Meerdere clouddiensten synchroniseren doe je zo

Door: Toon van Daele | 24 maart 2022 12:08

How To

Aan gratis clouddiensten kleven altijd wel opslagbeperkingen en daarom gebruik je misschien wel verschillende diensten. Helaas wordt dat al snel onoverzichtelijk. Gelukkig zijn er tools en apps waarmee je meerdere clouddiensten kunt beheren en je bestanden kunt back-uppen en/of synchroniseren.

Tip 01: Cryptomator

Gebruik je een of meer clouddiensten, maar voel je je er niet prettig bij dat je gegevens niet met een eigen sleutel zijn beveiligd en dat ze dus heimelijk door de dienst ingekeken kunnen worden? Met het gratis multiplatform Cryptomator zorg je voor zo’n ‘zero knowledge’ versleuteling. We nemen de Windows-variant als voorbeeld.

Installeer de tool en start hem op. Kies vervolgens Kluis toevoegen / Nieuwe Kluis Aanmaken. Geef een naam aan je kluis en verwijs via Andere locatie / Kies naar een submap in de lokale synchronisatiemap van je clouddienst. Druk op Volgende, bedenk een sterk wachtwoord, geef bij voorkeur aan dat je een herstelsleutel wilt en bevestig met Kluis aanmaken. Alle data in deze map worden hiermee versleuteld met AES 256.

Klik op Nu ontgrendelen, vul je wachtwoord in en druk op Ontgrendel en op Toon schijf om de inhoud als een virtueel station in de Verkenner te benaderen. Op dezelfde manier kun je nu ook kluizen toevoegen voor eventuele andere clouddiensten. Alle data die je in zo’n ‘kluismap’ plaatst, worden automatisch met je eigen sleutel beveiligd en netjes met de clouddienst gesynchroniseerd.

Lees hier meer over Cryptomator.

Tip 01 Vanuit Cryptomator kun je je kluizen als virtuele stations in de Verkenner openen.
Cryptomator zorgt voor een veilige ‘zero knowledge’-encryptie van je online data

Tip 02: CyberDuck

Gebruik je meerdere opslaglocaties in de cloud en kopieer je geregeld data van je pc naar je cloudopslagruimte of andersom, dan kan het gratis opensource-programma Cyberduck je goed van pas komen. Klik op de website op Protocols om te zien met welke protocollen en diensten de tool overweg kan. Dat zijn bijvoorbeeld OneDrive, Dropbox en Google Drive, maar ook (S)FTP, WebDAV en Amazon S3.

Tijdens de installatie kun je eventueel ook de Bonjour-service installeren. Dit is vooral zinvol als je ook FTP- en WebDAV-diensten in je netwerk wilt laten detecteren.

Vanuit CyberDuck maak je als volgt koppelingen aan naar online opslaglocaties: Druk op Nieuwe verbinding en selecteer de dienst in het uitklapmenu van het dialoogvenster. Vul, indien van toepassing, de bijbehorende inloggegevens in, klik op Meer opties als je een specifiek pad, specifieke connectiemodus of codering wilt instellen en bevestig met Verbind. Bij onder meer Google Drive zul je CyberDuck eerst toestemming moeten geven en pas nadat je de authenticatiecode uit je browser hebt ingevuld, komen de Google Drive-mappen beschikbaar in de tool.

Via eenvoudige sleepbewegingen kun je vervolgens bestanden uitwisselen tussen de toegevoegde cloudopslagruimtes en je lokale opslaglocaties. Elke koppeling met een opslagdienst kun je als een afzonderlijke bladwijzer bewaren, zodat je die voortaan met één muisklik kunt benaderen. 

Tip 02 Met Cyberduck kun je verschillende clouddiensten vanuit dezelfde interface beheren.

Tip 03: MultCloud

Een tool die bijzonder goed is in het overbrengen van data tussen verschillende clouddiensten is MultCloud. Je kunt het programma bovendien gebruiken om je data tussen twee clouddiensten automatisch gesynchroniseerd te houden. De gratis versie van MultCloud laat je tot 30 GB per maand aan datatransfers uitvoeren. Om je een idee te geven: dat is tweemaal de gratis opslagruimte die je hebt bij Google Drive. Een upgrade om dat onbeperkt te kunnen doen kost je circa 145 euro per jaar. MultCloud kun je alleen vanuit de browser gebruiken en beschikt dus ook niet over een specifieke desktop-app. Vind je dat toch prettiger werken, lees dan tip 7.

Het programma ondersteunt dertig clouddiensten, waaronder Google Drive, Dropbox (ook For Business), OneDrive (ook For Business) en Backblaze, maar ook diensten als Flickr, Evernote, webDAV en OwnCloud

Surf hiervoor naar www.multcloud.com en klik op Sign up for Free voor je gratis aanmelding. Meteen erna verschijnt de webinterface en voeg je via Add Cloud je eerste clouddienst toe. Je zult hiervoor wel eerst MultCloud moeten authenticeren bij de geselecteerde dienst. Vervolgens wordt de dienst aan de lijst toegevoegd en kun je de inhoud ervan met een muisklik benaderen.

Tip 03 Elke dienst die je aan MultCloud koppelt, komt het in linkerpaneel terecht.

Tip 04: Basisoperaties

MultCloud is erg gebruiksvriendelijk. Selecteer je bijvoorbeeld een paar mappen en/of bestanden, dan verschijnen er bovenaan direct enkele knoppen die meteen duidelijk maken waar ze voor staan, zoals Delete, Share, Copy en Copy to

Bij Copy wordt de inhoud naar het klembord van MultCloud weggeschreven en wanneer je een andere map of dienst selecteert, komt de knop Paste beschikbaar. Bij Copy to verschijnt er een uitklapmenu waarin je zelf kunt aangeven naar welke dienst je de geselecteerde data wilt kopiëren. In beide gevallen geeft een pop-upvenster de voortgang van het kopieerproces aan.

In het linkerpaneel tref je nog meer beheeropties aan. Een ervan is Remote Upload, waarmee je in kunt stellen dat downloads van links, torrents en magnets rechtstreeks naar je clouddienst(en) gestuurd worden. Het onderdeel Shares geeft je een overzicht van de data die je eerder gedeeld hebt. Zet je daar de schuif onder Allow to Upload aan, dan zeg je dat de ontvangers ook zelf die bestanden mogen uploaden.

Tip 04 Het onderdeel Shares biedt een handig overzicht van de gedeelde mappen en bestanden bij diverse clouddiensten.

Tip 05: Cloud Transfer

De interessantste opties met het oog op cloudbeheer zijn Cloud Transfer en Cloud Sync. Cloud Transfer doet precies wat de naam zegt. Je krijg twee icoontjes te zien: From en To. Het is de bedoeling dat je bij het eerste icoontje aangeeft wat je precies wilt kopiëren, of dat nu de volledige inhoud van een dienst is of specifieke mappen zijn. Daarna selecteer je bij het tweede icoontje de clouddienst waarnaar je de bestanden wilt kopiëren. 

Met een klik op Task 1 kun je de taak een andere naam geven en bij Options kun je heel precies de kopieercondities aangeven, bijvoorbeeld wat er moet gebeuren wanneer het bestand al bestaat op de doellocatie. Je kunt hier tevens extensies opgeven van bestanden die je niet over hoeft te zetten. 

De optie Schedule helemaal onderaan laat je toe de transfer in te plannen, iets waarvoor gelukkig MultCloud niet open hoeft te houden. In de rubriek Task List (in het hoofdvenster van MultCloud) zie je het overzicht van ingeplande en actieve taken.

Tip 05 Je zet de hele inboedel van de ene clouddienst zo over naar de andere.
Met MultCloud kun je je data in één of twee richtingen laten synchroniseren

Tip 06: Cloud Sync

Met het onderdeel Cloud Sync kun je je data synchroniseren tussen twee diensten. Bovenaan geef je aan of je een Normal Sync dan wel een Real Time Sync wilt. In het laatste geval verdwijnt (logischerwijs) de knop Schedule, aangezien de synchronisaties dan altijd zo snel mogelijk worden uitgevoerd – ook wanneer je MultCloud niet open hebt staan. 

Ook hier tref je de twee icoontjes From en To aan, waarbij je ook hier weer een complete clouddienst of specifieke mappen selecteert. De pijl van From naar To geeft aan dat het om een eenrichtingssynchronisatie gaat. Wil je liever in twee richtingen synchroniseren, klik dan op Switch to two-way sync. Kies je toch voor One-way Sync, dan kun je bij de Options, op het tabblad Sync Modes uit een van de subtypes kiezen. De beschrijvingen bij de types maken gelukkig telkens duidelijk wat elk type precies inhoudt.

Net als bij Cloud Transfer vind je hier ook de tabbladen Email en Filter terug en kun je de synchronisatie nauwgezet inplannen.

Tip 06 Er zijn heel wat synchronisatietypes beschikbaar als je kiest voor eenrichtingssynchronisatie.

Nog meer cloudbeheer

Naast MultCloud en de andere voorgestelde oplossingen in dit artikel om je data tussen twee of meerdere clouddiensten te beheren, kun je ook nog terecht bij cloudHQ, zeker als je alleen met gratis clouddiensten werkt. CloudHQ biedt onbeperkte synchronisaties in één of twee richtingen aan tussen gratis opslagdiensten. Voor onbeperkte datatransfers tussen diensten die niet gratis zijn, betaal je jaarlijks 118 euro. CloudHQ kun je bovendien integreren in diverse applicaties, waaronder Google Workspace, Microsoft Office 365 en Evernote.

Een andere tool voor cloud-naar-cloudmigratie is Cloudsfer. Deze dienst ondersteunt bijna dertig diensten. Na een gratis proefperiode mag je helaas nog maar 250 MB migreren, tenzij je ervoor betaalt, maar dan lopen de prijzen al snel op. Handige functies zijn hier onder meer deltamigratie, waarbij alleen gewijzigde bestanden worden overgezet, het behoud van de originele metadata van de gemigreerde bestanden en een uitgebreide rapporteringstool.

CloudHQ is een uitstekende oplossing, vooral als je uitsluitend met gratis clouddiensten werkt.

Tip 07: Odrive

Waar MultCloud dus geen desktop-app heeft, heeft odrive dat wel. Odrive ondersteunt meer dan twintig clouddiensten. Overigens is er ook een webinterface beschikbaar, maar die is wel wat beperkter dan die van MultCloud. De Premium-versie van odrive biedt enkele extra’s aan, waaronder encryptie met AES 256.

Na je aanmelding kun je via +Link Storage clouddiensten toevoegen. Klik vervolgens op Download Desktop Sync (of Linux Agent). Na de installatie druk je op Get Started en meld je je aan. De synchronisatiemap odrive wordt nu gecreëerd, en komt standaard in C:\Users\<accountnaam> te staan. Die map kun je vanuit de Verkenner benaderen. Je zult merken in deze map ook de data van de reeds toegevoegde clouddiensten staan. Het gaat hierbij slechts om placeholders, verwijzingen, naar je online data met de extensies .cloudf (mappen) en .cloud (bestanden). 

Die placeholders zelf nemen geen ruimte in beslag. Pas wanneer je op zo’n placeholder dubbelklikt, worden die data daadwerkelijk gedownload. Deze bestanden kun je dan binnen odrive eenvoudig naar een andere cloudopslagruimte verplaatsen of kopiëren. Bezitters van de Premium-versie kunnen dit proces trouwens ook weer terugdraaien: rechtsklik op zo’n item en kies Unsync.

Data delen vanuit de desktop-app kan ook. Klik met rechts op een bestand en kies Share link en koppel hier eventueel een vervaldatum aan. Of je klikt in het contextmenu op Share storage en vervolgens op Manage space / Share storage, waarna je de map of het bestand bij een andere clouddienst kunt plaatsen of de locatielink naar diverse e-mailadressen kunt doorsturen.

Tip 07 Mappen en bestanden kun je gemakkelijk delen via het contextmenu.

Tip 08: Duplicati

Duplicati is van een andere orde dan de hiervoor besproken tools, maar wij vinden dat dit programma zeker wel een plaats verdient tussen deze multicloud-tools. Je kunt hier namelijk perfect meerdere back-uptaken van je lokale data richting diverse clouddiensten mee creëren.

Je gaat als volgt aan de slag met versie 2.0, een bètaversie die al heel stabiel blijkt: Na de eenvoudige installatie bereik je de beheermodule van Duplicati vanuit je browser op het standaardadres http://localhost:8200. Wil je de module op het interne ip-adres ook vanaf een andere netwerk-pc kunnen benaderen, open dan Instellingen en zet een vinkje bij Remote toegang toestaan, bevestig met OK en herstart Duplicati. 

Klik vervolgens op Back-up toevoegen / Een nieuwe back-up instellen en klik op Volgende. Je dient nu enkele stappen te doorlopen op de tabbladen Algemeen, Doel, Bron, Planning en Opties. Die spreken grotendeels voor zich. Let alleen wel even op bij het tabblad Doel. Kies hier de gewenste clouddienst bij Opslagtype. We nemen Google Drive als voorbeeld. Om te back-uppen naar een nog niet-bestaande map, vul je de mapnaam in bij Pad op server, klik je op AuthID en sta je toe dat Duplicati toegang heeft tot je Google Drive. Check het even met Test verbinding

De overige instellingen lijken ons wel duidelijk, vergeet alleen niet op het tabblad Algemeen een versleuteling in te stellen. Je back-up wordt nu toegevoegd en kun je altijd geforceerd starten via Nu uitvoeren. Je kunt nu desgewenst nog andere clouddiensten als back-updoel vastleggen.

Tip 08 Duplicati is een betrouwbare back-uptool die meerdere clouddiensten ondersteunt.

Mover.io

De naam laat er weinig twijfel over bestaan: de app Mover.io is een rasechte migratietool. Alleen is het bereik flink beperkt sinds Microsoft er twee jaar geleden de tanden inzette. Je kunt nu alleen nog maar cloudopslagruimtes naar de Microsoft-cloud migreren, meer bepaald naar OneDrive (for Business), SharePoint, Teams en Azure Blob Storage. Nadat je je aangemeld hebt met je Microsoft-account en een succesvolle autorisatie doorlopen hebt, kun je meteen aan de slag in de webinterface. Die is erg logisch opgebouwd. 

Je klikt op Authorize New Connector, zowel bij Select source als bij Select destination en via de knop Authorize verleen je Mover.io toegang tot de bron en het doel. De inhoud van beide online locaties verschijnt en met Start Copy start je het transferproces van bron naar doel.

Verhuis al je data in één keer naar de wereld van Microsoft.

Tip 09: IFTTT

Zie je geen heil in bulkverhuizingen tussen diverse cloudaanbieders, dan vind je misschien specifieke bestandoperaties binnen dezelfde cloudaanbieder wel handig. Bijvoorbeeld dat je een melding krijgt wanneer er een bestand in een gedeelde online map geplaatst wordt. De populaire webapplicatie IFTTT (If This Then That, www.ifttt.com) kan hierbij van pas komen.

Hiermee kun je namelijk via zogenoemde applets allerlei diensten, maar ook diverse apparaten met een internetverbinding, aan elkaar koppelen door flexibele automatisaties. Een gratis registratie beperkt je tot vijf applets. Betaal je 8,81 euro per maand, dan hef je deze beperking volledig op.

Een applet maak je als volgt aan: Druk op de knop Create en vervolgens op Add bij If This. Je kunt nu uit meer dan vijfhonderd diensten of apparaten kiezen. Gelukkig kun je gebruikmaken van een zoekfunctie, zodat je kunt zoeken op OneDrive, Google Drive of Dropbox. Druk daarna op een van de resultaten om een geschikte ‘trigger’ te kiezen, zoals Google Drive, New file in your folder. Bevestig je keuze met Connect en verleen IFTTT de nodige toegang. 

Vul eventuele parameters in (in ons voorbeeld is dat het Google Drive-pad naar de gewenste map) en druk op Create trigger. Je herhaalt nu de procedure met Add bij Then That, maar nu kies je voor het apparaat of de dienst waar iets mee moet gebeuren zodra aan de gestelde voorwaarde voldaan is. Bevestig met Continue en met Finish. Via My Applets kun je zo’n applet op elk moment tijdelijk stopzetten (zet hiervoor Connected uit) of definitief verwijderen.

Tip 09 Met IFTTT koppel je clouddiensten aan andere apps en apparaten voor handige automatisaties.

0 Reactie(s) op: Meerdere clouddiensten synchroniseren doe je zo

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.