds maart actief is. Maar dat experiment levert veel verwarring op.

Want wat blijkt: het gros van de gebruikers werd hiervan niet op de hoogte gebracht. In sommige gevallen is dat, ruim twee maanden later, nog steeds niet gebeurd. Daarnaast is er verschil in de handhaving van het nieuwe beleid. Sommige gebruikers kunnen gedeelde accounts gewoon blijven gebruiken, zonder te hoeven bewijzen dat ze de eigenaar zijn van dat account of onderdeel zijn van het huishouden. Het nieuwe beleid aldaar lijkt vooralsnog dus weinig uit te halen.

Netflix-strijd tegen wachtwoorddelers levert chaos op-18712966

© PXimport

Wat is een huishouden voor Netflix?

Om de verwarring compleet te maken is er ook gedoe om de definitie ‘huishouden’. Wat is voor Netflix precies een huishouden? Je zou zeggen dat het om gezinsleden gaan die in hetzelfde huis wonen als de accounteigenaar. Maar dat blijkt niet het geval te zijn, zo meldt een klantenservicemedewerker anoniem tegenover de website Rest of World.

De medewerker in kwestie moest verificatiecodes uitdelen aan mensen die buiten het huishouden inloggen op een gedeeld account. Daardoor is het voor wachtwoorddelers nog steeds mogelijk de content te bekijken die ze willen, zonder daarvoor extra te hoeven betalen.

Ter verduidelijking, dit staat daarover in de officiële regels.

Een Netflix-account is voor mensen die samen één huishouden vormen. Dit huishouden is het Netflix-huishouden. Het is gekoppeld aan de apparaten van de hoofdeigenaar van het account en de apparaten van andere mensen die onderdeel uitmaken van het Netflix-huishouden.

Extra kosten voor accountdelers

Uit het experiment kwam eerder al naar voren dat Netflix ongeveer twee tot drie dollar rekent voor mensen die buiten het huishouden vallen. Dat is omgerekend zo’n 1,87 tot 2,81 euro, exclusief btw. Daarmee kun je tot twee mensen buiten je huishouden om toevoegen aan je account.

Omdat het bedrag zo laag is, lijkt dit een prima deal te zijn en lijkt het er niet op dat Netflix hier grof geld aan probeert te verdienen. Wellicht is dit ook een beetje voor de bühne, om investeerders gerust te stellen en om te laten zien dat het bedrijf wel degelijk problemen aanpakt.

Het is op moment van schrijven nog niet duidelijk wanneer Netflix ook in Nederland en België meer geld gaat rekenen voor accountdelers. Als dat zo is, dan is het goed om te weten dat zo’n meerprijs nog altijd goedkoper is dan het goedkoopste abonnement op de dienst. 

Update: 19-7-2023

Ondertussen is er meer informatie naar buiten gebracht over het nieuwe, aanvullende Netflix-abonnement. Het bedrijf schreef en publiceerde er onlangs een blog over, maar brengt via deze supportpagina, voor Honduras, eveneens meer informatie naar buiten.

De prijs die Netflix rekent is 2,99 dollar per maand in de landen waar de dienst het nieuwe abonnement test. Een prijs voor Europa is nog altijd niet bekend, maar het ligt in de lijn der verwachting dat we 2,99 euro per nieuw huis gaan betalen. Per nieuw huis? Ja, Netflix laat je als het ware huishoudens toevoegen aan accounts, die je wellicht beter kunt omschrijven als locaties.

Die extra huishoudens, of locaties, voeg je toe aan het hoofdhuishouden. Binnen dat huishouden kan iedereen kijken wat diegene wil, thuis, onderweg of op andere locaties. Daar zit wel een randvoorwaarde aan. Want wanneer je de app opstart op een nieuw locatie (of een onbekend apparaat) dan krijg je tot twee weken de tijd om je account te gebruiken. Na die twee weken moet je dus 2,99 dollar per maand betalen. Doe je dat niet, dan verlies je de toegang tot het account, tot het moment waarop je besluit toch te betalen.

Hoe weet Netflix dat je binnen een nieuw huis naar de content kijkt? Daar gebruikt het bedrijf verschillende graadmeters voor, namelijk IP-adressen, apparaat-id’s en accountactiviteit. Per type abonnement verschilt overigens hoeveel externe huishoudens je kunt toevoegen. Het basisabonnement geeft je één extra huishouden, terwijl het standaardabonnement tot twee extra huishoudens ondersteunt. Het Premiumabonnement biedt tot drie locaties aan.

Waarom voor de opslag kiezen?

Waarom zou je voor zo’n extra opslag kiezen? Nou, veel mensen delen hun Netflix-accounts al jaren. Onder hun eigen profiel, binnen een gedeeld account, maken ze mogelijk dankbaar gebruik van persoonlijke aanbevelingen, die je kwijtraakt op het moment dat je zelf een los abonnement neemt. Daarnaast kan het nog steeds goedkoper zijn om met een groep mensen de kosten te delen, dan voor persoonlijke abonnementen te gaan – maar dat verschilt echt per persoon, per abonnement en per besteedbaar inkomen.

Maar er zijn dus redenen om voor deze structuur te kiezen als abonnee. Ja, het is jammer dat Netflix hier nu geld voor vraagt, terwijl het bedrijf eerder geen problemen had met mensen die accounts deelden. Maar voor niets gaat de zon op; dus dan kun je beter voor de goedkopere opties kiezen. Helemaal als je daarmee de toegang tot je persoonlijke profiel behoudt.

Ondertussen werkt Netflix aan een nog goedkoper abonnement. Dat abonnement wordt ondersteund door advertenties. Daar bestaan nog een hoop onduidelijkheden over: wat dit kost, hoe veel, hoe vaak en hoe lang je reclame te zien krijgt en wanneer het lanceert. Het enige dat we daar nu over weten is dat Microsoft de advertentiepartner wordt en dat we hier voor het einde van 2022 meer van gaan zien.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000