Zwartboek: de grootste miskleunen van Facebook

© PXimport

Zwartboek: de grootste miskleunen van Facebook

Geplaatst: 3 februari 2019 - 12:30

Aangepast: 14 december 2022 - 13:32

Justin Doornekamp

Facebook begint het nieuwe roken te worden: het is vreselijk verslavend, terwijl je dondersgoed weet dat het slecht voor je is. Facebook stapelt schandaal op schandaal, en zo intussen is duidelijk dat jij en je gegevens niet in goede handen zijn bij het sociale netwerk. Wij zetten de grootste missers van Facebook voor je op een rijtje.

Vaak wordt gezegd dat wanneer een dienst gratis is, je zelf het product bent. Facebook is daar een goed voorbeeld van. De gebruikers van Facebook zijn niet wij, maar de adverteerders: ze worden in de watten gelegd met een advertentiedienst die tot de kleinste details af te stemmen valt. Wij zijn de data-melkkoe, die in een stal opgesloten worden met algoritmes die bepalen wat jij mag zien, sensationeel (nep)nieuws en angst om iets te missen. Enkele gevallen van datamisbruik springen er echter behoorlijk uit.

1) Cambridge Analytica

Het ging voor Facebook bergafwaarts door het dataschandaal rond Cambridge Analytica. Dit data-analysebedrijf kwam in bezit van 50 miljoen gebruikersgegevens en misbruikte deze data voor politieke campagnes. Het bedrijf verzamelde persoonlijke data van Facebook-gebruikers en kreeg zo toegang tot iemands naam en woonplaats, maar ook tot foto's, likes en vriendenlijsten van de getroffen gebruikers.

2) Tieners bespioneren

Maar het is helaas niet alleen gebleven bij het schandaal rond Cambridge Analytica. Afgelopen januari werd bekend dat Facebook tieners heeft betaald om hun privégegevens in te mogen zien. Uit onderzoek van TechCrunch blijkt dat Facebook al sinds 2016 aan gebruikers tussen de 13 en 35 jaar vraagt om een app genaamd Facebook Research te installeren. Deelnemers krijgen een bedrag van maximaal 20 dollar per maand, maar in ruil daarvoor wordt alles wat ze doen op hun smartphone afgekeken.

3) Manipuleren van nieuwsstroom

In 2016 kwam Facebook onder vuur te liggen, omdat het de nieuwsselectie voor gebruikers zou manipuleren. Dat claimden oud-medewerkers van het social media-platform tegenover de website Gizmodo. Facebook zou onder meer trending topics manipuleren, terwijl sommige berichten juist uit de selectie van de belangrijkste nieuwsitems werden gehaald. Andere onderwerpen werden dan weer met opzet in het nieuwsaanbod gestopt, ondanks dat deze niet populair genoeg waren om als trending topic te worden aangemerkt.

4) Ook manipulatie van gevoelens

Het kan nog erger: ook emoties werden gemanipuleerd. In 2012 voerde Facebook een massa-experiment uit op zo’n 680.000 gebruikers. Facebook wilde onderzoeken of het tonen van grotendeels positieve of negatieve updates invloed had op de stemming en posts van de gebruiker. De onderzoekers waren benieuwd of mensen ook online andermans emoties zouden overnemen en dit bleek inderdaad het geval te zijn.

Media has no description

© PXimport

5) Russische inmenging Amerikaanse verkiezingen

Zo'n 10 miljoen Amerikanen kregen rond de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten via Facebook advertenties te zien, waarmee Rusland de uitkomst van de verkiezingen probeerde te beïnvloeden. Zo zouden de Facebook-berichten 126 miljoen Amerikanen hebben bereikt, wat neerkomt op ongeveer 40 procent van de bevolking. De berichten waren vooral ten voordele van de Republikeinse partij en in het bijzonder Donald Trump.

6) Zwartmaken van tegenstanders

Facebook zou volgens The New York Times ook een pr-firma hebben ingehuurd om critici van het sociale netwerk in diskrediet te brengen. Er werden complottheorieën en nepartikelen verspreid over critici en concurrenten van het sociale netwerk, waaronder Apple-topman Tim Cook vanwege zijn kritiek op de privacyregels van Facebook. Ook de Hongaarse miljardair en filantroop George Soros kreeg het flink te verduren en werd verantwoordelijk gehouden voor de oprichting van een anti-Facebookbeweging.

Zwartboek: de grootste miskleunen van Facebook-15985749

© CIDimport

7) Privéberichten werden gelezen door Netflix en Spotify

The New York Times legde nog een ander schandaal bloot. Facebook liet volgens de Amerikaanse krant Netflix en Spotify de privégesprekken van alle gebruikers met een gekoppeld account lezen, zonder dat zij expliciet toestemming hadden gegeven. Amazon en Microsoft kregen ook data van Facebook, onder meer contact- en profielinformatie.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten