Zo los je downloadproblemen in Microsoft Store op

Door: dirk-schoofs | 19 november 2021 06:04

How To

De Microsoft Store heeft een leuke interface en een geweldig aanbod aan apps, games en applicaties van derden, maar soms kan het een uitdaging zijn om die software binnen te halen. Wat kun je doen als de downloads van de Store in de wachtrij blijven hangen? Zo los je downloadproblemen in Microsoft Store op.

Tip 01: Verbinding checken

Het is een no-brainer, maar het allereerste wat je doet als je merkt dat je download blijft hangen, is de internetverbinding controleren. Start daarom even je webbrowser en kijk of de webpagina’s laden.

Merk je dat je geen verbinding hebt via wifi, dan helpt het meestal als je de router opnieuw opstart. Bij een bekabelde verbinding koppel je de ethernetkabel of modem los en sluit je die daarna opnieuw aan. Eventueel moet je contact opnemen met de helpdesk van je internetprovider.

Een proxy- of vpn-verbinding kan het downloaden en installeren van apps verstoren

Tip 02: Zet vpn/proxy uit

Ook een proxy- of vpn-verbinding kan het downloaden en installeren van apps uit de Microsoft Store verstoren. Sluit de vpn-app of ga naar Instellingen / Netwerken en internet / vpn om de vpn-verbinding uit te schakelen in de instellingen van Windows. In het menu Netwerk en internet open je het tabblad Proxy en daar schakel je de optie Proxyserver gebruiken uit. Daarna probeer je opnieuw te downloaden van de Microsoft Store.

Tip 02 Gebruik geen proxyserver.

Tip 03: Afsluiten

Brengen de vorige twee stappen nog geen oplossing, dan sluit je de Store en start je die opnieuw. Klik met de rechtermuisknop op het Windows-logo in Startmenu en selecteer Taakbeheer. Je kunt ook Ctrl+Alt+Delete indrukken om naar Taakbeheer te gaan. Selecteer in het tabblad Processen de Microsoft Store en klik op de knop Beëindigen in de rechterbenedenhoek van het venster.

Daarna open je de Microsoft Store opnieuw en probeer je de app nog eens te downloaden.

Tip 04: Wis de cache

Microsoft Store maakt automatisch cachegegevens aan die het bewaart op de pc. Dat zijn tijdelijke bestanden waardoor de Store-app sneller werkt op je computer. Wanneer deze bestanden beschadigd zijn geraakt, veroorzaken ze soms een storing in de Microsoft Store.

Je kunt de cache zappen. Sluit alle Microsoft Store-vensters en typ daarna wsreset in het zoekvak. In het zoekresultaat geef je aan dat je deze app als administrator wilt uitvoeren. Het systeem zal een leeg opdrachtpromptvenster openen. Wacht tot het Microsoft Store Reset-venster van het scherm is verdwenen. Dat duurt soms 15 seconden. Windows zal Microsoft Store automatisch starten na het wissen van de cache.

Tip 04 De opdracht wsreset opent een leeg opdrachtpromptvenster.

Controleer datum en tijd

De Microsoft Store kan geen downloads verwerken als de datum en tijd van je computer niet juist zijn ingesteld. Controleer dus via Instellingen / Tijd en taal de optie Datum en tijd of deze gegevens kloppen.

Zorg dat de functie Tijd automatisch instellen actief is. Daarna gebruik je bij het onderdeel Uw klok synchroniseren de knop Nu synchroniseren. Hierdoor worden de datum en klok gesynchroniseerd met de Windows Time Server. Probeer of de download nu werkt.

Tip 05: Check opslagruimte

Heeft je pc onvoldoende opslagruimte, dan komen de apps vast te zitten in de downloadwachtrij.

In het navigatievenster van Windows Verkenner kies je in de linkerkolom Deze pc. Rechts zie je onder Apparaten en stations per schijf hoeveel ruimte er beschikbaar is. Heb je meerdere harde schijven aangesloten op de pc, dan kun je Windows zo configureren dat nieuwe apps op de schijf met voldoende opslagruimte terechtkomen. Daarvoor ga je naar Instellingen / Systeem / Opslag en daarna selecteer je Wijzigen waar nieuwe inhoud wordt opgeslagen. Gebruik de vervolgkeuzelijst onder Nieuwe apps worden opgeslagen in en selecteer dan de schijf waar je de downloads van Microsoft wilt opslaan.

Door een reset verwijdert Microsoft alle instellingen en gegevens van de Store op je computer

Tip 06: Meld je opnieuw aan

Soms helpt het om je in de Microsoft Store-app af te melden en je daarna opnieuw aan te melden met je Microsoft-account. Klik daarvoor op het profielpictogram in de rechterbovenhoek van de Store en selecteer je account. Dan verschijnt er een pop-up: Account dat je aan deze app hebt toegevoegd. Klik op de knop Afmelden om je Microsoft-account uit de Store-app te verwijderen.

Keer daarna terug naar de startpagina van de Microsoft Store, klik opnieuw op het profielpictogram en selecteer Aanmelden. In de meeste gevallen is je account toch op de computer opgeslagen, zodat je het gewoon kunt selecteren en doorgaan. Anders moet je de accountgegevens handmatig invoeren. Klik op Aanmelden om je pc opnieuw te verbinden met de Store.

Tip 06 Log uit en meld je daarna opnieuw aan.

Tip 07: Store resetten

Zetten alle vorige pogingen geen zoden aan de dijk? Dan moet je de Microsoft Store-app resetten. Door zo’n reset verwijdert Microsoft alle instellingen en gegevens van deze app op je computer.

De weg die je volgt, verloopt weer via de Instellingen. Daar kies je Apps / Apps en onderdelen. Daarna krijg je een lange lijst met apps te zien. Scrol tot je bij de app Microsoft Store bent. Als je op deze app klikt, kun je bij de knop Geavanceerde opties. Om de app te resetten, gebruik je de knop Opnieuw instellen. Je ontvangt een melding die aangeeft dat hierdoor de voorkeuren van de app worden gewist. Klik nogmaals op de knop Opnieuw instellen.

Daarna start je de Microsoft Store en meld je je aan met je Microsoft-accountgegevens. Kijk weer of het probleem verholpen is.

Windows 10 heeft een interne tool om problemen met de Microsoft Store op te lossen

Tip 08: Probleemoplosser

Windows 10 heeft een interne tool om problemen met de Microsoft Store of met apps die uit deze winkel komen te diagnosticeren en op te lossen. De tool zit verstopt in het menu Problemen oplossen bij de instellingen van je pc.

Ga naar Instellingen / Bijwerken en beveiliging / Problemen oplossen. Onder het kopje Andere problemen detecteren en oplossen vind je Windows Store-apps. Als je daarop klikt, komt de knop Probleemoplosser uitvoeren tevoorschijn. Volg de stappen. Als er een probleem wordt gevonden, zal de probleemoplosser zelfstandig zijn werk doen.

Tip 08 Windows heeft een speciale probleemoplosser voor de Microsoft Store.

Tip 09: Store updaten

Net als iedere applicatie op je computer moet je de app Microsoft Store af en toe updaten. Daarvoor open je de Store en klik je vervolgens in de rechterbovenhoek op de knop met de drie puntjes. Zo kom je bij de opdracht Downloads en updates.

Gebruik de knop Updates ophalen en wacht even tot de Microsoft Store de pc heeft gescand op verouderde apps. Dit kan enkele minuten duren. Wanneer de scan afgerond is, controleer je of Microsoft Store in de wachtrij voor updates staat. Als er een update beschikbaar is, begint de installatie automatisch. Je kunt ook op het downloadpictogram naast Microsoft Store klikken om de update handmatig te downloaden en te installeren.

Tip 10: Windows updaten

Wanneer bovenstaande suggesties geen oplossing bieden, dien je te controleren of je pc over de meest recente versie van Windows beschikt. De oorzaak kan namelijk ook bij een verouderde versie van Windows liggen, waarin bepaalde bugs nog niet zijn weggewerkt.

Ga weer via Instellingen naar Bijwerken en beveiliging. Daar klik je op de bovenste functie Windows Update en vervolgens op de knop Naar updates zoeken. Als er een update beschikbaar is, klik je op Nu installeren.

Tip 10 Zorg dat de meest recente updates zijn geïnstalleerd.
Windows 10 activeert de Microsoft Store automatisch wanneer je een nieuw account aanmaakt

Tip 11: Nieuwe gebruiker

Windows 10 activeert de Microsoft Store automatisch wanneer je een nieuw account aanmaakt. Ook dat is een sluipweggetje om de Store opnieuw tot leven te wekken.

Open de Instellingen en ga naar Accounts. Daar klik je op Gezin en andere gebruikers, zodat je in het volgende venster bij de knop kunt om nog iemand anders aan de pc toe te voegen. Maak een account aan en probeer de Microsoft Store.

Tip 12: Controleer services

Controleer of twee services actief zijn op de computer. We hebben het over Background Intelligent Transfer Service en de Windows Update service.

Klik met de rechtermuisknop op de startknop en selecteer Uitvoeren. In het venster Uitvoeren typ je services.msc. Er verschijnt een alfabetische lijst van de lokale services. Zoek de twee genoemde services en kijk in de kolom Opstarttype of ze zijn ingesteld op Automatisch. Is dat niet het geval, dan klik je met de rechtermuisknop op de service en open je de Eigenschappen. In dit venstertje kun je het Opstarttype instellen op Automatisch (vertraagd starten). Bevestig met OK en klik in de linkerkolom op De service opnieuw starten.

Tip 12 De Background Intelligent Transfer Service moet automatisch actief zijn.

Tip 13: Herinstallatie

De laatste toevlucht is de app Microsoft Store verwijderen en opnieuw installeren. Hiervoor heb je Windows PowerShell nodig.

Klik met rechts op de startknop en open PowerShell als administrator. In het PowerShell-venster plak of typ je de volgende tekst: Get-AppxPackage -allusers *WindowsStore* | Remove-AppxPackage. Druk daarna op Enter. Hiermee verwijder je de Store. Daarna voer je de volgende tekst toe in PowerShell (bevestig weer met Enter): Get-AppxPackage -allusers *WindowsStore* | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml”}. Hiermee installeer je de Store opnieuw. Herstart je pc en fingers crossed.

0 Reactie(s) op: Zo los je downloadproblemen in Microsoft Store op

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.