Orden uw online leven met Inbox2

Veel mensen hebben tegenwoordig accounts bij zoveel sociale netwerken en webmaildiensten, dat ze door de bomen het bos niet meer zien. Hoeveel tijd bent u dagelijks kwijt aan het bijhouden van Gmail, Hotmail, Hyves, Twitter, Facebook en LinkedIn? Lijdt u ook aan ‘information overload’? Met Inbox2 kunt u de informatie uit uw online accounts vanuit één programma beheren en ordenen.

Dit artikel bestaat uit twee pagina’s:

Pagina 1 (huidige pagina)

- De desktopclient downloaden

- Inbox2 installeren

- Toevoegen van accounts

- Eerste blik op Inbox2

Pagina 2

- Contactpersonen in Inbox2

- Bijlagen en foto’s

- Het homescherm

- Conclusie

Het idee van Inbox2 is briljant en ook zo voor de hand liggend dat je je afvraagt: waarom bestond dit nog niet? Waarom heeft Google, Microsoft of Yahoo dit niet bedacht? Goed nieuws in elk geval voor de bedenkers en oprichters van Inbox2. Het bedrijf is een zogeheten ‘TU Delft Technostarter’ en is opgericht in augustus 2008. Eind februari 2010 ging Inbox2 live voor het grote publiek. Tijd om eens te kijken hoe het werkt en wat u er allemaal mee kunt.

De desktopclient downloaden

Inbox2 is zowel een online platform (op dit moment nog een gesloten bèta) als een desktopclient. Van deze desktopclient is een publieke bèta verschenen, die dus wel door iedereen te gebruiken is. Deze desktopclient maakt gebruik van Adobe AIR, waardoor het programma zowel op Windows als op Apple Mac OS X en Linux werkt. Ga naar www.inbox2.com en klik op de knop Download Inbox2. Wanneer u op de hoogte gehouden wilt worden, vult u uw e-mailadres in en klikt u op OK. Wilt u alleen het programma downloaden, dan klikt u direct op OK.

© PXimport

Download de gratis desktopclient van Inbox2 via www.inbox2.com

Inbox2 installeren

Zoals gezegd, maakt Inbox2 gebruik van Adobe AIR. Mocht u dit nog niet op uw computer hebben geïnstalleerd, dan moet u dit eerst even doen. Download en installeer Adobe AIR via deze link. Hebt u Adobe AIR, dubbelklik dan op de zojuist gedownloade Inbox2Installer 0.4.0.0.msi. Klik op Uitvoeren, twee keer op Next en vervolgens op Install. Als u een melding krijgt van Gebruikersaccountbeheer (in Windows Vista of 7), klikt u op Ja om door te gaan. Klik ten slotte op Finish om de installatie te voltooien. Inbox2 wordt vervolgens direct gestart.

© PXimport

Het installeren van Inbox2 neemt hooguit een minuut in beslag.

Toevoegen van accounts

De eerste keer dat Inbox2 start, dient u één of meerdere accounts toe te voegen. U hebt momenteel de keuze uit Gmail, Yahoo!, AOL, Exhange, Facebook, Hyves, Hotmail, Twitter, Yammer en LinkedIn. Ook kunt u – door op Other te klikken – een ander e-mailadres toevoegen, bijvoorbeeld van uw internetprovider. Hierbij hebt u de keuze uit pop3 en imap. Toevoegen van een account is een kwestie van het pictogram aanklikken en uw accountgegevens invullen. Voor sommige online diensten, bijvoorbeeld LinkedIn, wordt u even doorverwezen naar de website van de dienst en dient u de applicatie Inbox2 te autoriseren. Bent u klaar met het toevoegen van uw online diensten, dan klikt u op Next Step. Dit is meteen ook de laatste stap. Vul uw volledige naam in, kies welk e-mailaccount u als standaard wilt instellen (welk account gebruikt u het meest?) en klik op Get Started.

© PXimport

Het toevoegen van uw online accounts is heel eenvoudig.

© PXimport

Kies uw standaard e-mailaccount en klik op Get Started.

Eerste blik op Inbox2

Wanneer u Inbox2 start, worden de berichten van de door u ingestelde accounts gedownload en ingedeeld. Dit kan best even duren. Om snel aan de slag te kunnen gaan, downloadt Inbox2 overigens alleen de laatste vijftig berichten van elk account. Dit kunt u overigens altijd nog wijzigen in het instellingenscherm, zodat alle berichten worden gedownload. Maar dit neemt – zeker als u heel veel mail hebt – wel een flinke tijd in beslag. Terwijl Inbox2 alles aan het laden is, kunt u natuurlijk wel alvast rondkijken en op de verschillende tabbladen klikken, een e-mail bekijken etc.

© PXimport

Het Homescherm, de eerste keer dat u Inbox2 start.

U zult waarschijnlijk best even moeten wennen aan hoe Inbox2 werkt. Maar als u het eenmaal onder de knie hebt, is het een erg handig programma. Het mooie is, dat alle berichten van de verschillende accounts – of dit nu Gmail, Hotmail, Twitter of Hyves is – op volgorde van binnenkomst in een centraal postvak staat.

© PXimport

De MyInbox bevat de berichten van de verschillende sociale netwerken én uw e-mailaccounts.

Contactpersonen in Inbox2

De verschillende tabbladen bovenin vormen elk een andere manier om om te gaan met de informatie die binnenkomt. Klikt u op het tweede tabblad (Contacts), dan ziet u alle contactpersonen uit alle accounts die u hebt toegevoegd. Inbox2 probeert deze informatie slim aan elkaar te koppelen. Achter een contactpersoon ziet u dan de pictogrammetjes van de verschillende accounts die deze persoon heeft.

Klikt u op een contactpersoon, dan ziet u in de kolom Messages meteen alle berichten en statusupdates die deze persoon met u heeft gedeeld. In de kolom ernaast, Documents, ziet u in een oogopslag de documenten die u van deze contactpersoon hebt ontvangen. In de rechterkolom ziet u de profielen van de contactpersoon op de verschillende sociale netwerken. Onderaan in die kolom probeert Inbox2 de informatie nog verder uit te breiden en geeft het suggesties voor mogelijke andere profielen, die niet automatisch gekoppeld konden worden. Bovenin kunt u via de zoekbalk snel uw lijst met contacten doorzoeken.

© PXimport

Klik op een contactpersoon en u ziet direct allerlei extra info, bijvoorbeeld de berichten die u hebt ontvangen.

Bijlagen en foto’s

In de overige twee tabbladen bovenin, worden alle bijlagen die u per e-mail hebt ontvangen handig in een overzicht weergegeven. In het derde tabblad vindt u álle bijlagen, die u op verschillende manieren kunt sorteren. Ook kunt u met de zoekbalk snel vinden wat u zoekt.

© PXimport

Alle bijlagen uit uw e-mails in een overzicht.

Tabblad vier is volledig gewijd aan alle foto’s die u via de verschillende accounts hebt binnengekregen. Onder Options kunt u de wijze van sorteren selecteren. Een leuke toevoeging is de manier hoe de foto’s in het rechterscherm op een van iTunes bekende wijze (‘Coverflow’) worden weergegeven. Al moet gezegd dat dit nog wel wat verbetering behoeft, omdat de lengte-breedteverhoudingen van de foto’s niet altijd kloppen.

© PXimport

Alle ontvangen foto’s in één overzicht. Handig!

Het homescherm

In het Homescherm vindt u de MyInbox, waarin alle berichten uit alle accounts worden weergegeven op volgorde van binnenkomst. Klikt u op een bericht, dan ziet u meteen de informatie over de verzender in de kolom Profile, indien voorhanden. Dubbelklikt u op een bericht, dan wordt het in een nieuw tabblad geopend.

© PXimport

Als u een bericht selecteert, ziet u direct allerlei extra informatie over de verzender.

Afhankelijk van de dienst, hebt u vanuit Inbox2 toegang tot de basisfunctionaliteiten tot meer uitgebreide functionaliteiten, die met het ontvangen en versturen van berichten te maken hebben. Zo kunt u bijvoorbeeld in de meest rechterkolom uw Twitterstatus bijwerken en dit tegelijk ook naar Hyves, Facebook en LinkedIn sturen. U kunt e-mails schrijven, archiveren en verplaatsen en – ook erg handig – direct van een bericht een taak maken. Deze taken vindt u vervolgens terug onder Productivity.

Als u klikt op het gereedschapspictogram, kunt u Inbox2 helemaal instellen zoals u wilt. Zo kunt u hier bijvoorbeeld aangeven hoe vaak er gecontroleerd moet worden of er nieuwe berichten zijn. Standaard staat dit ingesteld op vijf minuten. Wanneer u Inbox2 geopend hebt, ziet u dan ook elke vijf minuten rechts onderin (boven het systeemvak) een pop-up met de nieuwe berichten en updates.

© PXimport

Standaard krijgt u elke vijf minuten rechtsonderin de laatste e-mails en statusupdates te zien.

Conclusie

Inbox2 is erg handig voor iedereen met een aantal tot veel accounts bij online diensten. Zo hoeft u niet voor elke dienst een apart programma te installeren en open te hebben staan en hoeft u niet steeds naar de website van de verschillende diensten te gaan. Alle statusupdates en e-mail komt gewoon op één centrale plek binnen en dat werkt erg prettig en zal u waarschijnlijk veel tijd besparen. De verschillende weergaven via de tabbladen Inbox, Contacts, Documents en Images maken het werken met de grote stroom aan informatie die we tegenwoordig te verwerken krijgen een stuk prettiger en overzichtelijker. Het online platform maakt het straks helemaal af, want dan kunt u op elke computer op een centrale plek online bij uw gegevens. Zoals gezegd is dit echter nog in gesloten bètastadium. En tot slot: uiteraard wordt er onder meer ook nog aan een iPhone-app gewerkt. We houden u op de hoogte!

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten