Zo los je je problemen met Google Drive op

© PXimport

Zo los je je problemen met Google Drive op

Geplaatst: 17 februari 2021 - 04:06

Aangepast: 25 november 2022 - 10:47

Dirk Schoofs

Google Drive heeft wereldwijd miljoenen gebruikers, maar ondanks deze populariteit heeft deze cloudopslagdienst zijn gebreken. Wordt je Google Drive niet geladen? Of merk je dat de bestandssynchronisatie het laat afweten? Je bent niet de enige. Er zijn veel mensen die soms problemen hebben met de service. Dat betekent ook dat we daardoor al veel oplossingen kunnen verzamelen.

Zoals bij alle computerproblemen die je probeert te verhelpen, geldt altijd dat je begint met de minst ingrijpende aanpak. Als je op goed geluk de ene ingreep na de andere uitvoert, weet je op een gegeven moment niet meer waarmee je bezig bent. Als je problemen hebt met een bestand in Google Drive is de allereerste tip: doe niets en wacht het even af. Een foutmelding als ‘error 502’ betekent dat de documenten ‘tijdelijk’ niet beschikbaar zijn. In de meeste gevallen is dit probleem van korte duur. Ga koffiezetten, pauzeer even en probeer het opnieuw. Als het probleem na een uur nog niet spontaan is verholpen, ga je verder.

Check Google

Soms moet je langer geduld hebben. Afgelopen augustus was de werking van Google Drive, Google Docs, Google Groups, Google Chat, Google Meet, Google Keep en Google Voice wereldwijd verstoord. Het duurde zes uur voor deze narigheid was opgelost. Begin daarom altijd met de controle van de onlinestatus van Google Drive. Het zou zonde zijn dat je je tijd verspilt met het zoeken naar oplossingen, terwijl het probleem bij Google ligt.

In het statusdashboard krijg je een overzicht van alle services en lees je of er ergens sprake is van uitval. Het is een beetje wennen aan de datumnotering: 9/25/20 betekent uiteraard 25 september 2020. Op die dag zie je trouwens in ons voorbeeld vijf markeringen staan voor Gmail, Calendar, Groups, Chat en Meet. Wanneer je op een oranje stip klikt, lees je meer over het probleem en het tijdstip waarop de kwestie werd ontdekt en opgelost. Je kunt ook Downdetector gebruiken om de huidige status van Google Drive te checken.

In het statusdashboard zie je  of er problemen zijn of waren met een Google-service.

© PXimport

Controleer je netwerk

Het volgende dat je doet, is het controleren van je internetverbinding. Probeer met verschillende browsers of je kunt surfen. Als dat al niet lukt, controleer je of er een storing is bij de modem of de netwerkverbinding. Druk op Windows-toets+I om de Instellingen te openen en klik daarna op het onderdeel Netwerk en internet. Hier lees je of je verbinding hebt met het internet. Als je vermoedt dat er moeilijkheden zijn, klik je op Probleemoplossing voor netwerken. De wizard probeer automatisch de problemen te detecteren en op te lossen.

Uiteraard controleer je of je een netwerkverbinding hebt.

© PXimport

Browserprobleem

Zorg dat de browser en het besturingssysteem op de laatste versie draaien. Is dat niet het geval, werk dit dan bij. Probeer het incognito- of privévenster om Google Drive te openen. Wanneer je met een andere browser dan Chrome je bestanden in Drive wel ziet, weet je dat het probleem bij de Google-browser zit.

Schakel de plug-ins of extensies van Chrome uit en reset de instellingen. Klik op de drie puntjes in de rechterbovenhoek om naar de Instellingen te gaan. Klik onderaan op Geavanceerd. In Windows kies je dan onder Resetten en opruimen voor Instellingen resetten en dan Instellingen resetten. Op macOS klik je onder Instellingen resetten op Instellingen terugzetten naar de oorspronkelijke standaardwaarden en dan Instellingen resetten.

Als Chrome vreemd doet, dan is het een goed idee om de instellingen te resetten.

© PXimport

Firewall even uitschakelen

We lezen dat Google Drive-gebruikers soms met synchronisatieproblemen kampen. Ga in dat geval na of de firewall of het antivirusprogramma de samenwerking niet verstoort. Gebruik de Windows-toets+I om bij de Windows instellingen te komen. Kies daar voor Bijwerken en beveiliging. Selecteer in de linkerkolom Windows beveiliging, zodat je rechts het onderdeel Firewall- en netwerkbeveiliging ziet staan.

In dit venster wordt aangegeven welk netwerk actief is en of de firewall is ingeschakeld. Selecteer het actieve netwerk en zet het schuifje van Windows Defender Firewall uit. Sluit de instellingen en controleer de werking van Google Drive. De kans is groot dat het probleem is hersteld door de firewall even uit en daarna weer in te schakelen. Dat laatste mag je niet vergeten, anders is je pc niet optimaal beschermd.

Schakel de firewall even uit en aan.

© PXimport

Drive Sync opnieuw starten

Soms is de beste oplossing nog de gemakkelijkste. Krijg je de melding dat er geen verbinding kan worden gemaakt, probeer je dan Google Drive opnieuw op te starten. Houd er rekening mee dat dit een tijdelijke oplossing is, waarschijnlijk zul je dit moeten herhalen tot je de definitieve oplossing hebt gevonden.

Klik met de rechtermuisknop op het Google Drive-pictogram in het systeemvak. Daarna gebruikt je de knop Meer met de drie stippen. In het contextmenu selecteer je de optie Back-up en synchronisatie afsluiten. Open daarna de Google Drive-app opnieuw.

Sluit de back-up en synchronisatie even af om daarna opnieuw op te starten.

© PXimport

Gedeelde bestanden

Kun je een gedeeld bestand niet bewerken of zelfs helemaal niet bekijken? Dit komt bijna altijd doordat de persoon die je de link heeft gestuurd, iets fout heeft gedaan in de deelinstellingen van het bestand.

Wanneer je een bestand deelt met anderen, kun je aanduiden dat zij het bestand alleen mogen bekijken, dat ze daarbij commentaar mogen geven of dat zij het bestand mogen wijzigen. Als je geen toegang krijgt tot een bestand dat iemand met je deelt, geeft Google Drive je via een knop de mogelijkheid om aan de eigenaar te vragen de instellingen aan te passen.

Degene die het bestand met je deelt, moet je aanduiden als lezer, reageerder of bewerker.

© PXimport

Offline gebruiken

Wil je Google Drive offline gebruiken, dan moet je dit in de Google Chrome-browser aanduiden. Of je moet hiervoor de Google Drive-app installeren op je pc of Mac. Je kunt natuurlijk ook beide doen.

In het eerste scenario open je de Google Drive-instellingen in Chrome. Dat doet door in het adresvak https://drive.google.com/drive/my-drive te typen. Daarna zie je het vakje Offline en daar vink je de optie aan om Recente Google Document-, Spreadsheets- en Presentaties-bestanden op dit apparaat te openen en te bewerken. Klik op de blauwe knop om te bevestigen.

In het tweede scenario download je de app Google Backup en Synchronisatie. Volgt de instructies om het account in te stellen.

In Chrome kun je  aanvinken dat je recente Google-documenten offline wilt bewerken.

© PXimport

Opnieuw aanmelden

U kunt ook proberen om je Google-account even te verbreken en daarna opnieuw te verbinden. Hierdoor synchroniseert Google alle bestanden opnieuw, dat kan een tijdje duren. Klik in het systeemvak op het pictogram van Back-up en synchronisatie en daarna op de menuknop, dat zijn de drie puntjes. Zodoende kun je de Voorkeuren openen.

In het panel Voorkeuren selecteer je aan de linkerkant de Instellingen en daar gebruik je de blauwe knop Account ontkoppelen. Wanneer je het account ontkoppelt, blijven je bestanden lokaal op de computer staan. Daarna krijg je bericht dat het account ontkoppeld is en dat je Google Drive-map niet langer gesynchroniseerd wordt met Google Drive op het web. Als dat is gebeurd, ga je terug naar het pictogram van Back-up en synchronisatie in het systeemvak, je klikt op Aanmelden en je volgt de wizard om je account opnieuw te verbinden.

U kunt de app even ontkoppelen om je daarna opnieuw aan te melden.

© PXimport

Verboden tekens

Zou het kunnen dat je een bestand probeert te synchroniseren met een van de niet-toegelaten tekens in de naam? Als het bestand tekens bevat als < , > , / , \ , ? of *, dan is het zelfs mogelijk dat je besturingssysteem er problemen mee heeft en dit niet toestaat.

Soms kan een programma, zoals een batchtool om namen aan te passen, zo’n teken per ongeluk hebben toegevoegd. Gebruik gewone letters en cijfers in de bestandsnamen. Hernoem dit bestand en kijk of de synchronisatie nu wel lukt.

Ook Windows wijst je  op verboden tekens.

© PXimport

Maak de cache leeg

De cache op Google Drive die op je telefoon of computer wordt opgeslagen, zorgt dat de bestanden sneller worden geladen. Helaas kan ook dit de bron zijn van onverklaarbare problemen. Soms worden bestanden niet gesynchroniseerd of worden sommige niet geopend in de browser. Wis daarom de cache.

Open Chrome en klik in de browserbalk om het pictogram met de drie puntjes. Vandaar kies je de opdracht Meer hulpprogramma’s en zo kom je bij de opdracht Browsegegevens wissen. In dit venster vink je de optie Cookies en andere sitegegevens aan en ook de instelling Gecachte afbeeldingen en bestanden. Daarna gebruik je de knop Gegevens wissen.

U ziet hoe groot de cache is, voordat je hem wist.

© PXimport

Grootte en bestandstype

U kunt zeker enorme bestanden op Drive parkeren, maar als je de groottelimieten overschrijdt, worden die niet altijd op de juiste manier geladen. Via deze webpagina lees je welke bestandstypen Google Drive ondersteunt en welke limieten Google daarbij hanteert.

Een presentatie van meer dan 100 MB die geconverteerd werd naar Google Presentaties, vraagt gewoon om moeilijkheden. Google Drive ondersteunt niet alle bestandstypen. Als je bestandstype niet wordt ondersteund, betekent dit dat het niet kan worden geconverteerd naar een Google-document. En dan kan het niet worden bekeken in de Google Doc-viewer. Niet-ondersteunde bestanden kun je wel in hun oorspronkelijke indeling opslaan in Google Drive. Je kunt ze dan uiteraard openen met een lokale applicatie.

Windows-account

Wanneer je Windows-gebruikersaccount beschadigd is of niet correct is geconfigureerd, krijg je het bericht Kan geen verbinding maken in Google Drive. De oplossing is een nieuw gebruikersaccount maken.

Ga naar de Instellingen en vandaar naar het onderdeel Accounts. In het volgende venster kies je aan de linkerkant Gezin en andere gebruikers. Klik in het rechtervenster op het plusteken bij Iemand anders aan deze pc toevoegen. In het volgende venster klik je op de blauwe tekst: Ik beschik niet over de aanmeldgegevens van deze persoon. Daarna kies je  Gebruiker toevoegen zonder een Microsoft-account.

Voer de gewenste gebruikersnaam en een wachtwoord in en klik op Volgende. Nadat je een nieuw account hebt aangemaakt, moet je dit nog wel wijzigen in een beheerdersaccount. Ga in Instellingen naar Account, Gezin en andere gebruikers en zoek het nieuwe account in het gedeelte Andere mensen. Selecteer dit account en klik op Accounttype wijzigen. Wijzig het accounttype in Administrator en klik op Ok. Schakel dan over naar dit nieuwe account en controleer of het probleem met Google Drive aanhoudt. Het is mogelijk dat je Google Drive opnieuw moet installeren op dit nieuwe account.

Dit is een ingrijpende stap, daarom noemen wij deze ook als laatste oplossing.

© PXimport

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten