Test: The Ratchet & Clank Trilogy

Door: kimber-pluijgers | 26 juli 2012 14:00

Apps & Software

Tien jaar geleden zagen Ratchet & Clank voor het eerst het daglicht en om dit te vieren lanceert Sony The Ratchet & Clank Trilogy. Is deze zoveelste HD-verzameling van dit jaar vermakelijk genoeg om te kunnen concurreren met hedendaagse games?

2012 blijkt tot op heden een jaar te zijn waarin veel klassieke games nieuw leven wordt ingeblazen. Hoewel men in twijfel kan trekken hoe vermakelijk deze games nu nog zijn, bewijst The Ratchet & Clank Trilogy dat dit zeker tot de mogelijkheden behoort.

Ratchet & Clank

Deze exclusieve PlayStation 3-collectie stelt u in staat om kennis te maken met de eerste drie Ratchet & Clank-games welke destijds op de PlayStation 2 verschenen. In deze games ontmoet u de 'Lombax' Ratchet en de kleine robot Clank. De spellen laten zien hoe ze elkaar precies tegen het lijf lopen en op welke manier ze verschillende planeten en sterrenstelsels redden. Wanneer u de games dus in de juiste volgorde speelt, zult u eigenlijk één groot verhaal krijgen. Dit verhaal is niet bepaald uniek maar zal de speler zeker genoeg boeien om er de nodige uren in te stoppen.

Toch zal dit niet de voornaamste reden zijn waarom spelers de trilogie tot het einde doorlopen. Alle drie de games slagen er namelijk prima in om u enkel met de gameplay geboeid te houden. Door de vele afwisseling, actievolle scènes en een constante mogelijkheid tot groei, zullen de games nooit vervelen.

Hoewel de nadruk wordt gelegd op de gevechten en de verschillende manieren waarop u die kunt aangaan, biedt deze collectie veel verschillende gameplay-elementen. Zo zult u bijvoorbeeld simpele puzzels moeten oplossen, platformachtige obstakels moeten overwinnen en mag u ruimteschepen kapotschieten.

Nieuwe wapens en uitrusting

Daarnaast is het ook constant mogelijk om alles wat de personages gebruiken te verbeteren. In de drie games kunt u 'bolts' verzamelen die fungeren als geld. Deze kunt u op iedere planeet weer inruilen voor nieuwe wapens, uitrusting of andere verbeteringen voor de personages.

Ratchet en Clank verschenen in 2002 voor het eerst een game op de PlayStation 2.

Dit zorgt ervoor dat u constant zoveel mogelijk tegenstanders, kratjes en lantaarnpalen kapot zult slaan om genoeg bolts te verzamelen voor dat ene nieuwe wapen waarmee de gevechten nog leuker of makkelijker worden. Daarnaast loont het ook om dat ene weggetje in te gaan waar u nog niet was geweest, want hier zou best eens een nieuw paar schoenen of een krachtiger wapen kunnen liggen. Hiermee kunt u dan bijvoorbeeld weer wegen naar nieuwe locaties openen. De nadruk op groei is in de laatste twee delen overigens groter dan bij de eerste game. Hierbij is goed te zien dat de games per deel verbeterd zijn.

Dit betekent echter ook dat, wanneer u zoveel mogelijk uit deze trilogie wilt halen, u het beste met het eerste deel kunt beginnen. Deze is prima te behappen als u de twee latere delen nog niet hebt gespeeld, maar kan wat onhandig aanvoelen wanneer u de nieuwere delen al wel hebt doorlopen.

Voor het verloop van het verhaal is het uiteraard ook beter om met het eerste deel te beginnen. Daarnaast wordt u hier ook nog eens voor beloond doordat u verscheidene dingen mee kunt nemen naar de latere games. Wat u mogelijk ook zal opvallen is de besturing. Zo kan die van het eerste deel best even wennen zijn, maar is dit bij de andere twee games duidelijk verbeterd.

Tand des tijds

Wanneer u daadwerkelijk alle games gaat spelen, zult u heel wat uurtjes zoet zijn. Dit doordat geen van de delen echt kort is en er bovendien heel wat te verzamelen en vrij te spelen valt. Interessant is ook de multiplayer die in het derde deel zit. Hoewel deze zeker potentie heeft, werkt dit over het algemeen rommelig en hebben de menu's de neiging om vast te lopen.

Als de multiplayer het wél naar behoren doet, is het echter best vermakelijk om gebieden te veroveren, elkaar te beschieten en vlaggetjes te verzamelen. Door de wat slecht afgewerkte staat waarin deze meerspeler-modus verkeert, is het duidelijk dat de trilogie vooral om de singleplayer draait.

Naast de vele schietactie worden ook uw platform-vaardigheden op de proef gesteld.

Grafisch is duidelijk te zien dat het remakes zijn. Toch valt het zeker niet tegen. Het is dan misschien niet het nieuwste grafische hoogstandje maar de games zien er goed genoeg uit om ons als speler tevreden te stellen. Overigens biedt deze game ook nog de mogelijkheid om het in 3D te spelen, mocht u over een 3D-televisie beschikken.

Auditief is de collectie best in orde. Er zijn veel gesproken dialogen aanwezig die, hoewel niet altijd perfect, vaak een stuk beter zijn dan die in veel andere games uit deze tijd. Klein minpuntje aan het eerste deel is overigens wel dat het verzamelen van bolts soms wat schel kan klinken.

Conclusie

The Ratchet & Clank Trilogy is een vermakelijke gamecollectie die genoeg content bevat, de gave heeft om de speler te blijven boeien, audiovisueel geen teleurstelling is en ook nog eens lekker speelt. Wanneer u eens wat oudere games wilt spelen, is dit dus zeker geen slechte keuze. Enkel voor de multiplayer zult u hem echter niet moeten kopen.

The Ratchet & Clank Trilogy

Prijs € 39,99

Taal Engels gesproken

Platform PlayStation 3

Ontwikkelaar Insomniac Games, Idol Minds

Uitgever Sony Computer Entertainment

PEGI 7+

Genre Actie

Releasedatum 29 juni 2012

Oordeel 8/10

Pluspunten

Veel content

Constante groei

Afwisseling

Minpunten

Slecht afgewerkte multiplayer

0 Reactie(s) op: Test: The Ratchet & Clank Trilogy

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.