Strategische oorlog op de iPhone en iPad

Door: Anna Sonnemans | 05 september 2011 09:09

Apps & Software

Met het idee dat een strategische oorlog wel op een mobiel platform gevoerd kan worden, brengt EA de vertrouwde RTS-serie Command & Conquer: Red Alert naar de iPhone en iPad. Het is een tweede of dat ook een goed idee is.

In Red Alert vechten de communisten als vanouds tegen de Geallieerden. Hoewel er nooit wordt uit-gelegd waarom, lijkt dat in de game zelfs zonder veel voorkennis van de serie als vanzelfsprekend. De Geallieerden zijn 'imperialistische honden' en de Sovjets zijn boosaardige boeven en dus is het oorlog.

Bekend Terrein

De game bevat twee campaigns van elk vijf missies wat, gezien je er al een paar nodig hebt als tutorial, niet veel is. In de missies krijg je wel meerdere doelen, waaronder enkele optionele die de rest van de missie makkelijker moeten maken zoals het veroveren van ziekenhuizen of radarstations. De kern van de game blijft natuurlijk het bouwen van basissen, het trainen van soldaten, tanks en luchtschepen en uiteindelijk het uitroeien van de vijand. Veel variatie zit daar trouwens niet in. Ander bekend terrein zijn de grappige B-filmachtige sfeer, de graphics en de muziek. De game is duidelijk gebaseerd op het derde deel in de Red Alert-reeks. De nog wat hoekige 3D-graphics doen denken aan oudere games, maar voor een handheld zien de maps en de gedetailleerde units er zeker niet slecht uit. De muziek bestaat uit kenmerkende militaristische rock. Foute Russische accenten en wulps uitziende spionnen maken het geheel af.

Navigatie

De ontwikkelaar heeft nagedacht over de handheld-besturing van Red Alert, maar de uitwerking laat te wensen over. De belangrijkste opties voor het micromanagen van je basis en je units zijn goed geïntegreerd. Het kost niet veel moeite om legers samen te stellen of om tussen units te wisselen door zelf snelknoppen toe te wijzen. Als je eenmaal iets hebt geselecteerd, wordt navigeren en scrollen echter frustrerend. Bovendien reageert de camera te snel en de AI te langzaam.

Kortom

Een handheld is misschien niet het meest voor de hand liggende platform voor een RTS. Dat heeft een reden, blijkt uit Red Alert voor de iPhone en iPad. Het komische verhaal, behoorlijke graphics en een goede interface creëren aanvankelijk hoop voor de game. Ondanks de beste bedoelingen heeft de game echter te veel te lijden onder een gebrek aan variatie en een haperende gameplay.