Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Test: Mario Kart 7

Door: Elmar Rekers Elmar | 12 januari 2012 09:00

None
Apps & Software

Waarom Nintendo er met Mario Kart 7 plots voor kiest de chronologische volgorde van de serie te benadrukken is niet zeker. Wellicht hoopt Nintendo met geluksgetal 7 alsnog op een verkoopsucces van de 3DS...

Laat ergens de naam Mario Kart vallen en de kans is groot dat er een oneindige discussie losbarst over het beste deel uit de serie. Zo plaveide Super Mario Kart de weg voor alle toekomstige party racers, staat Mario Kart 64 bij velen te boek als meest brute multiplayer ooit, snakete menig gamer zich online een weg naar de top in Mario Kart DS en kenmerkte het chaotische Mario Kart Wii zich door de loterij die iedere einduitslag weer was.

Voor ons persoonlijk was de DS-versie verreweg de beste uit de serie, en dus keken wij logischerwijs enorm uit naar de volgende handheldgame binnen de franchise. En hoewel er best het een en ander op Mario Kart 7 valt aan te merken heeft Nintendo (samen met Retro Studios) zonder enige twijfel een van de meest complete games uit de serie neergezet.

Shortcuts

Geheel in Mario Kart traditie bestaat de singleplayer uit vier gloednieuwe cups en vier retro cups. In deze laatste kunnen we dus weer aan de slag met zestien remakes van klassieke tracks uit de serie, waarbij vooral oude bekende als Koopa's Strand (N64), Mario's Circuit 2 (SNES) en Vliegende Vesting (DS) nog altijd bijzonder leuk blijken te zijn. Daarbij zorgen nieuwe shortcuts en obstakels ervoor dat er meer dan genoeg te ontdekken valt op deze bekende banen en zien ze er allemaal ook nog eens schitterend uit op het kleine 3DS-scherm.

Maar hoewel het racen over deze opgepoetste klassiekers enorm vermakelijk is, zijn het natuurlijk de zestien nieuwe tracks waarin we de nieuwe features van deze 3DS-game in volle glorie krijgen voorgeschoteld. Een van de belangrijkste toevoegingen is de optie om (net als in Super Mario Kart) muntjes te verzamelen die op het parcours liggen.

Het vliegen zorgt voor een strategisch element in Mario Kart 7.

Door genoeg van deze munten over de eindstreep mee te nemen (max. 10) kunt u nieuwe onderdelen voor uw kart vrijspelen. Jammer is wel dat u niet zelf kunt bepalen welke items u als eerste tot uw beschikking krijgt. Bij het verzamelen van vijftig muntstukken wordt er simpelweg een nieuwe banden set, kart-body of zweefvleugel aan uw garage toegevoegd waarmee u vervolgens een racemonster op maat kunt samenstellen.

Zweefvleugel

Het meest opvallende van deze onderdelen is natuurlijk de zweefvleugel, welke linea recta uit Pilotwings lijkt te zijn overgenomen. Op banen als Kampioensberg en Wuhu-eiland 2 worden we aan de lopende band de lucht ingeschoten en afgronden ingegooid, waarna de zweefvleugel wordt uitgeklapt en we een stukje in de lucht mogen verder racen.

Hierbij moeten we soms met de kart iets naar achter leunen om verder te zweven en obstakels te omzeilen, terwijl het op andere momenten juist verstandig is om de neus naar beneden te drukken en zo snel mogelijk weer op de baan te staan om verder te racen. Een leuke afwisseling van de bekende gameplay die zeker enige strategie met zich meebrengt. Een bijzonder grote impact heeft dit echter niet op het spelverloop.

De zestien nieuwe tracks zijn vrijwel allemaal weer een bewijs van de creativiteit die Nintendo in huis heeft. Als u bijvoorbeeld op een track als Muziekcircuit over pianotoetsen racet en u tot de ontdekking komt dat werkelijk alles op het parcours samenhangt met de muziek die u hoort weet u dat we van doen hebt met een instant klassieker.

Maar ook parcours als Shy Guys Bazaar, Bowser City en Rosalina's IJsplaneet zijn uitermate goed ontworpen en zullen vooral online voor veel plezier gaan zorgen. Jammer is wel dat Nintendo ervoor heeft gekozen om ons in sommige tracks gedeeltes onder water te laten racen. Dit vertraagt de gameplay onnodig en de stroperige controls werkte mij behoorlijk op de zenuwen.

Een speciale vermelding verdient tot slot ook zeker de nieuwe Regenboogbaan. In plaats van weer het zoveelste parcours over een kleurrijke regenboog uit te stippelen zijn de creatieve breinen ditmaal 'all out' gegaan. Zo racen we een stuk over de ringen van Saturnus, stuiteren we over een prachtig maanlandschap en is geen moment hetzelfde omdat u simpelweg van A naar B rijdt in plaats van de standaard drie rondes.

Super 7 power-up

Een nieuwe Mario Kart-game is natuurlijk niets zonder een vers blik power-ups. Zo kunnen we andere racers ditmaal aan de kant slaan met een Tanuki-staart, schieten we vuurballen af middels de bekende Vuurbloem en geeft de Super 7 power-up ons maar liefst zeven verschillende items om af te vuren.

Het mag duidelijk zijn dat deze laatste enkel wordt toegekend aan racers die hopeloos in de achterste regionen aan het prutsen zijn. Daarnaast kunnen andere racers ook nog bepaalde items van deze Super 7 power-up jatten omdat ze om de coureur in kwestie cirkelen. De nieuwe items vervangen de gimmicky power-ups uit Mario Kart Wii en brengen gelukkig weer wat meer strategie met zich mee.

Het gevoel van snelheid is dik in orde. Iets dat vooral te danken is aan het feit dat het spel constant op 60 frames per seconde draait. Daarbij sturen we dankzij de Circle Pad haarscherp iedere bocht in en activeren we met een goed getimede drift de tweetraps boost zoals we die kennen uit Mario Kart Wii. Snaken wordt dus praktisch onmogelijk gemaakt in Mario Kart 7.

Grafisch ziet de game er op ieder punt oogstrelend uit. De textures zijn haarscherp en het detail in zowel de omgevingen als de personages is groot. Het 3D-effect zorgt daarbij voor een geinige toevoeging maar meer dan dat wordt het niet. Het effect kan uw prestaties zelfs negatief beïnvloeden. Als u een gamer bent die ongemerkt licht meestuurt als u een bocht aansnijdt, is de kans groot dat u de 'sweet spot' verliest en het beeld verzandt in een wazige brij.

Blote knieën

In plaats van twaalf racers staan we in Mario Kart 7 met slechts acht coureurs aan de start. Een verandering waar wij Nintendo nog iedere dag op onze blote knieën voor danken. Door het uitdunnen van de startrij hebben goede racers namelijk weer eens een grotere kans om ook daadwerkelijk te winnen.

Nieuwe power-ups zorgen voor de nodige vernieuwing.

Minder coureurs in de achterste linie van de race betekent namelijk een aanzienlijke afname van het aantal blauwe schildjes dat u als leider naar uw hoofd geslingerd krijgt. Hoewel een krachtig item als bijvoorbeeld de Bliksem het spel nog altijd op zijn kop kan zetten, is de einduitslag niet langer compleet willekeurig zoals in Mario Kart Wii vaak het geval was.

Hebt u alle cups op 150cc uitgespeeld en hebt u overal de maximale score van drie sterren behaald, dan is er zowel offline als online nog meer dan genoeg multiplayer fun te beleven. Offline kunnen maximaal acht 3DS-consoles gelinkt worden om te racen of het tegen elkaar op te nemen in het bekende Ballongevecht. En dankzij Download Play kan dit ook wanneer slechts één iemand over de game beschikt.

Online houdt Mario Kart 7 vast aan eenzelfde soort systeem als de Wii-versie. Hierbij start iedereen met een vast puntenaantal waar iets bij komt of juist af gaat op basis van uw prestaties. Een leuke en vooral verslavende opzet. Daarbij zorgt de game ervoor dat u (bijna) altijd in een race belandt met racers die ongeveer hetzelfde niveau hebben. Hier gaan wij de komende maanden gruwelijk veel uren aan verspillen, ondanks het feit dat we nog altijd geen vrienden vanuit een game kunnen toevoegen.

Naast de dikke multiplayer-opties heeft Nintendo de Tijdrace-modus (voorheen Time Trial) van een extra dimensie voorzien. Het is nu namelijk mogelijk om via StreetPass de zogenoemde 'ghosts' uit te wisselen met andere spelers. Dit geeft u niet alleen regelmatig nieuwe tijden om tegen te racen, ook zorgt het voor een extra motivatie om een haarscherpe tijd neer te zetten. U wilt immers dat andere spelers een zo zwaar mogelijke dobber hebben aan uw foutloze rondje.

Conclusie

Mario Kart 7 bouwt voort op de sterke fundering die Nintendo met de voorgaande zes delen heeft gelegd. Geen revolutie binnen het genre, wel een zeer verslavende party game waarin we naast een ietwat makkelijke singleplayer-modus aan de slag kunnen met ijzersterke multiplayer-opties. Het terugschroeven van het aantal racers maakt het spelverloop enigszins eerlijker en de toevoeging van nieuwe power-ups en gameplay-elementen biedt de nodige vernieuwing. Hoewel de prachtige tracks bruisen van de creativiteit, zorgt de veilige opzet van de game er wel voor dat het geheel aanvoelt als een herhalingsoefening. Desalniettemin is het Nintendo wel gelukt om met deze herhalingsoefening de beste party racer van het moment neer te zetten.

Mario Kart 7

Beoordeling 9/10

Platform Nintendo 3DS

Ontwikkelaar Nintendo

Uitgever Nintendo

PEGI 3+

Genre Racen

Pluspunten

Verslavende gameplay

IJzersterke online multiplayer

Originele power-ups

Minpunten

Meer van hetzelfde

0 Reacties op: Test: Mario Kart 7

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.