Wat is Facebook van plan met WhatsApp?

Door: | 21 februari 2014 15:02

Apps & Software

ACHTERGROND - Toen Facebook deze week aankondigde dat het 19 miljard dollar aan WhatsApp ging besteden, werd er vreemd opgekeken van Mark Zuckerbergs laatste aankoop. Maar de dienst past juist perfect bij het grotere doel van Facebook: om de enige sociale netwerk voor jouw leven te worden.

Na het grote nieuws van deze week, vragen veel mensen zich af wat Facebook met WhatsApp van plan is. De populaire berichtendienst WhatsApp heeft namelijk geen ads, en is in veel landen een (deels) gratis app. Daarnaast worden berichten of gegevens over gebruikers niet opgeslagen of verzameld. Facebook heeft dus geen flauw idee of de 450 miljoen maandelijkse gebruikers van WhatsApp jong zijn, en in hoeverre er een overlap is met de 945 miljoen maandelijkse actieve mobiele gebruikers van Facebook zelf. Wat gebruikersinformatie en omzetmogelijkheden betreft is WhatsApp het tegenovergestelde van Facebook.

Maar toch past de dienst bij het grotere doel van Facebook: om dé sociale tool voor jouw leven te worden.

Facebook is overal, waar je ook gaat

Facebook is als een kabelbedrijf of een internetaanbieder - afhankelijk van waar je woont, is er waarschijnlijk een dominant nutsbedrijf. Er zijn misschien andere, kleinere opties, maar gezien het feit deze partijen niet kunnen tippen aan wat Facebook te bieden heeft, is de kans groot dat je voor het grootste bedrijf kiest. Het is veiliger.

Er zijn andere sociale netwerken die je kunt gebruiken, maar Facebook is het grootste. Sociaal netwerken is een essentieel onderdeel van ons leven geworden, een manier om met de wereld in contact te blijven. En wanneer Facebook snelgroeiende diensten opmerkt die gebruikers buiten de reikwijdte van het sociale netwerk lokken, moet het volgen.

In sommige gevallen probeert Facebook de dienst na te maken; in andere gevallen is het eigen aanbod van Facebook niet voldoende. Dus net als toen het bedrijf zag dat de mogelijkheden om foto's te delen van Instagram op haar eigen opties vooruitliepen, haalde CEO Mark Zuckerberg de portemonnee tevoorschijn om er een miljard dollar voor neer te tellen.

Als Facebook en haar standalone-apps - Instagram, Paper, Messenger, en nu WhatsApp - de plekken zijn waar je naartoe moet om foto's te delen, berichten te versturen, het nieuws te lezen, en in contact te blijven met je vrienden en familie, dan is het een stuk moeilijker om de kudde te verlaten.

De toekomst van WhatsApp

WhatsApp-gebruikers hoeven zich de komende tijd geen zorgen te maken over grote veranderingen. Zuckerberg zei tijdens een telefoongesprek met analisten dat WhatsApp, net als Instagram, een standalone-app zal blijven die onafhankelijk van Facebook functioneert.

De berichtendienst gaat niet meteen een inkomstenstroom voor Facebook worden. Het feit dat WhatsApp-medeoprichter Jan Koum tegen in-app reclame is, is goed gedocumenteerd, en dit zal niet ineens veranderen omdat Facebook nu de touwtjes in handen heeft.

In plaats daarvan zal de app gericht zijn op groei. Als WhatsApp eenmaal een miljard gebruikers heeft zal het belangrijker worden om geld te verdienen. In een uithaal naar Snapchat - ja, de tijden zijn veranderd - zei Zuckerberg dat de ongeveer vijftig werknemers van WhatsApp altijd "obsessief bezig zijn met het perfectioneren van messaging, in plaats van het toevoegen van opgeblazen functies aan een messaging app".

"Ik denk dat mensen na verloop van tijd daarvoor gaan betalen en ervoor willen betalen, en maar al te graag betalen voor de beste app", voegde hij toe.

Met andere woorden, als WhatsApp de dienst is die al je vrienden gebruiken voor het versturen van berichten, dan wil je abonnee worden. Met WhatsApp als onderdeel van haar arsenaal zou Facebook het kunnen opnemen tegen traditionele telefoonmaatschappijen. WhatsApp verwerkt bijna evenveel berichten als de volledige telecomindustrie, die zo'n 100 miljard dollar verdient aan de tarieven voor SMS- en MMS-berichten. Facebook zal je waarschijnlijk minder laten betalen voor een WhatsApp-abonnement dan je voor je maandelijkse SMS-bundel betaalt, waardoor je op de lange termijn geld bespaart.

Zoals Xeni Jardin van Boing Boing opmerkte, telefoonmaatschappijen in regio's waar WhatsApp enorm populair is - grote delen van Latijns Amerika en delen van Azië - vragen exorbitante bedragen voor SMS- en MMS-berichten in grote delen van de wereld, dus gratis messaging-apps zijn kostenbesparende middelen. Daarnaast hoef je niet te vertrouwen op de vaak slechte mobiele ontvangst om met je vrienden in contact te blijven als je een wifi-verbinding hebt. WhatsApp werkt bovendien op alle telefoons, zelfs op de arme BlackBerry.

Met Facebook achter zich, kan WhatsApp haar aanwezigheid in de Verenigde Staten laten groeien. Medeoprichter Koum zei dat de app dit jaar nieuwe functies zal toevoegen, maar verwacht niets bijzonders: "Dingen zoals de snelheid waarmee berichten worden bezorgd, de betrouwbaarheid van de app, en batterijduur... dat blijft onze focus."

Dit is een vrij vertaald artikel van onze Amerikaanse zustersite TechHive.com. Beschreven termen, handelingen en instellingen kunnen regiogebonden zijn.