Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Veel rennen en Spaanse soldaten van het leven te beroven

Door: Anna Sonnemans | 31 augustus 2011 14:55

Apps & Software

Een eerdere poging om Ubisofts Assassin's Creed uit te brengen voor de handheld was lang niet zo'n groot succes als de consolegame zelf. De franchise krijgt een herkansing op de iPhone en iPod touch met Assassin's Creed II: Discovery.

Het verhaal van Discovery sluit in ieder geval aan bij Assassin's Creed II, maar de executie is niet zo geweldig. Professioneel moordenaar Ezio wil ook in deze versie wraak voor de onfortuinlijke dood van zijn familie en daarom zoekt hij naar een mysterieuze Spanjaard - De Spanjaard genaamd - die betrokken was bij het familiedrama. Deze zoektocht is een excuus om Ezio veel heen en weer te laten rennen en Spaanse soldaten van het leven te beroven.

Dit verhaal komt zeer langzaam op gang, maar toch is de game uiteindelijk voorbij voor je er erg in hebt. Het is niet zo dat de titel voor een iPhone-game te kort is, maar het plot kan de vaart van het spel niet bijhouden. Dat is jammer, want dit is juist zo bepalend voor de sfeer van de serie. Het historische decor wordt daarbij te weinig benut in de vormgeving van de game. Discovery had namelijk plaats kunnen vinden in elk willekeurig mediterraans land ergens voor de industriële revolutie. Dit wordt deels goed gemaakt door het geluid, want de twijfelachtige voice overs uit het eerste deel zijn nu een stuk geloofwaardiger en dat helpt de sfeer van de game dan weer wel.

2D-platformer

Waar Altaïr's Chronicles soms enigszins de illusie van een 3D-game had, is het tweede deel een echte 2D-platformer. Grafisch verandert er hierdoor weinig en in dat opzicht ziet Discovery er prima uit. Bovendien komt dit perspectief de game ten goede, aangezien de navigatie hierdoor logischer en vooral minder frustrerend is. Toch blijkt ook in deze game die navigatie een struikelblok. Lopen en rennen is prettiger doordat je nu enkel een slider hoeft te bedienen, maar als Ezio te hard loopt, blijkt het erg lastig om te zien waar hij naar toe rent met menig doodsmak of onbedoeld gevecht tot gevolg.

De wisselwerking tussen lopen en de actieknoppen blijkt sowieso een probleem, want in stealth mode - als Ezio dus rondsluipt - blijkt hij sommige gewone handelingen (zoals ergens opklimmen) niet makkelijk te kunnen verrichten. Op momenten dat deze platform-gameplay echter wel gesmeerd loopt, lijkt Ezio in een vloeiende beweging te rennen, te springen, te klimmen en zijn niets vermoedende vijand in de rug te steken. Dit geeft niet alleen veel voldoening, het ziet er ook strak uit. Alsof de game voor je gespeeld wordt.

Completer

De besturing is kortom niet perfect, maar het is wel een verbetering ten opzichte van de eerste Assassin's Creed voor de iPhone. De missies zelf zijn bovendien gevarieerder. Elke missie heeft namelijk een andere opbouw. Naast de standaardmissies kun je sommige levels alleen volbrengen als je ongezien blijft of je moet de tijd verslaan in achtervolgingen van of door de vijand. Discovery vraagt zo de ene missie om engelengeduld en de andere missie om hysterische haast en dit levert de nodige afwisseling in de gameplay op, zelfs al zal niet iedereen hier van houden.

De mini games zijn geschrapt met uitzondering van wat button bashing in directe duels. Afhankelijk van hoe succesvol en snel je missies volbrengt, krijg je wel punten waarmee je Ezio's professionele kwaliteiten kunt upgraden of nuttige vermommingen kunt verzamelen. Daarnaast zijn er enkele overbodige, maar leuke extra's aan de game toegevoegd, waaronder achievements, een gallery en de mogelijkheid om wanted-posters die door de wereld hangen van een nieuwe opdruk te voorzien. Wat deze game daarom tot slot nog beter maakt dan Altaïr's Chronicles is de afwerking.

Kortom

Discovery voelt aan als een afgerond geheel, zonder bugs, zonder ontbrekende updates en zonder bezuinigingen op de iPhone-versie.

0 Reacties op: Veel rennen en Spaanse soldaten van het leven te beroven

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.