Waarom de Vind ik leuk-knop onder vuur ligt

© PXimport

Waarom de Vind ik leuk-knop onder vuur ligt

Geplaatst: 10 augustus 2019 - 13:48

Aangepast: 24 november 2022 - 13:40

Justin Doornekamp

Websites die een Vind ik leuk-knop gebruiken liggen onder vuur. Hoewel websitebouwers geen controle hebben over de Vind ik leuk-widget op hun website, oordeelt het Hof van Justitie van de Europese Unie dat er met de knop ongewild browsergegevens worden doorgestuurd naar Facebook.

Brussel kwam erachter dat websites die een Vind ik leuk-knop hebben automatisch browsergegevens naar het social media-platform sturen, zelfs als een internetgebruiker niet op de knop drukt.

Deze manier van data delen strookt niet met de Algemene verordening gegevensbescherming in Europa, zo concludeert het Hof. De Vind ik leuk-knoppen hoeven niet te verdwijnen, maar een website moet in de toekomst wel eerst toestemming vragen aan de internetgebruiker om gegevens te versturen. Op dit moment verstuurt de widget data als de internetpagina wordt geladen. Tegen de tijd dat een gebruiker erachter komt dat de website een Vind ik leuk-knop heeft, is de informatie al verstuurd naar Facebook, waardoor er geen manier is om dit te voorkomen.

Vanaf nu moeten websites eerst toestemming krijgen voordat ze browsergegevens versturen, ondanks dat zij verder niets te zeggen hebben over de werking van de Facebook-widget. De enige andere optie is om de plug-in volledig te verwijderen van de website.

Ontwikkelaars bij Facebook zijn nu aan het kijken of ze de code van de widget kunnen aanpassen om te voldoen aan de eisen van het Europese Hof.

Fashion ID

Het Hof deed uitspraak in een zaak die tegen de Duitse webwinkel Fashion ID werd aangespannen. Fashion ID heeft weinig te zeggen over de Vind ik leuk-plug-in, maar wordt door de rechter wel verantwoordelijk gehouden voor het versturen van data naar Facebook. Gezien de Vind ik leuk-knop door Fashion ID wordt gebruikt om dewebwinkel zichtbaarder te maken op het social media-platform, gaat het bedrijf er commercieel en financieel op vooruit ten koste van de privacy van gebruikers, zo oordeelde het Hof.

Een woordvoerder van Facebook liet weten de uitspraak van het Hof te beoordelen en gaat werken aan een oplossing, zodat bedrijven blijven profiteren van de plug-ins van het social media-platform.

In Nederland zorgt de cookiewetgeving er al voor dat websites toestemming moeten vragen voor het verzamelen van gegevens. Vermoedelijk zal er voor Nederlandse websites dan ook weinig veranderen door het oordeel van het Hof.

 

© PXimport

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten