Zo wil Google advertenties in Chrome aanpakken

© PXimport

Zo wil Google advertenties in Chrome aanpakken

Geplaatst: 24 februari 2020 - 04:04

Aangepast: 14 december 2022 - 11:05

Justin Doornekamp

Hoewel een groot deel van de omzet van Google uit advertenties komt, zit niemand erop te wachten dat websites in Chrome vollopen met advertenties. Dat beseft Google zelf ook. Daarom wil de internetreus de meest irritante advertenties in de browser aanpakken.

Chrome heeft al diverse tools geïmplementeerd die onder meer voorkomen dat video's automatisch afspelen en dat websites de terugknop van je browser blokkeren. In het verleden werden gebruikers nog weleens geplaagd door websites die beweren dat je bijvoorbeeld een iPad gewonnen had in een poging informatie buit te maken. Vaak werkte de terugknop in de Chrome-browser dan niet meer: iedere keer werd dezelfde reclamepagina opnieuw geladen. Met een nieuwe code in Chromium kwam daar eind 2018 een einde aan.

Coalitie voor betere advertenties

Nu wil Google er een stapje bij doen. Het bedrijf implementeert een nieuwe standaard voor advertenties als onderdeel van de Coalition for Better Ads. De gedragsregels richten zich op websites die vervelende technieken gebruiken voor het vertonen van advertenties in video's.

Onder de Better Ads-standaard worden websites gestraft als zij video-advertenties vertonen van meer dan 31 seconden, zonder dat het mogelijk is deze over te slaan na vijf seconden. Ook advertenties die halverwege een video worden getoond, ongeacht de lengte ervan, worden beperkt. Websites mogen ook niet langer meer een afbeelding of tekst in een video zetten.

 

© PXimport

Geen speciale behandeling

Google belooft dat het eigen websites geen speciale behandeling zal geven. Dit betekent dat YouTube, dat van Google is, het goede voorbeeld moet gaan geven. In de komende weken zullen advertenties op YouTube worden aangepast om aan de nieuwe regels te voldoen. YouTube-advertenties voldoen nu namelijk nog niet aan de nieuwe standaard, omdat veel video’s nu nog vaak worden onderbroken op een manier die Google juist wil tegengaan.

Zijn er toch nog websites die de gedragsregels overschrijden, dan zal Chrome ervoor zorgen dat er helemaal geen advertenties meer te zien zijn van de desbetreffende partij. Gezien het aantal gebruikers van Chrome zal dit best een effectieve maatregel zijn om ervoor te zorgen dat websites zich netjes aan de advertentieregels houden.

Hoewel de nieuwe advertentiestandaard voor veel gebruikers een welkome toevoeging zijn, zal de maatregel ook niet verkeerd uitpakken voor websites en adverteerders. Als een Chrome-gebruiker minder vaak wordt geconfronteerd met vervelende advertenties en pop-ups, dan zal hij ook minder snel geneigd zijn om een ad blocker aan te zetten, zo is de gedachte.

Websites hebben tot 5 augustus dit jaar om aan het nieuwe beleid te voldoen, voordat Google de overtreders daadwerkelijk gaat aanpakken.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000