Reisplannen maken met Edge Collecties en OneNote

Door: dirk-schoofs | 18 juni 2021 12:50

Smartphone reizen
How To

Nu mondjesmaat reizen weer mogelijk is heb je eindelijk de volgende reisbestemming gekozen. Dan wordt het nu tijd om reisplannen te maken. Er is zoveel om te onthouden. Om al die tips, lijstjes en routes op te slaan, gebruiken we een tandem. Voor het organiseren van reisideeën rekenen we op de functie Collecties van Edge en om de onmisbare informatie te delen en bij de hand te hebben, gebruiken we OneNote.

Tip 01: Collecties

Je herkent ze al in de vertrekhal van de luchthaven. Reizigers die wapperen met stapels papier om het juiste vluchtnummer, de hotelgegevens, de afgedrukte bevestigingsmails terug te vinden. Laten we dit efficiënter aanpakken. Voor het opzoekwerk gebruiken we Microsoft Edge, omdat we het gedeelte Collecties willen inzetten. Heb er erg in dat zelfs Microsoft de termen Collecties en Verzamelingen door elkaar gebruikt. Met Collecties verzamel je onderdelen van bezochte websites. Dat kan een volledige webpagina zijn, een afbeelding, filmpje of een tekst. Het gaat niet alleen om verzamelen, maar ook om organiseren. Want als je vakantietips begint te sprokkelen is de kans groot dat je werk ontaardt in een vergaarbak van veel losse informatie. Met de functie Collecties creëer je georganiseerde sets die je rechtstreeks kunt delen en exporteren naar alle andere Office-apps. Je opent de optie via de knop rechts bovenaan in Edge. Het pictogram lijkt op een rechthoekje met een kruisje. Wanneer je daarop klikt, opent er in de desktopversie een balk aan de rechterkant waarnaar je inhoud van sites kunt slepen en neerzetten. Iedere keer dat je een nieuw element toevoegt, verschijnt eronder de bron van dit item.

Tip 02: Pagina toevoegen

Je maakt zoveel collecties aan als je zelf wilt. Denk daarbij aan categorieën of hoofdstukken. Voor onze reis maken we bijvoorbeeld een collectie van hotels, bezienswaardigheden, restaurants, recensies, officiële bezoekerswebsites, Pinterest-bronnen… Eerst open je de zijbalk en daarna gebruik je de knop Nieuwe collectie starten. Die collectie geef je een naam die je later nog kunt wijzigen. Hiermee is de eerste container klaar waarin je webinhoud kunt bewaren. Daarna voeg je de geopende pagina toe die je wilt bewaren via de blauwe link Huidige pagina toevoegen. Je kunt ook gewoon met de rechtermuisknop op de betreffende pagina klikken en daarna uit het contextmenu dezelfde opdracht kiezen. Via de rechtermuisknop toont Edge de inmiddels bestaande collectie(s), zodat je de pagina meteen op de juiste plaats kunt bewaren.

Tip 02 Ook met de rechtermuisknop kun je een nieuwe collectie aanmaken.
Collecties kun je exporteren naar Word, Excel en OneNote

Favorieten versus collecties

Zijn collecties dan veredelde favorieten of bladwijzers? Zeker niet, favorieten zijn gewone koppelingen naar websites die je bij de hand wilt houden. Neem je graag bij het ontbijt de nieuwssites door, dan bewaar je die bij je favorieten. Favorieten organiseer je in mappen door op de knop Instellingen en meer te klikken, de knop met de drie puntjes. Daar kun je via de functie Favorieten de opdracht Favorieten beheren selecteren. Collecties zijn ook verwijzingen, maar je gebruikt die eerder thematisch voor een bepaald project. Hier bewaar je pagina’s en losse elementen van pagina’s, de zogenaamde snippets, die je interesseren. Bovendien kun je collecties exporteren naar Word, Excel en OneNote. Op die manier kun je snel aan de slag met je project zonder dat je alles moet kopiëren en plakken.

Tip 03: Collecties beheren

Wanneer je verschillende collecties hebt vastgelegd, kun je via het pijltje linksboven naar het overzicht navigeren. De inhoud van een collectie staat op een soort visuele kaart. Een kaart van een webpagina met foto of een foto herken je meteen aan het miniatuur. Heb je een stukje tekst in een collectie bewaard, dan heeft de kaart een grijs documentpictogram. Je kunt die collecties omhoog of omlaag slepen. Wanneer je met de muisaanwijzer over de naam van een collectie gaat, verschijnt rechts ervan een selectievakje. Op die manier kun je meerdere collecties selecteren. Als je iets hebt geselecteerd, verschijnt er een donkergrijze balk waarin je leest hoeveel collecties je hebt geselecteerd. Daarnaast zie je een vuilnisbakje waarmee je de selectie verwijdert. Door met de rechtermuisknop op een collectie te klikken kun je die hernoemen of verwijderen.

Tip 04: Kaarten beheren

Binnen een collectie kun je op dezelfde manier een of meerdere kaarten selecteren en die verwijderen. In de laatste versie van Edge is het verder mogelijk om de items in een collectie te hernoemen. Daarvoor klik je met de rechtermuisknop op de kaart en ga je naar de opdracht Bewerken. Hierdoor open je het naamvak – zeg maar de titel – van de kaart, zodat je de inhoud kunt aanpassen. Vergeet niet op de knop Opslaan te klikken om deze bewerking te bevestigen. Met de rechtermuisknop open je de webpagina die bij deze kaart hoort in een nieuw tabblad, in een nieuw venster of in een nieuw InPrivate-venster.

Tip 04 Met de rechtermuisknop wijzig je de titel van de kaart.
Via Verzenden naar Excel en Word exporteert Edge de gegevens naar je opslagruimte op OneDrive

Tip 05: Verzenden naar …

Pas nadat je een of meerdere kaarten hebt geselecteerd, verschijnt de knop Delen in de grijze balk naast het vuilnisbakje. Daar vind je de functie Verzenden naar OneNote waarover we verderop meer vertellen. Je kunt de inhoud van de kaarten ook naar Excel verzenden. Dat is alleen maar nuttig als het gaat om informatie die geschikt is voor weergave in tabellen. Edge exporteert de gegevens naar OneDrive. Er moet dus voldoende opslagruimte vrij zijn. Na enkele tests vonden we het resultaat van de functie Naar Excel verzenden onbetrouwbaar. De functie Verzenden naar Word werkt wel goed. Onze lijst met bezienswaardigheden wordt automatisch in de oorspronkelijk opmaak van de website in een nieuw Word-document verzameld. Dat is handig wanneer de informatie op de kaart erg uitgebreid is geworden en je geen zin hebt om alles één voor één te kopiëren en te plakken. Houd er rekening mee dat de inhoud in Word of Excel niet automatisch wordt vernieuwd. Als je updates wilt publiceren, moet je dat handmatig doen.

Tip 05 De tekstinformatie die je naar Word verzendt, krijgt de opmaak van de oorspronkelijke webpagina.

Tip 06: Openen of kopiëren

Onder de knop Delen zit ook de opdracht Alles kopiëren. Hiermee kopieer je de inhoud van alle kaarten in een collectie. Dat is handig als je die informatie bijvoorbeeld wilt versturen via e-mail. Je opent een nieuw bericht in je mailprogramma en dan kun je al deze informatie in het bericht plakken. Je vindt er ook de functie Alles openen. Die opent alle webpagina’s waarnaar je verwijst in de collectie op afzonderlijke tabbladen. Je kunt de kaarten met de muisaanwijzer vastpakken en hoger of lager slepen.

Tip 06 Onder de knop Delen en onder de drie puntjes zitten dezelfde opdrachten.

Tip 07: Opmerkingen

Er is ook een pictogram Notitie toevoegen om een notitie te typen of een beschrijving toe te voegen aan een collectie. Zo’n collectienotitie ziet eruit als een geel post-itblaadje waarbij je beschikt over enkele rudimentaire opmaakopties voor tekst, zoals vet, cursief, onderstrepen, stijl en achtergrondkleur. Wanneer je met de rechtermuisknop op deze notitie klikt, kun je tekst plakken of emoji toevoegen. Klik vervolgens op het vinkje om deze notitie dicht te klappen en op te slaan. Het is een beetje verwarrend, maar ook bij een kaart kun je commentaar toevoegen. Hiervoor klik je met de rechtermuisknop op de kaart en kies je Opmerking toevoegen. Zo’n opmerking kun je niet opmaken.

Tip 07 Bovenaan zie je een opmerking, onderaan een notitie.
Edge synchroniseert collecties, extensies, tabbladen, wachtwoorden, adressen, instellingen en favorieten

Synchroniseren

Sinds de update van mei kun je in Edge de snippets of de webpagina’s die je in de collecties verzamelt, synchroniseren. Hierdoor heb je steeds de laatste versie van de informatie bij de hand. Wanneer je de mobiele versie van Edge installeert, zal de app vragen of de synchronisatie ingeschakeld moet worden. Uiteraard lukt dit alleen wanneer Edge op al je toestellen op hetzelfde Microsoft-account is ingelogd. Die synchronisatie geldt niet alleen voor de collecties, maar ook voor extensies, open tabbladen, wachtwoorden, adressen, instellingen en favorieten. Als Edge-gebruiker kun je de synchronisatie-instellingen controleren door in het adresvak te typen: edge://settings/profiles/sync.

Kijk na of de synchronisatie van Edge is ingeschakeld.

Tip 08: Mobiel

Ook op je mobiele apparaat gebruik je de collecties van Edge. Op een iOS-toestel tik je onderaan het scherm op de drie puntjes en ga je naar de collecties die hier ineens Verzamelingen heten. Om een nieuwe verzameling te maken gebruik je de plusknop. Je typt een titel en je bevestigt met de knop Gereed. Tik op de nieuwe collectie om deze te openen en daarna op de plusknop om de huidige webpagina toe te voegen. Op een Android-toestel gebruik je ook de knop met de drie puntjes om de Verzamelingen te bereiken. Tik op de plusknop bovenaan het scherm en typ een naam voor de verzameling en bevestig met de knop Maken. Open de nieuwe collectie en gebruik de plusknop om de webpagina die je bekijkt toe te voegen.

Tip 09: Inklapbaar

Het collectievenster van Edge op mobiele apparaten werkt met inklapbare lades waarin je verschillende weergaven bekijkt, zodat je makkelijk kunt bladeren en verzamelen op een klein scherm. Door op een verzameling te tikken krijg je het overzicht van alle kaarten uit die verzameling. Ga je verder en tik je op een kaart, dan schuift het overzicht naar beneden, terwijl het grootste deel van het scherm wordt ingenomen door de inhoud van de kaart. Dat is de korte weergave waarin je de items kunt vergelijken en heen en weer door de kaarten kunt bladeren. Wanneer je de webpagina nog groter wilt zien, plaats je de lade in de samengevouwen weergave zodat de inhoud maximaal in beeld komt.

Tip 09 In de korte weergave blader je door de kaarten heen.
Dankzij de cloudtechnologie van OneNote is je reisplanning net zo mobiel als jij

Tip 10: Reisbrochure

Vakantieplanning stopt niet wanneer je met de koffer in je hand de deur uit stapt. Houd je reisschema fris en deel het met andere vakantiegangers of met thuisblijvers. Nadat je in Edge informatie hebt verzameld, maak je een gepersonaliseerde reisbrochure in OneNote. Dankzij de cloudtechnologie van OneNote is je reisplanning mobiel, net als jij. In OneNote organiseer je alles in notitieblokken, die je kunt vergelijken met het traditionele schrijfblok. Je kunt verschillende notitieblokken maken om vergaderingen voor te bereiden, om recepten te bewaren en natuurlijk om een reis te plannen. Wij maken in dit geval in OneNote het notitieblok Vakantie Zwitserland aan. Handig aan OneNote is de hiërarchische opbouw. Ieder notitieblok bestaat uit tabbladen die we hier secties noemen en iedere sectie bestaat uit pagina’s en subpagina’s.

Tip 10 Maak een overzichtelijke structuur voor je reisboek.

Tip 11: Naar OneNote

Even terug naar het deelvenster Collecties van Edge. Wanneer je een collectie hebt geopend, kun je alle kaarten selecteren om de informatie over te zetten naar OneNote.

Edge maakt via je Microsoft-account contact met OneNote en vraagt in welke sectie deze kaarten moeten worden toegevoegd. Die informatie verschijnt straks in je desktopversie, de online versie en je mobiele versie van OneNote op een nieuwe pagina. Op die manier combineer je het resultaat van je Edge-zoektochten met de gegevens die je via mail hebt ontvangen. Wanneer je e-mails ontvangt met reisgegevens, zoals vluchtinformatie, hotelreserveringen en bevestigingen van autoverhuur, kun je die berichten ook heel gemakkelijk opslaan in je OneNote-reisboek. In Outlook heb je daarvoor in het tabblad Bericht de knop Verzenden naar OneNote. Ook dan zal Outlook vragen waar je deze informatie wilt bewaren.

Tip 11 Links exporteren we de collectie Hotels naar OneNote, rechts zie je het resultaat.

Tip 12: Delen en Inpaklijst

In geen enkele voorbereiding mag een afstreeplijstje ontbreken. Omdat je die maakt in OneNote, kun je in de weken voor je vertrek steeds nieuwe items toevoegen aan de lijst. De dag dat je de koffers inpakt, kun je de items afvinken. Je kunt zo’n lijst gebruiken als to-dolijst of als inpaklijst. Er bestaan verschillende manier om dit te doen, maar de volgende methode werkt volgens ons het snelst. Plaats je cursor daar waar je zo’n lijst wilt beginnen. Daarna typ je de items onder elkaar. Iedere keer gebruik je de Enter-toets om een volgend item in te voeren. Als je denkt dat je klaar bent, selecteer je alle items in het lijstje en ga je naar het tabblad Start. Terwijl de selectie actief is, klik je op de knop Taaktag. Alle items zullen dan een afvinkvakje krijgen. Wil je later nog een item toevoegen, dan zet je de cursor in de lijst en druk je opnieuw op Enter om daarna het nieuwe item te typen. Om je reis-notitieblok te delen met anderen gebruik je de opdracht Bestand / Delen. Je hebt dan twee opties. Kies Delen met anderen om specifieke mensen uit te nodigen via e-mail. Of kies Koppeling voor delen ophalen waarmee je een link ontvangt die je vervolgens naar je reisgenoten of naar het thuisfront kunt sturen.

Tip 12 De items in de inpaklijst kun je afvinken als je ze klaar hebt gelegd.

Tip 13: Noodgevallen

De laatste handige functie voor op reis is de sectie Noodgevallen. Je maakt een afzonderlijk sectie voor al deze belangrijke informatie, zoals een gescande kopie van je paspoort, contactinformatie en adressen voor noodgevallen, medische informatie en verzekeringsgegevens. Natuurlijk wil je deze informatie beveiligen. Je wilt immers niet dat deze gegevens toegankelijk zijn voor iedereen die je ontgrendelde telefoon in handen krijgt. Om een sectieblad te beveiligen, klik je in OneNote met de rechtermuisknop op het tabblad en kies je de opdracht Deze sectie met een wachtwoord beveiligen. Daarna stel je een wachtwoord in en bevestig je het wachtwoord nogmaals. Het is geruststellend te weten dat je vanaf dan vanaf iedere hotelcomputer bij je documenten kunt komen, zelfs als je onderweg al je apparaten zou kwijtraken.

Tip 13 Beveilig de secties met gevoelige informatie.

0 Reactie(s) op: Reisplannen maken met Edge Collecties en OneNote

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.