Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Test: SOL Exodus

Door: michael-brookhuis | 08 oktober 2012 16:50

Apps & Software

De hoogtijdagen van de space-shooters zijn helaas voorbij. Toch zijn er enkele ontwikkelaars die het blijven proberen. Een uitkomst hiervan is SOL Exodus, een game die ervoor moet zorgen dat het genre weer bekend wordt bij een groot publiek.

In het begin van de game lijkt dit ook wel aardig te lukken. SOL Exodus heeft namelijk een leuk verhaal, al is het niet bijster origineel. De aarde wordt steeds minder bewoonbaar en daarom is het aan een nieuwe vloot ruimteschepen om een nieuwe geschikte planeet te vinden. Op het moment dat er eindelijk na vele jaren een goede planeet is gevonden, wordt de vloot aangevallen en overleeft u als een van de weinigen de aanslag.

Het blijkt al snel dat uw tegenstanders ook mensen zijn, alleen worden ze gedreven door een gestoorde man die gelooft dat hij in opdracht van God de aarde moet vernietiging. Genoeg ruimte dus voor een gedreven en intensief verhaal, maar helaas blijft het allemaal vrij oppervlakkig. En dat valt vrijwel voor de hele game te zeggen.

Een eeuwigheid

De missies zijn zo eentonig dat, ook al zijn het er maar acht, ze als een eeuwigheid aanvoelen. Na de derde missie hebt u de game eigenlijk al wel gezien, want de missies gaan op dezelfde voet verder. De enige verandering is feitelijk de omgeving, maar omdat het allemaal in de ruimte speelt gaan deze levels natuurlijk ook snel op elkaar lijken.

Elk level begint bij het moederschip. Deze blijft in de buurt en is te gebruiken voor reparaties. In het begin wordt de besturing goed uitgelegd, maar de kans is groot dat u deze niet direct onder de knie hebt. Het blijft dan ook zeer frustrerend om een paar minuten in een missie te zitten, een lading tegenstanders over u heen te krijgen, en vervolgens uw schip te moeten laten repareren omdat het stuk is.

Veel meer dan nostalgie heeft de gameplay van SOL Exodus niet te bieden.

Dit is één van de grote valkuilen van de game. De missies hebben te weinig checkpoints of deze ontbreken zelfs volledig. Dan is het zeer vervelend als het verhaal van de betreffende missie weer helemaal opnieuw begint te spelen. Zeker wanneer het verhaal door simplistische dialogen wordt verteld en er gebruik wordt gemaakt van saaie plaatjes.

Vanuit het niets

De opzet van de missies is ook behoorlijk eenvoudig te noemen. Zoals gezegd begint elke missie vanuit het moederschip. Vanuit het niets verschijnen er vervolgens tegenstanders (hoe verrassend) en deze dienen vernietigd te worden. Soms is het ook zaak om andere schepen te verdedigen, maar vaak is dat niet meer dan een bonusopdracht. In latere missies komen er ook grote moederschepen die tegengehouden moeten worden.

Dit gebeurt dan door een soort minigame, waarbij de zwakte van het schip wordt achterhaald door een code te kraken. Het klinkt spannender dan het is, want in feite is het niets anders dan een bepaald gedeelte van het schip te 'locken' en de code in te typen die onderin het scherm verschijnt.

En zo zal het vrijwel alle acht missies doorgaan. Met een beetje geluk kan u in een uurtje of zes door de verhaalmodus lopen. Daarnaast is het wel mogelijk om uw scores te verbeteren door extra opdrachten uit te voeren. Deze scores zijn vervolgens te vergelijken in leaderboards.

Zowel de gameplay als de graphics kennen maar weinig afwisseling.

SOL blijkt uiteindelijk niet veel anders te zijn dan de bekende space-shooters van vroeger. Hoewel het leuk is weer eens zo'n game te kunnen spelen, verwachten hedendaagse gamers toch wel wat meer. Een kleine kanttekening is wel dat de game is gemaakt met een beperkt budget en een klein team.

Conclusie

In alle opzichten lijkt SOL Exodus op een game die nog niet af is. Een repetitieve gameplay, geen bijster sterke graphics en een verhaal waar veel meer uit gehaald had kunnen worden. Al met al een gemiste kans om het genre weer leven in te blazen. Daarentegen is de game, met zijn prijskaartje van slechts 10 euro, best het uitproberen waard voor liefhebbers van het genre.

SOL Exodus

Prijs € 9,99

Taal Engels gesproken, Engelse ondertiteling

Platform PC

Ontwikkelaar Seamless Entertainment

Uitgever Iceberg Interactive

PEGI 12+

Genre Space-shooter

Releasedatum 22 juni 2012

Oordeel 5/10

Pluspunten

Terug naar vroeger

Prijsniveau

Minpunten

Was meer uit het verhaal te halen

Repetitieve gameplay

Saaie dialogen...

...en graphics

0 Reacties op: Test: SOL Exodus

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.