Track je gezondheid met deze apps

Door: Jochem de Goede | 22 januari 2017 09:18

Gezondheid app
Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Pagina 2
  3. Pagina 3

Zitten

Veel mensen zitten voor hun werk hele dagen achter de computer, en bewegen daardoor veel te weinig. Dat heeft negatieve effecten op je gezondheid. Ook hier kan je smartphone helpen om wat vaker te bewegen, al moet het bij jouw werk dan wel mogelijk zijn om af en toe op te staan. Maar: koffie of thee moet ook gehaald worden!

Voor iOS heb je de app Stand Up!. Daarmee stel je eenvoudig in op welke tijden en dagen je herinnerd wilt worden om even op te staan. Je kunt bovenaan de dagen kiezen waarop je herinneringen wilt ontvangen. Daaronder kun je de begintijd kiezen, door From te verslepen. Hetzelfde geldt voor de eindtijd, met To. Bij Every kies je hoe vaak je herinnerd wilt worden. Bij een notificatie kun je direct aangeven dat je staat of dat het nu even niet uitkomt.

Als je eenmaal staat, kun je dat in de app bevestigen.

Voor Android heb je de app Stand Up, van een andere maker. Die app is iets uitgebreider, hij geeft bijvoorbeeld ook aan wanneer je weer kunt gaan zitten. Na installatie tik je op het tandwiel rechtsboven. Tik op Sitting period om te kiezen hoelang je per sessie wilt zitten, bijvoorbeeld 50 minuten. Bij Standing period kies je hoelang je wilt staan. Daarna kun je kiezen om geluiden in te schakelen, bij Alarm sound. Zorg dat je mediageluid van Android aan staat, anders hoor je de notificaties niet, en dat je een geluid hebt gekozen bij Stand up alarm en Sit down alarm. Terug op het hoofdscherm tik je op Start session om herinneringen te ontvangen.

Stappen tellen

Naast voorkomen dat je te lang zit, is het belangrijk om voldoende te bewegen. In Android kun je het aantal stappen bijhouden met Google Fit en in iOS met de app Gezondheid. Voor Android open je de app Google Fit, waarna je bovenin het aantal stappen ziet. Handig van Google Fit is de optie om doelen in te stellen, zoals 10.000 stappen op een dag. Tik daarvoor op Een doel maken.

Om met Gezondheid in iOS aan de slag te gaan, volg je in die app de stappen om het op te zetten. Standaard houdt Gezondheid van Apple het aantal stappen bij. Tik daarvoor op Activiteit waarna je het aantal stappen van vandaag ziet. Zodra je erop tikt, kun je je activiteit gedurende de week inzien.

Meer bewegen

Wil je andere apps gebruiken dan de standaard-apps van iOS en Android, dan heb je een ruime keuze. Strava is een handige app voor iOS en Android. Oorspronkelijk is deze app ontwikkeld voor wielrenners, maar je kunt er ook gewoon normaal mee fietsen en de ontwikkelaars hebben de app ook geschikt gemaakt voor hardlopers en wandelaars. De app heeft de mogelijkheid om zowel wandel- als fietsroutes vast te leggen en je kunt zien welke routes mensen in de buurt veel lopen of fietsen, om zo inspiratie op te doen voor een leuk rondje. Strava houdt automatisch de afstand, tijd en snelheid bij. Na de installatie van Strava moet je een account maken, waarbij je aangeeft of je vooral loopt of fietst. Je kunt eventueel contactpersonen zoeken om te volgen op Strava. Om een favoriete route bij jou in de buurt te vinden, tik je op Meer / Segmentverkenner. Op de kaart die dan verschijnt, kun je inzoomen waarna routes in de buurt verschijnen.

Een alternatief voor Strava is Runkeeper. Waar Runkeeper vooral bedoeld was voor hardlopen, kun je er ook gewoon mee wandelen en fietsen. Handig van Runkeeper is integratie met muziekdiensten, zoals integratie met de Running-functie van Spotify en met Apple Music. Daarmee kunnen automatisch handige afspeellijsten gemaakt worden. Runkeeper heeft geen aanbevelingen voor routes, zoals Strava dat wel heeft.

Een app specifiek gericht op wandelaars is MapMyWalk, waarmee je zelf routes kunt aanmaken en opslaan. De app heeft routes voor een boel steden en dorpen in Nederland, met veel variatie in lengte en omgeving.

Hardlopen

Mocht je je hardloopsessies bij willen houden of willen beginnen met hardlopen, dan kunnen apps als Strava en Runkeeper je daar natuurlijk ook mee helpen. Belangrijk als beginner is om een schema te hebben, waarmee je toewerkt naar een bepaalde afstand of tijdsduur. Runkeeper heeft schema’s ingebouwd met intervaltraining, waarbij je langzaamaan de afstand opbouwt die je per training loopt.

0 Reactie(s) op: Track je gezondheid met deze apps

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.