Zo koop je een treinkaartje in de NS-app

© PXimport

Zo koop je een treinkaartje in de NS-app

Geplaatst: 13 november 2019 - 13:20

Aangepast: 16 november 2022 - 09:25

Laura Jenny

Je kunt ook met de trein reizen zonder ov-chipkaart. Het enige dat je hiervoor nodig hebt is de NS-app. In de app van de NS kun je namelijk niet alleen je reis plannen, maar ook een kaartje kopen. Met de QR-code open je de poortjes van het station. We leggen je uit hoe het werkt.

Voor je een kaartje aanschaft bij NS, is het handig om de NS-app te downloaden. Zoek op ‘NS’ in de App Store of Google Play en download hem gratis. Als je de app opent, dan gaat hij automatisch naar de planner. Hierin kun je opzoeken hoe laat je trein gaat en of je eventueel moet overstappen. Het is ook mogelijk om favoriete locaties in te stellen, zodat je niet elke keer je veelgebruikte stations hoeft op te zoeken.

Onderin zie je nog meer opties: vertrektijden, mijn reizen, storingen en meer. Bij vertrektijden kun je in één keer zien welke treinen er op een bepaald station staan te vertrekken. In ‘mijn reizen’ staan meest recente reizen die je hebt gedaan en bij ‘storingen’ kun je zien waar werkzaamheden, wisselstoringen en andere problemen op het spoor op dat moment zijn. Onder ‘meer’ wordt het interessant, want daar staat onder andere de optie ‘Kaartverkoop’ en die hebben we in dit stappenplan nodig.

Kaartje kopen in de NS-app

  • Ga naar Meer en kies kaartverkoop. Het hangt erg van het type ticket af dat je koopt, hoe de stappen zijn. Voor een dagkaart waarmee je de hele dag onbeperkt met de trein reist, hoef je bijvoorbeeld geen stations op te geven, omdat deze geldig is in heel Nederland. Laten we dus voor dit voorbeeld een specifiek kaartje van a naar b kopen en terug.

  • Selecteer bovenin Reizen

  • Kies Dagretour

  • Je wordt dan weer naar de ‘Planner’ gestuurd, maar dat klopt. De kaartverkoop maakt onderdeel uit van de planner.

  • Selecteer van welk station naar welk eindstation je wil gaan, plus wanneer en hoe laat. Je kunt bij ‘Extra’ eventueel aangeven als je alleen in sprinters wenst te reizen, of als je extra overstaptijd wil. Voor sommige mensen is vijf minuten erg kort om van het ene spoor naar het andere te komen, al hangt dat natuurlijk ook van het station af.

  • Tik op Plannen en kies het moment waarop je wil gaan reizen. Je ziet dan hoe je moet reizen, dus welke tijd, welk spoor, welk type trein, wat de eindbestemming is van de trein en natuurlijk hoe laat je aankomt op je bestemming.

  • Daaronder zie je wat de reis kost en je kiezen tussen ‘Alle prijzen’ en ‘Koop kaartje’.

  • Er opent dan een pop-up waarin je kunt kiezen voor hoeveel personen je kaartjes wenst te kopen, of het gaat om een enkele reis of een retour en voor welke klasse je kiest. Reis je in de daluren met iemand die een kortingskaart heeft, dan mag je met 40 procent korting reizen en ook dat kun je aangeven, bij Samenreisticket Dal.

  • Linksonderin zie je wat je moet betalen en rechtsonderin kun je dan kiezen voor Koop.

  • Vul vervolgens je initialen in en je achternaam, ervan uitgaande dat jij de reiziger bent. Tik nogmaals op Koop en NS herhaalt je order nogmaals voordat je je e-mailadres intikt (let goed op dat je deze juist spelt) en dan kun je betalen.

  • Om te betalen, kun je kiezen tussen een iDeal en Creditcard. Zodra je iDeal kiest, komt er meteen een keuzemenu in beeld van allerlei banken. Selecteer je bank, check nogmaals of je alles goed hebt ingevuld en klik op Betaal.

  • 13. Je wordt doorgeleid naar je bankieren-app en kunt betalen binnen de veilige online omgeving van je bank.

  • 14. Nadat je betaald hebt, zie je dat NS het kaartje importeert in de app en krijg je vervolgens de bevestiging van je bestelling in de app (maar ook in je e-mail).

NS Treinkaartje

© PXimport

NS Treinkaartjes

© PXimport

NS Treinkaartje

© PXimport

Reizen met je kaartje

Wil je vervolgens je kaartje oproepen om mee te reizen, dan ga je onderin naar Mijn Reizen. Selecteer rechts Tickets, klik op jouw reis, dan op de blauwe knop Ticket en er opent een grote QR-code, die je om te reizen scant bij de NS-poortjes met camera-scanner. Heeft je station die niet, dan zijn er waarschijnlijk geen poortjes waar je doorheen moet, wat betekent dat je je kaartje niet hoeft te scannen en gewoon in de trein plaats kunt nemen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000