Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Test: The Secret World

Door: | 31 juli 2012 13:30

None
Apps & Software

In 2004 zorgde World of Warcraft ervoor dat het MMORPG-genre op de kaart werd gezet. En ondanks dat het spel inmiddels acht jaar geleden is uitgekomen, en vele studio's geprobeerd hebben om de koning van zijn troon te stoten, is WoW nog altijd MMO-marktleider. Gaat The Secret World hier eindelijk verandering in brengen?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, als u verwacht dat The Secret World (TSW) iets totaal nieuws gaat brengen op het gebied van MMORPG's dan wordt u waarschijnlijk teleurgesteld. TSW biedt net als andere MMO-games een open wereld, waarin u missies uitvoert en nieuwe krachten vrijspeelt. Bent u eenmaal sterk genoeg dan kunt u door naar het volgende gebied, waar de monsters die verslagen moeten worden uiteraard een stuk moeilijker zijn.

Een groot gedeelte van het spel kunt u in uw eentje voltooien, maar eens in de zoveel tijd zult u gedwongen worden om een groep tot tien spelers samen te stellen. Hierbij speelt de zogenaamde 'Holy Trinity' nog steeds een grote rol. Dit houdt in dat voor een goed werkend team een combinatie van drie soorten rollen nodig is. Te weten: een 'tank' om de klappen op te vangen, een 'healer' om schade te genezen en een 'DPS' die ervoor zorgt dat de vijanden uiteindelijk tegen de vlakte gaan.

Geen vaste klassen en levels

Ondanks dit klassieke model, biedt TSW toch het een en ander waarmee het zich onderscheidt van gelijksoortige online-games. Het belangrijkste is wel het ontbreken van vaststaande klassen en levels. Alle vaardigheden worden vrijgespeeld door middel van verdiende punten, welke in elk gekozen wapen gestoken kunnen worden. Vervolgens kiest u twee wapens uit om te gebruiken en kan er binnen deze wapens weer gekozen worden uit verschillende vaardigheden. Uiteindelijk zal u beschikken over een 'deck' van acht actieve en acht passieve vaardigheden.

Zeker in het begin is het vrij moeilijk om een eigen personage vorm te geven. Er zijn dan wel veel mogelijkheden, een groot gedeelte hiervan is simpelweg niet effectief. Ook zal u zich eigenlijk moeten focussen op een van de rollen binnen de Holy Trinity. Gelukkig is er een aantal voorbeelddecks beschikbaar, waarbij zelfs een nieuwe outfit kan worden vrijgespeeld als ze voltooid zijn.

De game verplicht u om af en toe samen te werken met andere online spelers.

Ontwikkelaar Funcom geeft echter zelf al aan dat dit zeker niet de beste decks zijn in het spel en het wordt dan ook aangemoedigd om zelf met verschillende combinaties te experimenteren. Hierbij is het fijn dat u op elk moment tussen de gevechten kunt wisselen van wapens, en het aantal te verdienen vaardigheidspunten is dermate groot dat het opbouwen van verschillende decks zeker een optie is.

Geen elfjes en orcs

Een ander aspect waarmee TSW zich van de doorsnee MMO onderscheidt, is de setting. Deze keer wordt er namelijk niet gespeeld in een kleurrijke fantasiewereld met elfjes en orcs, maar lopen we rond in een hedendaagse horrorsetting. De makers zijn duidelijk geïnspireerd door de werken van Lovecraft en Edgar Allen Poe, waarbij ze zelfs straatnamen naar de figuren uit deze verhalen hebben vernoemd.

De bevolking van de wereld is opgedeeld in drie groeperingen: de Templars, de Illuminatie en de Dragons. Bij welke factie u hoort, kiest u bij het maken van een personage en dit heeft invloed op de hoofdverhaallijn en het PvP-gedeelte (speler tegen speler) van het spel. De te doorlopen gebieden zijn helaas vrijwel hetzelfde, waardoor het zich niet echt loont om het spel nogmaals te doorlopen met een andere factie. Verder is het op z'n minst opvallend dat, bij een spel dat draait om de verschillende facties, er zo zwaar op de PvE (samen tegen de computer) geleund wordt.

Onderzoeksopdrachten

Tijdens deze PvE-missies wordt er zwaar gefocust op het verhaal. Er zijn nog wel de gebruikelijke 'dood zoveel monsters' en 'verzamel zoveel voorwerpen'-missies, maar deze worden afgewisseld met de meer originele onderzoeksopdrachten. Hierbij hangt u de detective uit, die door middel van puzzels zaken moet oplossen.

Deze puzzels kunnen behoorlijk pittig zijn en houden soms zelfs in dat u het internet buiten het spel moet raadplegen. Zo is er bijvoorbeeld een missie waarbij u morsecode moet ontcijferen. Dit doet u door de code met een audiorecorder te vertragen, waarna u zelf ergens een morsewoordenboek vandaan moet halen om het te vertalen. Dit soort puzzels deden ons erg aan klassieke adventures als Gabriel Knight denken en waren erg leuk. Het is echter wel iets waar u rustig de tijd voor moet nemen, wat er waarschijnlijk voor zorgt dat niet iedereen het kan waarderen.

Er wordt een sfeervolle wereld neergezet die helaas wel snel in herhaling valt.

Het gevechtssysteem in The Secret World is helaas van een aanzienlijk mindere kwaliteit. Na het bepalen van een deck bestaat het vechten voornamelijk uit het indrukken van vaste knoppencombinaties, en dit wordt erg snel saai. Gelukkig hoeven gevechten een niet al te groot deel van de game uit te maken, want u kunt deze vaak ontwijken door alleen 'investigate'-missies te kiezen.

Conclusie

The Secret World biedt een aantal spelonderdelen die deze game net dat beetje extra variatie geven ten opzichte van andere MMO's. Verder zullen ook mensen die het leuk vinden om aan een personage te knutselen zich erg vermaken met TSW. Verwacht echter niet dat dit spel u jaren gaat bezighouden. Na het voltooien van het verhaal is er immers niet veel meer over dan een matig uitgewerkt PvP-systeem en kunt u dezelfde missies herhalen voor een betere uitrusting. En dit laatste is door het zwakke gevechtssysteem niet heel erg interessant. Daarbij komt nog dat de prijs van bijna 15 euro per maand wel wat aan de hoge kant is.

The Secret World

Prijs € 49,95 + € 14,99 per maand

Taal Engels gesproken

Platform Pc

Ontwikkelaar Funcom

Uitgever Electronic Arts

PEGI 16+

Genre MMORPG

Releasedatum 3 juli 2012

Oordeel 7/10

Pluspunten

Originele setting

Leuke onderzoeksmissies

Divers decksysteem

Minpunten

Zwak gevechtssysteem

Veel decks niet effectief

PvP voegt weinig toe

0 Reacties op: Test: The Secret World

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.