Schieten in plaats van trekken

Door: | 10 oktober 2011 11:10

Apps & Software

In Apple's App Store zijn letterlijk honderden simpele 79 cent spelletjes te krijgen. Velen hiervan borduren voort op bekende gameplay, maar er zitten er natuurlijk ook games tussen die met een heel nieuw concept komen. De vraag is of To-Fu 2 zich met dit leuke idee alleen staande kan houden tussen pareltjes als Angry Birds en Cut the Rope.

In To-Fu 2 bestuur je een blok ninjatofu dat je door hem uit te rekken en af te schieten door een level moet loodsen. Hierbij zal je moeten uitkijken voor verschillende obstakels als stekels en laserstralen. Verder zal je in de latere levels ook nog metalen platen tegenkomen waar To-Fu op afketst en draaiende platformen waarbij timing belangrijk wordt.

In tegenstelling tot Angry Birds zal je het met soja geproduceerde blokje niet moeten uitrekken door het naar achter te trekken, maar door direct naar de plek waar je hem naar toe wilt schieten te wijzen. Dit maakt het spel een stuk makkelijker dan Angry Birds. To-Fu wordt dan wel weer moeilijker doordat je nooit het hele level in beeld ziet. Je kunt weliswaar door het level heen scrollen, maar als je eenmaal je blokje aan het rekken bent, zal je het richten een beetje op de gok moeten doen. Dit maakt het spel van tijd tot tijd eerder frustrerend dan leuk uitdagend.

Bekocht

Grafisch ziet het spel er grappig uit. Vooral het tofublokje zelf, met zijn verschillende hoofddeksels, is leuk getekend. De achtergronden zijn helaas wat minder geïnspireerd en ook de muziek heb ik na een tijdje maar weer uitgezet. Echt veel aandacht aan de vormgeving is er niet besteed.

Het eerste deel van To-Fu (To-Fu: The Trials of Chi) is een beetje aan me voorbij gegaan, maar degenen die dit eerste deel al in bezit hebben, kan ik vertellen dat deeltje 2 vooral meer van hetzelfde is. Er zijn nauwelijks extra spelmogelijkheden toegevoegd in de honderd levels die de game rijk is en ook de extra time-modus en de dojo voegen weinig toe. Verder zijn dingen als nieuwe kledingstukken voor je personage en thema's voor je dojo alleen te unlocken door te betalen en dit is erg jammer voor een spel dat van zichzelf vrij weinig content bevat, maar je toch geld kost.

To-Fu 2 komt in een universele versie die op zowel de iPhone als de iPad (in full screen) is te spelen. Er zijn echter een boel spelletjes in de App Store waarbij je meer waar krijgt voor je geld. Ik noem een Angry Birds, een Cut the Rope en een Burn it All.

Kortom

To-Fu 2 is geen slecht spel en het concept is weldegelijk leuk bedacht. Helaas zijn er een hoop spellen op de iPhone te krijgen die gewoon beter zijn en meer content bevatten. Verder vind ik het vragen van extra geld voor onderdelen die eigenlijk unlockables hadden moeten zijn echt niet kunnen. Mijn suggestie is dus dat je nog even verder zoekt naar een spelletje voor tussendoor.