Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Wat weet Facebook van me?

Door: Ignace de Groot | 12 oktober 2011 16:55

None
Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3
  4. pagina 4

Facebook is een sociale netwerksite: met vrienden chatten, gamen, elkaar berichtjes en uitnodigingen sturen, foto's, links en videoclips delen ... leuk en onschuldig dus. Althans, voor wie er geen probleem in ziet dat hij vaak heel wat van zijn privacy te grabbel gooit, soms zelfs op manieren waarvan hij helemaal geen weet heeft.

"De meest verwerpelijke spionagemachine ooit, met een ontstellend uitgebreide database, vol namen, adressen en relaties, en toegankelijk voor de VS". Zo noemt Julian Assange het, u weet wel, die van WikiLeaks. Heeft hij het over de CIA of de NSA? Nee: over Facebook. En wat dacht u van de uitspraak "Privacy is niet langer de sociale norm"? Alweer van Assange? Nee, van Mark Zuckerberg, CEO van Facebook, als reactie op de zoveelste privacyversoepeling van zijn site. Of misschien vindt u het beeld van een erg onzekere Zuckerberg, tijdens een interview over privacy-perikelen rond Facebook, wel veel onthullender?

Mark Zuckerberg, een van de oprichters van Facebook.

Spionagemachine?

Het lijkt er in elk geval op dat Facebook meer is dan die gezellige ontmoetingsplaats voor vrienden. Of dat zo is, maken we in dit artikel duidelijk. We gaan na hoe en in hoeverre uw privacy in het gedrang komt. We bespreken eerst de basis van Facebook. Dan focussen we ons in het deel 'Wit' op de duidelijk zichtbare middelen die Facebook inzet om uw gegevens (voor eigen gewin) te kunnen gebruiken. Middelen dus die voor elke kritische gebruiker duidelijk horen te zijn, en waar u bovendien als gebruiker in grote mate zelf de hand in houdt. In deel drie, 'Grijs', komen we in een schemerzone terecht, waarbij Facebook zich van methodes lijkt te bedienen die al heel wat minder uitgesproken of evident zijn. In deel vier 'Zwart' behandelen we de echte gevaren.

Voor we echter die 'risicoanalyse' beginnen, geven we u eerst wat achtergrondinformatie mee over Facebook.

Deel 1: Achtergrondinformatie

Uit de slaapzaal

Facebook begon als een weinig ambitieus projectje aan de Amerikaanse Harvard-universiteit in februari 2004, toen nog onder de naam TheFacebook. Vier kamergenoten, waaronder Mark Zuckerberg, vonden het wel praktisch een digitale ontmoetingsplaats voor vrienden te ontwerpen. Aanvankelijk beperkte de applicatie zich tot studenten van Harvard College, maar al snel kwam die beschikbaar voor de hele campus, evenals voor andere universiteiten. In september 2006 kon uiteindelijk iedereen zich aanmelden (vanaf 13 jaar). Facebook kreeg een paar financiële injecties van belangrijke geldschieters, waaronder PayPal en Microsoft. Overnamepogingen waren er ook snel, maar een bod van 1 miljard dollar door Yahoo! in 2006, legde Zuckerberg naast zich neer. Geen slechte zet, zo blijkt, want The New York Times schat de waarde van (het vooralsnog niet beursgenoteerde) Facebook momenteel op 50 miljard dollar (circa 34,5 miljard euro). Bovendien blijft het ledenaantal aangroeien, zij het iets minder snel dan voorheen: op moment van schrijven had Facebook zo'n 700 miljoen gebruikers. In Nederland zouden dat er volgens Facebook circa 4,4 miljoen zijn, in België zo'n 4,2 miljoen. Dat kunt u nagaan nadat u de eerste pagina hebt ingevuld op www.facebook.com/ads/create. Tegelijk relativeren we dit cijfer: volgens sommige onderzoeken zou het voor meer dan 40% om valse gebruikersprofielen gaan, veelal opgezet door spammers en malware.

Kies uw doelgroep: 4,4 miljoen Facebook-gebruikers in Nederland!

Wat er gebeurt op Facebook in de tijd dat u dit artikel leest (20 minuten).

Tentakels

Facebook is intussen heel wat meer dan een eenvoudige interface waar u gegevens kwijt kunt ten behoeve van medegebruikers. Als een van de eerste sociale netwerksites stelde Facebook namelijk een publieke web-API (Application Programming Interface) ter beschikking (Facebook Platform). Dat maakte het voor derde partijen mogelijk om (ook uw) Facebook-gegevens in eigen webapplicaties te gebruiken. Het duurde dan ook niet lang of er ontstonden talrijke - en vaak razendpopulaire - Facebook-apps als FarmVille en Mafia Wars. Daarnaast zette Facebook zelf een aantal complementaire applicaties en diensten op. Onder meer Facebook Connect, dat gebruikers toelaat zich via hun Facebook-account bij intussen talloze andere sites aan te melden. Handig, want dan hoeft u zich niet langer door tig verschillende registratieprocedures te wringen. Tegelijk betekent het dat Facebook over alweer heel wat extra gegevens beschikt. Verder is er nog Facebook Messages, een 'unified messaging'-systeem dat verschillende communicatiekanalen (sms, IM, e-mail en chat) verenigt. Facebook Places is bedoeld voor uw smartphone en laat u uw actuele locatie delen, zodat u sneller vrienden in de buurt terugvindt. Overigens hoeft u voor uw mobiele Facebook-apps binnenkort niet meer langs Apples of Googles applicatiewinkel: dat zal via een geheel eigen distributieplatform (Project Spartan) kunnen gebeuren, gebaseerd op HTML5. Ook dit laken trekt Facebook dus naar zich toe. Dit platform zal bovendien Facebook Credits ondersteunen: een betaalsysteem met 'virtueel geld', waarmee Facebook-gebruikers allerlei spellen of bonusitems voor intussen meer dan vijfhonderd applicaties kunnen kopen. Dat virtuele geld is niet geheel virtueel, u moet de tegoedpunten eerst met 'echt' geld aanschaffen. Het valt trouwens niet uit te sluiten dat deze tegoedpunten binnen afzienbare tijd ook worden ingezet om echte producten aan te schaffen. Wordt Facebook uw volgende bank?

Facebook-tegoedpunten: op dit moment nog enkel voor virtuele aankopen.

Op dit moment is Facebook ook volop aan het experimenteren met Facebook Deals (voorlopig nog beperkt tot een aantal landen). Deze service kunt u zien als een kloon van het populaire Groupon (www.groupon.nl): u meldt u via Facebook Places ergens aan (http://touch.facebook.com) en krijgt meteen te zien welke speciale aanbiedingen handelaars in de buurt voor u hebben klaarliggen. Deze kunt u gelijk even delen met uw vrienden. Overbodig te melden dat Facebook ook hier zijn procentje opeist.

Imperium

Het mag duidelijk zijn: Facebook is een heus imperium aan het optrekken en probeert zijn machtspositie met de ontwikkeling van bijkomende diensten nog te verstevigen. Dat betekent overigens niet dat Facebook op dit moment nog aan de bedelstaf is: dit jaar wordt zo'n slordige 4 miljard dollar (circa 2,75 miljard euro) aan inkomsten verwacht, exclusief wat het bedrijf aan commissies op aankopen met de tegoedpunten overhoudt. Waar halen ze dit geld vandaan, vraagt u zich af? Heel simpel: het explosief gegroeide reclameaanbod! Adverteerders zijn namelijk erg gecharmeerd van de wetenschap dat advertenties op Facebook nauw zijn toegespitst op de leefwereld en interesse van de specifieke gebruiker. Nota bene zet u die informatie zelf met een glimlach op Facebook.

De reële macht van Facebook valt trouwens niet alleen af te meten aan de financiële inkomsten van het bedrijf. Immers, Facebook heeft zich intussen over de hele wereld een heuse cultstatus weten aan te meten. Dat talrijke activisten van de Arabische Lente in onder meer Tunesië, Egypte, Jemen en Libië zich de "kinderen van Facebook" noemen, is niet zonder betekenis.

0 Reacties op: Wat weet Facebook van me?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.