Waarom Netflix stopt met het aanbieden van abonnementen op iOS

© PXimport

Waarom Netflix stopt met het aanbieden van abonnementen op iOS

Geplaatst: 8 januari 2019 - 08:33

Aangepast: 16 november 2022 - 09:43

Justin Doornekamp

Wil je een abonnement afsluiten bij Netflix, dan kon je dat voorheen gemakkelijk regelen op je iPhone en iPad. Dat is er sinds kort niet meer bij: nu kun je enkel nog via je browser, pc of laptop een abonnement regelen. Waarom eigenlijk?

Jarenlang bestonden er twee opties om een abonnement af te sluiten bij Netflix: via de website van de streamingdienst of direct via de app voor mobiele apparaten. Eind vorig jaar besloot Netflix om deze laatste optie te laten varen voor iPhone en iPad-gebruikers. De knoop werd doorgehakt nadat het bedrijf eerder dat jaar diverse mogelijkheden bekeek om klanten buiten Apple om binnen te halen.

Dit is de reden

Netflix heeft een goede reden om niet langer abonnementen aan te bieden op mobiele apparaten van Apple. De streamingdienst moet namelijk 15% tot 30% van de in-app aankopen afdragen aan de fabrikant van de iPhone en iPad en dat betekent een flinke hap uit de omzet.

Veel andere bedrijven hebben ook last van dit beleid van Apple. Soms worden de extra vergoedingen deels opgevangen door app-abonnementen duurder te maken. Zo betaal je voor een Spotify abonnement via je iPhone of iPad bijna dertien euro in plaats van de gebruikelijke 9,99 euro. En dat is geen aantrekkelijke optie voor klanten. Het levert oneerlijke concurrentie op, omdat Apple ook een streaming muziekdienst heeft.

App-ontwikkelaars verdeeld

App-ontwikkelaars zijn verdeeld over het beleid van Apple. De ene groep stelt dat een tarief van 30% redelijk is voor een veilige en toegankelijke distributie naar miljarden mobiele apparaten, terwijl anderen kritisch zijn omdat het teveel op de marges drukt en dat het hierdoor moeilijker is om producten van hoge kwaliteit te maken.

Netflix heeft overigens nooit toegegeven dat het beleid van Apple de reden was om te stoppen met het aanbieden van abonnementen via de iPhone en iPad. Sterker nog: de streamingdienst heeft nooit een officiële aankondiging gedaan en verwijderde de optie in alle stilte. Pas nu wordt het opgemerkt door klanten die zich niet meer via iTunes kunnen abonneren op Netflix. De app blijft uiteraard wel beschikbaar voor mobiele apparaten van Apple.

Flinke buit

Apple zelf zal niet blij zijn met de actie van Netflix. In november van vorig jaar bracht de app van de streamingdienst nog het meest op van alle andere apps in de Amerikaanse App Store en stak Netflix al circa 1,4 miljard dollar in eigen zak via zijn apps op mobiele apparaten van Apple en Google.

Apple heeft al een keer het beleid versoepeld. Na een jaar hoeft de aanbieder nog maar 15% van de inkomsten af te dragen in plaats van 30%.

Dit bleek evenwel niet voldoende om Netflix te overtuigen. Mits het aantal nieuwe abonnementen van de streamingdienst niet ineens terugloopt door de actie, dan ligt het voor de hand dat andere diensten als Spotify of zelfs Tinder zullen volgen.

Afspeellijsten op Spotify

© PXimport

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten