Zo maak je snel een sjabloon in Word

© PXimport

Zo maak je snel een sjabloon in Word

Geplaatst: 7 juli 2017 - 06:29

Aangepast: 14 december 2022 - 14:21

Ronald Smit

Het maken van een sjabloon in Word is erg eenvoudig. Zo'n voorgebakken 'stencil' kan je heel veel tijd besparen bij het schrijven van je documenten.

Zelfs als je denkt nog nooit een sjabloon in Microsoft Word gebruikt te hebben, gebruik je er toch steeds weer eentje. Het 'lege' vel papier - ook wel bekend als normal.dot(x) - is namelijk ook een sjabloon. Als je zelf regelmatig brieven schrijft - ook in de tijd van e-mail nog steeds veel voorkomend - heb je misschien geen zin om elke keer je naam- en adresgegevens te tikken. Precies daarvoor kan een gepersonaliseerd sjabloon al prima van pas komen. Om een sjabloon te maken start je Word (in dit voorbeeld gebruiken we versie 2016) en klik je vervolgens op Leeg document. Hierachter zit het genoemde normal.dot verstopt.

Aanpassen

Je maakt het sjabloon net als een 'gewoon' Word-document. Enig verschil is dat alles wat je nu tikt en aanpast straks in je sjabloon al direct aanwezig is. Om te beginnen zetten we in ons - eenvoudige - sjabloon links bovenaan een NAW-blokje. Pas eventueel het lettertype naar smaak aan. Druk drie keer op Enter.  Klik op de knop voor rechts uitlijnen en tik de plaatsnaam gevolgd door een komma en een spatie. Klik in het lint onder Invoegen op Snelonderdelen en dan Veld. Selecteer het veld Date en een datumaanduiding die je bevalt, gevolgd door een klik op OK. Vanaf nu staat altijd de correcte datum bovenaan je brief (klik eventueel op de datum en dan Bijwerken als het niet vanzelf gaat). Druk op Enter en kies in het lint onder Start voor links uitlijnen of eventueel uitvullen.

Voeg een datumveld voor je sjabloon in

© PXimport

Bewaren als sjabloon

Je kan eventueel ook nog een afsluiting toevoegen, een aanhef en of zelfs een alina-achtergrondje voor het adresblok boven in beeld. Is je standaardbrief klaar, dan kan deze opgeslagen worden. Klik onder Bestand op Opslaan als en blader naar een map waar je je sjablonen wilt bewaren. Maak bijvoorbeeld een map in Mijn documenten met de naam Sjablonen. Kies als bestandsformaat voor Word-sjabloon (*.dotx) in het venster Opslaan als en geef het sjabloon een duidelijke naam.

Word instellingen

Sluit Word af en start het opnieuw. Als het een beetje meezit, dan zie je je sjabloon onder het kopje PRIVÉ in het sjablonenoverzicht. Indien niet, dan moet er nog wat gebeuren. Open in dat geval een leeg document. Klik in het lint op Bestand en dan op Opties. In het geopende venster klik je in de kolom links op Opslaan. Tik achter Standaardlocatie van persoonlijke sjablonen de locatie van jouw sjablonenmap, bijvoorbeeld D:\Mijn documenten\Sjablonen\ en klik op OK. Vanaf nu zie je het sjabloon netjes in het overzicht! Klik erop om het te gebruiken, eventueel moet je via de gele waarschuwingsbalk nog overschakelen naar bewerkingsmodus. Tik je brief en bewaar hem zoals gebruikelijk.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten