Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Voldoende om een paar uurtjes zoet mee te zijn

Door: | 30 augustus 2011 00:00

Apps & Software

Fantasy RPG's blijven toch wel mijn favoriete games. Het urenlang tweaken van je party-samenstelling en character builds vind ik geweldig. Zolang de combat een beetje tactisch is, kan ik me er dagenlang mee vermaken. Helaas zijn ze door hun complexiteit minder geschikt voor de iPhone. Tenminste, todat Battleheart uitkwam.

Battleheart bevat vrijwel geen verhaal om van te spreken. Het bestaat voornamelijk uit korte real time gevechten die je in 2D speelt. Je speelt de game met een party van vier personages die je bestuurt door ze naar hun tegenstander te slepen. Verder unlock je special abilities die essentieel zijn om de gevechten tot een goed einde te brengen.

De besturing werkt intuïtief en snel. Soms zal je echter wat problemen ondervinden omdat personages achter elkaar komen te staan. Na een half uurtje spelen zal je hier echter rekening mee houden tijdens het plaatsen van je mannetjes. Echt grote problemen levert het dan niet meer op.

Welkome variatie

Bij het vechten vallen de monsters altijd je personage aan die het meeste armor draagt. Je moet deze dan wel het specifieke mannetje laten aanvallen en als je een scherm vol met vijanden hebt, zal je reactievermogen behoorlijk op de proef worden gesteld. Verder bestaan er dedicated healers en unlock je personages die meerdere rollen kunnen vervullen. Om de zoveel levels kom je een eindbaas tegen die met hun speciale tactieken een welkome variatie bieden.

De graphics van Battleheart zijn erg basic en cartoony. Ze deden me erg denken aan spellen als Swords & Soldiers en de strip Order of the Stick. Dit past goed bij de eenvoudige, maar uitdagende gameplay. Tussen de battles door kun je jouw personages upgraden en equipment voor ze aanschaffen. Dit upgraden gebeurt via een simpele talent tree. Dit zou wat mij betreft wel wat uitgebreider mogen. Gelukkig kun je in de loop van het spel een hoop nieuwe personages kopen, wat toch zorgt voor de nodige diepgang.

Toen het spel een aantal maanden geleden uitkwam, had het last van wat balansproblemen en personages die beduidend sterker waren dan anderen. Inmiddels zijn deze er uitgehaald, waardoor elke klasse zo zijn positieve kanten heeft en het dus moeilijk zal zijn om te kiezen welke personages je in je party meeneemt.

Rechtlijnige ervaring

Battleheart bevat een hoop levels die je kunt kiezen vanuit een schematische kaart. Er zijn wat uitstapjes in de vorm van side quests, maar het is vooral een rechtlijnige ervaring. Als je alles hebt doorgespeeld, is er nog weinig te doen. Er zijn weliswaar levels waar het gaat om het verslaan van zoveel mogelijk waves of het zo ver mogelijk komen binnen een bepaalde tijd, maar ik was er - na het doorspelen van alle levels - wel weer klaar mee. Gelukkig zijn er voldoende levels om je een paar uurtjes bezig te houden.

Kortom

Battleheart is een simpele RPG die enkel draait om de gevechten en het upgraden van je party. Ondanks dat het wat mij betreft nog wel wat meer diepgang zou kunnen gebruiken, bevat het toch genoeg uitdaging om je een paar uurtjes bezig te houden. Na het uitspelen van het spel ben je er echter wel weer klaar mee, wat dit spel een lekkere snack voor tussendoor maakt.

0 Reacties op: Voldoende om een paar uurtjes zoet mee te zijn

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.