Zo bouw je een eigen website in WordPress

Door: richard-veenstra | 01 december 2019 00:00

WordPress
Apps & Software

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Pagina 2:Thema’s
  3. Pagina 3: Plug-ins

Tip 10: Gratis of betaald?

Laten we direct maar antwoord geven op de meest gestelde vraag als het gaat om WordPress-thema’s: zijn betaalde thema’s beter dan gratis thema’s? We kunnen daar vol overtuiging ‘nee’ op antwoorden. In onze zoektochten naar mooie thema’s voor WordPress hebben we zowel tussen de gratis als betaalde thema’s heuse juweeltjes gezien. Wel moet je beseffen dat iemand die gratis thema’s aanbiedt, waarschijnlijk niet heel veel tijd en energie kan steken in het bieden van ondersteuning (al is zelfs dat niet eens voor iedereen waar). Dit betekent dat je soms heel lang moet wachten op antwoord wanneer er een probleem is, en je in sommige gevallen zelfs helemaal nooit antwoord krijgt. In dat geval kan kiezen voor een betaald thema een enorm voordeel bieden, ook omdat de kans dan groter is dat het thema regelmatig wordt bijgewerkt om te voldoen aan de laatste versie van WordPress.

Tip 10 Gratis thema’s zijn niet per definitie slechter dan betaalde, maar hoe de ondersteuning is moet je maar afwachten.
Soms conflicteert een geïnstalleerde plug-in met het thema dat je hebt uitgekozen

Tip 11: Ondersteuning

In een ideale wereld kies je het thema uit dat je mooi vindt, installeer je dat in WordPress en draait alles als een zonnetje. In de werkelijkheid loopt dat soms iets anders. Het is allemaal al een stuk beter dan vroeger, maar aangezien elke site uniek is, kan het zijn dat jij een plug-in geïnstalleerd hebt die conflicteert met het thema dat je wilt gebruiken. In dat geval zul je ondersteuning van de maker nodig hebben. Zoals eerder aangegeven is dit bij gratis thema’s niet altijd mogelijk, bij betaalde thema’s is een bepaalde periode van ondersteuning meestal inbegrepen (en vaak hebben zij ook nog een betaalde installatieservice zodat je er zelf geen omkijken naar hebt). Voordat je een thema aanschaft, is het belangrijk om goed te kijken naar de ondersteuning. Kijk wat voor vragen er over het thema is gesteld op de site van de maker of op een verzamelsite (zie tip 16), maar kijk vooral ook hoe en vooral óf er op gereageerd is. Ondersteuningsvragen waarop niet wordt geantwoord, zijn zelden goed nieuws; het betekent dat de maker vooral geïnteresseerd is in het verkopen van het thema (of simpelweg geen tijd heeft om een gratis thema te ondersteunen).

Tip 11 Kijk goed of de makers reageren op ondersteuningsvragen, dat is een belangrijk signaal.

Tip 12: Denk aan morgen

Iedereen die wel eens een WordPress-thema heeft gezocht, kent het gevoel: je gaat voor iets eenvoudigs, maar laat je zo afleiden door het visuele geweld dat je voorbij ziet komen, dat je binnen de kortste keren kiest voor een fenomenaal mooi thema … dat eigenlijk helemaal niet bij jouw site past. Het is een beetje alsof je een nachtwinkeltje hebt met een site die de website van Albert Heijn doet verbleken. Dat is niet alleen zonde, het zorgt vaak ook voor inactieve sites, omdat ze heel veel onderhoud vereisen, en veel meer content vragen dan wat jij te bieden hebt. Bovendien, en daarom is tip 14 zo belangrijk, is het bijhouden vaak ook nog eens vrij ingewikkeld. De oplossing is vrij eenvoudig: schrijf van tevoren op waar je precies een website voor nodig hebt en welke elementen daar in moeten zitten. Houd dit lijstje in je achterhoofd bij het zoeken naar je thema, zo voorkom je dat je straks met een overkill aan gave functies zit, maar nu net die functies mist waarvoor je een thema zocht. En vooral: denk ook na over morgen, baseer je website niet alleen op wat je vandaag nodig hebt.

Tip 12 Laat je niet verleiden tot een fenomenaal uitgebreide site. Denk aan wat je vandaag, maar vooral ook morgen nodig hebt.
Kijk bij de recensies niet alleen naar het aantal sterren, maar lees ook de tekst erbij

Tip 13: Recensies

Zoals je zometeen in tip 14 kunt lezen is de ellende met thema’s dat ze lang niet altijd makkelijk te beheren zijn en dat is natuurlijk heel frustrerend als het een site is die je met regelmaat moet bijwerken. Precies hierom is het belangrijk om op zoek te gaan naar recensies van gebruikers. Je vindt deze op de site van de makers zelf, maar ook op verzamelsites (zie tip 16) of op algemene recensiesites. Het is belangrijk om deze recensies kritisch te lezen, dat wil zeggen: soms moet je ze met een korreltje zout nemen. Dat werkt twee kanten op: afhankelijk van de website waarop de recensie staat, zou het kunnen zijn dat de fabrikant z’n eigen product aan het ophemelen is (dat valt vaak al snel op door specifiek (te positief) taalgebruik, of door een golf van positieve recensies die ineens volgt op een aantal negatieve. Daarnaast zijn mensen ook heel goed in zeuren als iets hen niet aanstaat, en niet alle recensies zijn dan ook eerlijk. Kijk dus niet alleen naar het aantal sterren, maar lees ook de tekst erbij. Als er staat: “werkt niet” terwijl de plug-in voor de rest alleen maar lovende recensies heeft, lag het waarschijnlijk aan de gebruiker, niet aan de plug-in.

Tip 13 Kijk niet alleen naar het aantal sterren bij een recensie, maar lees vooral ook de tekst van de gebruiker én de reactie van de maker.

Tip 14: Demo’s

Het belang van deze tip kunnen we niet genoeg benadrukken. Een auto koop je niet blind. Hij mag er mooi uitzien aan de buitenkant, maar je wil er wel even in gereden hebben voordat je er definitief voor kiest. Eigenlijk zijn er maar weinig dingen die je blind zou kopen. Waarom een WordPress-thema dan wel? We raden dat ook sterk af. Vrijwel alle professionele aanbieders bieden je de mogelijkheid om een demo te bekijken van het betreffende thema, zowel aan de frontend (voorkant, het deel dat gebruikers zien) als aan de backend (achterkant, het deel waarmee je de website beheert). Vooral dat laatste is essentieel. Want het kan er aan de voorkant allemaal fantastisch uitzien, als het aan de achterkant allemaal heel onlogisch werkt en het blijkt dat je alsnog de helft met de hand moet configureren (bijvoorbeeld met html en css) dan word je daar niet blij van. Een site die je geen demo’s biedt is niet per definitie een slechte aanbieder, maar het is gewoon niet slim om een thema op je site los te laten zonder dat je weet hoe die je site aan de achterkant beheert.

Tip 14 Zoek naar thema’s die je een demo bieden. Zo voorkom je dat je blind een thema installeert, met mogelijk tegenvallende gevolgen.
Vrijwel alle professionele thema-aanbieders bieden je de mogelijkheid om een demo te bekijken

Tip 15: Mobiel

Websites bouwen is iets dat je doorgaans nog steeds vanaf je pc doet. De fout die we hierbij vaak maken, is dat we de website helemaal inrichten op wat we op onze eigen pc zien, terwijl statistieken aantonen dat in de meeste leeftijdscategorieën, de smartphone veel vaker wordt gebruikt dan een pc bij het bezoeken van websites. Wanneer je dus op zoek gaat naar een thema, let dan op de term ‘responsive’. Een responsive website is een site die ook op tablets en smartphones uitstekend functioneert en in veel gevallen daar ook nog eens voor geoptimaliseerd. Dat kun je overigens heel eenvoudig controleren door de demo van het thema te bezoeken met je smartphone, aangezien ook de demo dan in een mobiele versie zal worden getoond, waardoor je direct weet waar je aan toe bent. Daarnaast hebben demo’s vaak ook de mogelijkheid om op je desktop te laten zien hoe je site eruit ziet op mobiele apparaten, zodat je in één klap het overzicht hebt voor alle platformen.

Tip 15 Zoek thema’s die ook een weergave bieden voor mobiele gebruikers, zij vormen namelijk inmiddels de meerderheid.

Tip 16: Verzamelsites

We hebben je in dit artikel verteld waar je op moet letten bij het kopen/downloaden van een thema voor je WordPress-website, maar de grote vraag is nu natuurlijk: wáár vind je het thema dat je zoekt. Het goede nieuws is dat je het werk zelf niet meer hoeft te verrichten. De eenvoudigste manier is zoeken (in het Engels) op ‘wordpress theme’ in combinatie met het soort site dat je bouwt. Stel dat je een site bouwt voor het restaurant dat je runt, dan zoek je dus op ‘wordpress theme restaurant’. Je vindt daar geheid een thema tussen dat je mooi vindt. Heb je nog geen idee wat je precies zoekt? Google dan op ‘best wordpress themes’ en je zult een reeks verzamelsites vinden die de mooiste thema’s al per categorie voor je op een rij hebben gezet. Een goed voorbeeld van zo’n site is ThemeForest, de grootste en populairste themaverkoopsite van de laatste jaren. Deze site fungeert als een soort makelaar voor thema’s, met een centraal systeem voor recensies, zodat je zeker weet dat de recensies niet door de maker zelf geschreven zijn. En, niet geheel onbelangrijk, een site als ThemeForest beschermt je ook tegen oplichting.

Tip 16 Verzamelsites als ThemeForest kunnen je helpen bij het vinden van het juiste thema, en bieden je bescherming.
ThemeForest is de populairste en grootste themaverzamelsite

Tip 17: Theme clubs

Als je met regelmaat websites bouwt, of je eigen site regelmatig een nieuwe look en feel wilt geven kun je lid worden van een theme club. Dit is een aanbieder die thema’s aanbiedt via een abonnementsmodel. Je betaalt een vast bedrag per jaar of maand en daarvoor mag je ongelimiteerd alle beschikbare thema’s downloaden en gebruiken. Het voordeel van dit soort clubs is dat het belangrijk voor hen is dat mensen lid blijven, dus er wordt veel tijd en energie gestoken in het publiceren van nieuwe thema’s, maar ook in het actueel houden van de wat oudere thema’s. Daarbij zijn er aan dit soort clubs vaak flinke communities gekoppeld, waardoor je voor ondersteuning niet alleen hulp krijgt van de beheerders, maar vooral ook van andere gebruikers en de geboden oplossingen voor hun problemen en vragen. Dat geeft je het gevoel dat je er niet alleen voor staat.

Tip 17 Theme clubs zijn ideaal voor wanneer je vaak van thema wisselt of er meer nodig hebt dan eentje.

0 Reactie(s) op: Zo bouw je een eigen website in WordPress

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.