Zo valt je LinkedIn-profiel op bij recruiters

Door: Laura Kempenaar | 27 oktober 2019 12:47

Apps & Software

Ben je op zoek naar een baan, of onderneem je geen actie maar sta je wel open voor iets nieuws als dat je wordt aangeboden? Wat je status ook is, LinkedIn is hét social medium dat recruiters gebruiken in de zoektocht naar nieuwe medewerkers. Zo zorg je dat je eruit springt.

Je hoeft echt geen recruiters in je netwerk te hebben om ze toch bij je uit te laten komen. Recruiters maken vaak gebruik van steekwoorden om te zoeken naar nieuwe mensen. Ben je bijvoorbeeld systeembeheerder, dan is het verstandig om niet alleen aan te geven dat je systeembeheerder bent, maar ook om in je de regel onder je naam aan te geven dat je ICT’er bent en sysadmin, of helpdeskmedewerker.

Gebruik jargon

Gebruik geen fantasierijke omschrijvingen als ‘ik-wil-gewoon-dat-het-werkt-probleemoplosser’ of iets dergelijks, maar wel jargon dat bekend is in jouw vakgebied. Hiermee laat je zien dat je kennis hebt van je onderwerp, maar ook hier geldt dat recruiters vaak zoekwoorden gebruiken. Zeker in de optie waarin je aangeeft dat je openstaat voor nieuwe mogelijkheden is het verstandig om veel synoniemen en jargon te gebruiken. Probeer bovendien niet alleen te vermelden wat je momenteel bent, maar ook waarvoor je eventueel ook openstaat.

Als een recruiter dan bijvoorbeeld zoekt op ‘sysadmin’ en niet op ‘systeembeheerder’, dan komt hij of zij toch nog langs jouw profiel. Is dat eenmaal gebeurd, dan wil iemand snel kunnen scannen welk vlees hij in de kuip heeft. Een recruiter wil weten of je interesse hebt, maar ook of je wel de vaardigheden hebt om die rol uit te voeren. Het is daarom raadzaam om in het werkervaringsgedeelte niet alleen aan te geven waar je werkt, maar ook wat die werkzaamheden inhouden. Ben je systeembeheerder van alleen de vaste computers, of ook van de gehele telefonische infrastructuur? Probeer dit bij de functie niet in volzinnen te omschrijven, maar juist in steekwoorden om het zo scanbaar mogelijk te houden.

Sowieso is het advies om je profiel zo compleet mogelijk te maken. Sommige mensen gaan er zo ver in om hun contactgegevens erop te zetten, anderen vinden het moeilijk om zover te gaan op een openbaar platform. Kies voor jezelf hoe comfortabel je je erbij voelt. Datzelfde geldt voor je profielfoto. Iedereen die je naam googlet, zal jouw profielfoto tegenkomen. Mocht je wel voor een foto kiezen, zorg dan dat deze er professioneel uitziet. Het is en blijft een belangrijke eerste indruk.

Maak het persoonlijk

Wat naast je ervaring belangrijk is op LinkedIn, dat is wie je bent. Nu zegt de banen die je hebt gekozen al iets over je persoonlijkheid, maar het is nog beter om een kleine biografie te schrijven. Hierin kun je omschrijven wat je zoekt in een baan, maar wees vooral duidelijk over wat er bij je past. Ben je een teamspeler of kun je juist heel goed zelfstandig werken? En vind je het bijvoorbeeld essentieel dat je baan een belangrijke maatschappelijke bijdrage levert, of ben jij een commercieel beest? Omschrijf wie je bent, zodat een recruiter niet alleen weet of je qua vaardigheden in de functie past, maar ook qua cultuur.

Zijn er bepaalde successen waar je heel trots op bent? Als het mogelijk is, voeg die dan toe als posts. Sowieso is het goed om af en toe een post te maken als je iets interessants te melden hebt. Heb je bijvoorbeeld een diploma gehaald of een interessante training bijgewoond? Hartstikke interessant om te delen. Of als iemand anders iets deelt dat je boeit, dan kan dat mogelijk ook dat effect hebben op de mensen die jouw profiel bekijken. Deel ook je successen, maar pas wel op dat het niet te veel borstklopperij wordt. Deel ook nieuws van bedrijven uit jouw branche, als je daar achter staat. Daarmee laat je zien dat je passie hebt voor jouw vak. En zo iemand wil uiteindelijk elke recruiter vinden.

0 Reactie(s) op: Zo valt je LinkedIn-profiel op bij recruiters

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.