Waarom Spotify flink inzet op podcasts

© PXimport

Waarom Spotify flink inzet op podcasts

Geplaatst: 27 februari 2019 - 16:29

Aangepast: 16 november 2022 - 09:38

Justin Doornekamp

Spotify heeft twee bedrijven overgenomen die actief zijn in podcasts. De muziekdienst koopt Gimlet en Anchor voor een bedrag van in totaal 230 miljoen dollar, omgerekend circa 202 miljoen euro. Waarom zet Spotify flink in op podcasts?

Win-win-situatie

Podcasts zijn in de afgelopen jaren flink in populariteit gestegen, waarbij afgelopen jaar in de Verenigde Staten alleen al 48 miljoen gebruikers op wekelijkse basis naar podcasts luisterden, zes miljoen meer dan in 2017.

Deze trend is Spotify niet ontgaan. Spotify nam twee bedrijven over die zich richten op podcasting, in een poging de grootste producent van podcasts te worden en om een alles-in-één-platform te worden voor bestaande podcasts.

Gimlet is een groot podcast-netwerk dat eigen shows produceert en waar een aantal van de meest populaire podcasts van dit moment te vinden is. Anchor is meer gefocust op het publiceren en marketen van podcasts. Iedereen kan met zijn software een eigen show opnemen en daar reclame in verwerken.

Spotify zal zijn succesvolle algoritmes loslaten op de overgenomen diensten, onder meer om gebruikers gepersonaliseerde tips te geven over wat zij moeten luisteren. Ook moet het muziekprogramma een update krijgen, zodat gebruikers podcasts gemakkelijker kunnen vinden. Belangrijker voor Spotify is wellicht de kans om advertenties te verwerken in podcasts om zo de omzet verder aan te jagen. Daar is de muziekdienst overigens al een tijdje mee bezig. Al sinds halverwege 2018 verwerkt Spotify advertenties in zijn eigen podcasts, onder meer in diverse Spotify Originals.

De muziekdienst lijkt ook op een geheel andere manier samen te willen werken met de makers van podcasts dan met muziekartiesten. Waar Spotify artiesten helpt om hun muziek onder de aandacht te brengen, lijkt de muziekdienst voor een andere benadering te kiezen bij de makers van podcasts, namelijk door hen onder de paraplu van Spotify te krijgen in een poging de exclusieve rechten op podcasts te krijgen.

Podcast

© PXimport

Win-winsituatie

Spotify heeft net als Netflix ‘Originals’, podcasts gemaakt in eigen huis. Het aanbod van deze originals groeit snel, met enkele sterren die hun naam hieraan verbinden, waaronder cabaretier en actrice Amy Schumer en rapper Joe Budden. Volgens Spotify groeit de aandacht voor podcasts als de makers ervan exclusief voor Spotify kiezen, ondanks dat zij daarmee andere distributieplatformen laten vallen.

De muziekdienst is ervan overtuigd dat bekende namen in de wereld van podcasting hun achterban meenemen als zij exclusief voor Spotify kiezen. Zodoende kan het aantal Spotify-gebruikers verder stijgen, zo is de gedachte. Er zijn nog andere voordelen voor de muziekdienst. Zo kwam het bedrijf erachter dat gebruikers die Spotify gebruiken voor podcasts, meer tijd besteden in de app. Zij luisteren bijvoorbeeld naast podcasts ook naar muziek. Investeringen in de podcastcatalogus zorgt er dus direct voor dat mensen langer en vaker op Spotify te vinden zijn. Een win-winsituatie dus voor de muziekdienst.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten