© PXimport

Weg met nieuwe apps!

Geplaatst: 22 augustus 2014 - 13:30

Aangepast: 16 november 2022 - 09:22

Redactie ID.nl

Mijn oog viel donderdag op een artikel van ZDnet dat onderzoekend kopte: 'Hebben smartphone-gebruikers hun honger naar nieuwe apps verloren?' In mijn beleving een retorische kop, aangezien ik volmondig 'ja' kan antwoorden op deze vraag.

Het is al even geleden dat ik voor het eerst een smartphone in bezit kreeg. Het was niet de eerste iPhone, maar de Nokia N73 die me toestond om apps te installeren die ik als Java-pakketje van het mobiele app te downloaden.

Dat deed ik alleen niet. Omdat er nauwelijks apps te vinden waren, ik de toepassingen van apps nog niet zag of begreep en het installeren lastig was en eenmaal geïnstalleerd, de apps zich in een ver weg gegleden submenu bevonden.

Los gegaan met apps

Medio 2008 kreeg ik dan toch een iPhone in bezit, een iPhone 3G nog wel. Voor het eerst een toestel waarbij apps centraal stonden, niet in de laatste plaats omdat het beginscherm van de iPhone standaard niet helemaal vol stond met apps, waardoor het vanzelf erg aanlokkelijk werd om dat scherm gewoon vol te maken. (Maar ik heb geen last van OCD hoor... *kuch*)

Met name de eerste jaren met een smartphone - en later ook de tablet - ben ik helemaal los gegaan met apps. Elke dag kijken of er nog nieuwe gratis apps te downloaden waren en op basis van recensies de beste games en apps aanschaffen. In vergelijking met wat ik in mijn leven aan pc-, PlayStation- en Xbox-games heb uitgegeven bedraagt het totaal maar een schijntje, maar toch heb ik er zeker enkele tientallen euro's aan besteed.

Waarom geen apps meer

Waarom deed ik dat? Gratis apps kennen vaak hun beperkingen en alhoewel sommige apps soms tijdelijk gratis worden, wilde ik toch zo snel mogelijk van de volledige functionaliteit of het complete spel gebruikmaken.

Inmiddels ben ik honderden apps rijker en een paar devices verder, maar kijk ik nauwelijks nog in de applicatiewinkels naar apps. Dat heeft een aantal redenen. Dit zijn de voornaamste, waarvan ik denk dat ze voor meerdere mensen gelden:

1. Alles lijkt al uitgevonden. Bijna geen enkele app kan iets wat nog niet eerder is gedaan. Echte innovatie is ver te zoeken en dat heeft er mede mee te maken dat smartphonefabrikanten al enkele jaren niet meer in staat zijn hun devices uit te rusten met echt vernieuwende functionaliteit.

2. Alles lijkt op elkaar. Zoek binnen Google Play of de App Store op een bepaald concept en je krijgt tientallen, zo niet honderden resultaten te zien. Beproefde concepten worden tot in den treuren uitgemolken. Misschien zijn er wel te veel apps in de stores te vinden.

3. Ik heb alles al. Op mijn telefoon heb ik 8 apps voor het weer, 12 voor reisinformatie, 15 voor productiviteit en 6 apps om foto's mee te bewerken. Ook in andere behoeften ben ik ruimschoots voorzien. Een app moet nu wel van hele goeden huize komen om iets te bieden waarin mijn bestaande apps nog niet voorzien.

Deloitte, het bureau dat het onderzoek deed waarop ZDnet zijn artikel baseerde, stelt dat er twee grote redenen zijn waarom het aantal downloads binnen de applicatiewinkels afneemt. Zo zouden er weinig nieuwe appgebruikers zijn en dat bestaande apps al goed genoeg zijn.

Ik verbaas me daar niet over. In mijn ogen kan alleen echte innovatie in smartphones en tablets ervoor zorgen dat nieuwe apps weer interessant worden. Of zouden ontwikkelaars gewoon beter hun best moeten doen, wat denk jij?

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten