Twitter verbiedt andere advertentiesystemen

Twitter blokkeert nu externe advertentienetwerken die betaalde berichten versturen via zijn API. Zo beschermt Twitter zijn eigen advertentiesysteem. "En de gebruikservaring."

Het weren van de advertentiesystemen is maandag bekendgemaakt door Twitter-CEO Dick Costolo in een weblogbericht. "We zullen geen enkele derde partij toestaan om betaalde tweets te injecteren via diensten die de Twitter-API gebruiken", aldus Costolo.

Twitter wil dat gesponsorde tweets alleen via zijn eigen advertentiesysteem kunnen worden verstuurd. Dat advertentiesysteem gaat in het vierde kwartaal van start.

Nieuwe voorwaarden

Costolo vindt dat externe advertentienetwerken "niet noodzakelijk de unieke gebruikservaring die Twitter heeft gemaakt willen behouden". "Ze kiezen op korte termijn voor een groot marktaandeel of veel inkomsten, ten koste van het welzijn van Twitter op de lange termijn." De netwerken proberen volgens Costolo zoveel mogelijk advertenties te vertonen en doorkliks te genereren "zelfs als dit leidt tot minder Twitter-gebruik doordat gebruikers hun interesse verliezen".

Onder de advertentienetwerken die Twitter gebruiken zijn Ad.ly en TweetUp. Twitter is niet uit op het verbieden van individuele gesponsorde tweets, verstuurd door bijvoorbeeld bekende personen, bevestigt het bedrijf tegenover Cnet. Twitter publiceert binnenkort nieuwe algemene voorwaarden die nauwkeuriger omschrijven wat er wel en niet is toegestaan rond reclame-uitingen.

100.000 apps

Meer dan 100.000 apps gebruiken Twitter, maakte Costolo vorige maand tijdens een conferentie voor Twitter-ontwikkelaars bekend. Twitter ging vorige week zelf de strijd aan met de talloze mobiele Twitter-toepassingen door een eigen iPhone-app te lanceren. Twitter heeft wereldwijd nu meer dan 100 miljoen gebruikers.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten