Adverteerders zijn uit op je Spotify Playlists

© CIDimport

Adverteerders zijn uit op je Spotify Playlists

Geplaatst: 28 januari 2019 - 15:31

Aangepast: 24 november 2022 - 13:34

Justin Doornekamp

Spotify gaat een nieuwe manier van adverteren testen en dat betekent dat je favoriete Spotify-lijst in handen valt van adverteerders.

De streamingdienst kondigde een bètatest aan, waarin adverteerders de mogelijkheid krijgen om muziekliefhebbers gerichter te benaderen via hun persoonlijke afspeellijst Discover Weekly. Discover Weekly is een playlist van nummers waarvan Spotify denkt dat je ze leuk vindt. Omdat Discover Weekly gebaseerd is op waar jij en degenen met een vergelijkbare muzieksmaak naar luisteren, wordt de playlist beter naarmate je Spotify vaker gebruikt.

Gebruikers die gratis gebruik maken van Spotify krijgen nu tussen de nummers van hun playlist door video- en audio-advertenties die zijn afgestemd op hun voorkeuren.

Win-win?

Dat klinkt vooral heel vervelend, maar Spotify denkt zelf dat een dergelijk advertentiesysteem de gebruikerservaring wel ten goede komt. De streamingdienst spreekt van een win-winsituatie: muziekliefhebbers krijgen gepersonaliseerde advertenties, wat beduidend minder vervelend is dan willekeurige reclames waar zij niets mee kunnen, en adverteerders kunnen doelgerichter hun doelgroep bereiken. Bovendien kunnen gebruikers zometeen artiesten blokkeren, zodat ze niet meer in automatisch gegenereerde afspeellijsten opduiken.

Voor de gelegenheid gaat Spotify samenwerken met Microsoft, dat een op kunstmatige intelligentie-gebaseerde campagne inzet onder de noemer Empowering Us All. De streamingdienst werkt zelf ook met algoritmes gebaseerd op kunstmatige intelligentie om muziekliefhebbers wekelijks een gepersonaliseerde lijst voor te schotelen.

Iedere week krijgen Spotify-gebruikers een nieuwe Discover Weekly-lijst voorgeschoteld.

© PXimport

Discover Weekly-luisteraars zijn actiever

Het is niet de eerste keer dat Spotify gesponsorde afspeellijsten toelaat. Dit gebeurt al sinds mei 2016, maar Discover Weekly is tot voor kort altijd buiten schot gebleven van adverteerders. De persoonlijke lijst is door de jaren heen een belangrijk onderdeel geworden voor trouwe muziekliefhebbers. Volgens Spotify luisteren fans van Discover Weekly gemiddeld twee keer zoveel muziek dan Spotify-gebruikers die deze afspeellijst niet volgen.

De keuze van Spotify om juist deze afspeellijst te laten sponsoren zal dus niet bij iedereen niet in goede aarde vallen. Waarom gaat Spotify dit pad dan toch bewandelen? Het antwoord lijkt onder meer te liggen in het feit dat de streamingdienst eigenlijk nog steeds verlieslatend is. In het derde kwartaal van 2018 werd weliswaar voor het eerst winst geboekt, maar daar was wel een belastingteruggave voor nodig. Zonder die meevaller zou Spotify nog steeds rode cijfers schrijven.

Advertenties in de populaire Discovery Weekly-lijst zou een extra steuntje in de rug kunnen geven. Door alleen gratis gebruikers de advertenties voor te schotelen, hoopt de streamingdienst bovendien dat er meer betaalde abonnementen worden afgesloten. Spotify verdient immers het meest aan de betalende abonnees. Die inkomsten vormen bijna 90 procent van de totale winst.

Het overgrote deel van de gebruikers heeft echter een gratis account. Van de 191 miljoen Spotify-abonnees hebben er 87 miljoen een betaalde account. Wellicht kan dat veranderen nu de favoriete afspeellijst van gratis gebruikers ten prooi is gevallen aan adverteerders.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten