De historie en populariteit van gifjes

Door: Laura Kempenaar | 05 juni 2020 14:27

Blog

Gifjes. Of je het nu uitspreekt met een harde G, dj of meer zoals in ‘good’, dat maakt niet uit. De kans is groot dat je wel eens een gifje hebt gebruikt. Een gifje is als het ware een aantal plaatjes achter elkaar geplakt waardoor er een bewegende afbeelding ontstaat. Een filmpje dat vanzelf afspeelt. Dat is erg leuk voor op een pagina of een social media-post, waardoor Facebook heeft besloten gifjes-platform Giphy over te nemen. Dit is wat gifjes zo populair maakt en hoe ze zijn ontstaan.

Facebook heeft Giphy naar alle waarschijnlijkheid gekocht voor een bedrag van zo’n 350 miljoen euro. Het idee is dat Giphy blijft bestaan als apart platform, maar er komt ook diepere integratie binnen Instagram. Een welkome toevoeging, want het gifjesplatform binnen het social medium kan beter. Als er namelijk iets zo fijn is aan gifjes, dan is dat wel de veelzijdigheid ervan. Je kunt er zoveel emoties mee overbrengen, maar ook grapjes aan je Stories mee toevoegen, dat we graag meer gifjesopties zouden willen binnen ‘The Gram’.

Rol van emoji

Terwijl de .gif inmiddels steeds vaker de rol van emoji overneemt, is hij ouder dan je zou denken. De eerste Gif werd in 1986 ontwikkeld en verscheen in 1987. Het Graphics Interchange Format (gif dus) werd bedacht door Compuserve’s Steve Wilhite. Compuserve was echt een chatroom- en forumbedrijf, waardoor gifjes erg interessant voor ze waren. Het idee was dat ze makkelijker waren om te implementeren dan andere grafische mogelijkheden in die tijd. Daarbij kwam het voordeel dat het snel verstuurd moest kunnen worden over trage verbindingen. En verbindingen waren natuurlijk extra traag in de jaren ‘80. Dankzij .gif-bestanden konden afbeeldingen in 256 kleuren worden verzonden, in plaats van zwart-wit. Een flinke innovatie dus.

Het bijzondere is dat het wereldwijde web, oftewel het internet waarop je nu dit artikel leest, toen nog helemaal niet bestond. Terwijl datzelfde wereldwijde web ervoor heeft gezorgd dat gif is wat hij nu is. Hij kon van een transparante achtergrond worden voorzien, zodat de achtergrond van je website er doorheen liep, maar je kon ook heel creatief omgaan met het feit dat het één bestand is dat uit verschillende beeldjes bestaat. We kennen gifjes nu vooral als mini-filmpjes en delen uit bekende series en films, maar een ‘simpel’ logo kan ook een .gif zijn. Sterker nog, dat was het in eerste instantie alleen maar. De mensen achter de browser Netscape hebben in 1995 pas de geanimeerde gif ontwikkeld, en dus eigenlijk wat wij nu zo leuk vinden aan gifjes: die beweging.

Geanimeerde gif

Hoewel de geanimeerde gif werd gewaardeerd, gingen developers door. Er werd gewerkt met Flash en HTML5, waardoor het gifje ietwat in de verdrukking kwam. Alleen op fora werd hij nog wel gebruikt. Er volgde een tijd waarin ze niet in zwang waren. Gifjes hadden hetzelfde imago als WordArt. Inmiddels zit het echter zelfs ingebakken in Twitter en WhatsApp. Er zijn zelfs gifjes die heel beroemd zijn, zoals Michael Jackson die popcorn eet of Homer Simpson die in de bosjes verdwijnt. Je laat ermee zien dat je op de hoogte bent van popcultuur, of dat je misschien toch net een andere mening hebt dan je tekst schrijft.

In een wereld die steeds meer visueel ingesteld is, waarin video een steeds grotere rol speelt, is het geen wonder dat ook het gifje zijn herintrede heeft gedaan. In de meeste gevallen gebruiken mensen gifjes op social media om een emotie te tonen. De keuze is reuze. Er zijn inmiddels miljoenen gifjes om uit te kiezen, waardoor zo’n beetje elke emotie die je ooit kunt bedenken er wel in gif-vorm is. Er zijn bovendien talloze websites waarop je uit een video of uit losse beelden zelf gratis een gifje kunt opbouwen.

Dus ook eentje waarin je letterlijk zelf je eigen emotie uitbeeldt. Uiteindelijk is een gif allang niet meer iets om op je website op iets spannendere wijze aan te geven dat de pagina in onderhoud is. Het is ook niet alleen iets om één emotie te tonen, waardoor gifjes net even wat meer bieden dan emoji. Net even wat bijdehanter, grappiger of slimmer. Geen wonder dus dat Facebook ‘s werelds grootste gifjesplatform heeft gekocht. We zijn namelijk nog lang niet klaar met de bewegende plaatjes.

Controverse

Het gifje is niet altijd helemaal in handen geweest van Compuserve. De techniek erachter was namelijk eigenlijk gepatenteerd door het bedrijf Unisys. Er volgde een langdurige copyright-oorlog waarna Unisys een licentie begon uit te schrijven per gebruik van gif. Ontwikkelaars vonden dat natuurlijk maar niets, en zeiden dat ze het bestandsformaat gingen boycotten. Mede daardoor is .png een populair formaat geworden, ook al bevat deze maar één afbeelding.

0 Reactie(s) op: De historie en populariteit van gifjes

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.