Ouderwets hack 'n slash RPG

Door: Anna Sonnemans | 31 augustus 2011 15:08

Apps & Software

Underworlds is een Diablo voor handhelds. De game heeft een topdown-perspectief, een vergelijkbare gameplay en min of meer dezelfde duistere fantasy-sfeer. Toch kan de exclusieve titel voor de iPhone en iPod Touch niet half zolang boeien als de oude hack 'n slash RPG.

In den beginne kies je een personage. Het enige verschil tussen de personages is het wat twijfelachtige uiterlijk van hun portret, want ze hebben elk exact dezelfde bouw en dezelfde vier stats, waaronder kracht en intelligentie. Daarnaast hebben de personages dezelfde feats die je kunt gebruiken in gevechten, zoals een speciale zwaardstijl.

Zowel de stats als de feats kun je tijdens het spelen verhogen zodra je genoeg ervaring hebt voor een nieuw level. Dat is zo ongeveer het enige roleplay-element in deze actie-RPG, want je kunt geen class kiezen voor je personage, dus deze is hoe dan ook een vechter. Een vechter die een reizende karavaan beschermt, maar vast komt te zitten in een dorp dat overspoeld is door ondoden en duivels. Dusver het verhaal.

Obligaat

Grafisch is Underworlds redelijk mooi. De omgevingen zijn niet erg origineel, maar wel zeer uitgebreid en gedetailleerd. De interface is met de nieuwste update van de game versimpeld en geeft duidelijk weer wat de status is van je health, je speciale kracht en je behaalde ervaring. Het topdown-perspectief werkt verder prima, maar alles is vrij klein en de generieke binnenkant van de kerkers heb je op den duur wel gezien.

Het geluid van de game sluit daar eigenlijk bij aan. De sfeermuziek en de kreunende zombies lijken obligaat voor dit soort games en hebben dus het gewenste effect totdat je het eigenlijk niet meer hoort. Storend wordt het dus niet echt en dat is dan wel een pluspunt.

Uitrusting

Als held van de game ga je natuurlijk niet onbeloond de strijd aan met al het demonisch gespuis. Goud is leuk en aardig, maar het belangrijkst in Underworlds zijn de wapens en uitrusting die je vindt. De game biedt een massa gevonden voorwerpen. Met deze items kun je stats en health verhogen wat je weer een voordeel geeft tijdens het vechten.

Vanwege de grote hoeveelheid en de variatie is het leuk om de beste items te zoeken. Vooral omdat je dit soort dingen, als mede je gewonnen goud en je scores, online kunt delen met vrienden die ook Underworlds spelen. Grafisch zie je die uitrusting echter niet terug, want of je personage nu de Tuniek van de Stier of het Maliënkolder van de Raaf aan heeft, je uiterlijk blijft onveranderd.

Volautomatisch

Underworlds maakt gebruik van een virtuele stick om te navigeren en een paar actieknoppen voor alle handelingen, inclusief vechten. Dit vechten gaat volautomatisch. Zodra een monster in de buurt komt, begint je personage na een druk op de actieknop te slaan en te hakken. De besturing is hierdoor eenvoudig, maar de game wordt nooit te makkelijk.

Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad zul je namelijk de gevechten tactisch moeten uitspelen, bijvoorbeeld door rond te lopen om te voorkomen dat je wordt overmeesterd door hordes ondoden. Jammer is dat de virtuele stick soms blijft hangen en je personage hierdoor koppig tegen de muur aan blijft rennen. Het enige wat hier tegen helpt, is de game opnieuw opstarten, of gewoon niet meer spelen.

Kortom

Underworlds is een klassieke hack 'n slash RPG met redelijke graphics. Dat betekent dat je een zeer geminimaliseerde versie van Diablo op je iPhone kunt spelen. Als je daar van houdt, kan de exclusieve titel nog even vermaken. Het gebrek aan originaliteit wordt echter nergens gecompenseerd. Dit samen met ontbrekende roleplay-elementen en een soms haperende besturing, zorgt ervoor dat Underworlds het genre niet genoeg recht doet.